Halsbrann

Unikum_91

Forelsket i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Har de siste dagene vært plaget av skikkelig halsbrann, det er uansett om jeg ikke har spist eller ei. Kan spise middag klokken 18,og da merker jeg det helt til dagen etter. Går liksom ikke over. Føles ut som det brenner i halsen og ned i øvre del i magen. Skikkelig ubehagelig, og mat frister mindre og mindre.

Andre som har vært plaget med dette i svangerskapet? Kom gjerne med noen gode råd:) Hørt at det kan hjelpe å drikke melk.

Uffda! Jeg har vært veldig plaget. Uavhengig av hva og når jeg spiste. Forsøkte egentlig det meste, både av kjerringråd og diverse legemidler. Virket maks i fem min.

Melk, love hearts, mandler og Samarin er vel typiske ting man kan teste og kjøpe fra vanlig butikk. Ellers kan en prøve reseptfrie legemidler fra apoteket som tyggetabletter (f.eks Titralac, Novaluzid, Galieve) eller Gaviscon mikstur. Titralac var min faste følgesvenn tidligere i svangerskapet, men den gjør dessverre ikke nytten nå lenger.

Dersom disse remediene ikke hjelper, ville jeg tatt en tur til legen. Jeg fikk beskjed om at når det blir verre, ikke hjelper med medisin og ikke kan reguleres ved kost, så er det et mekanisk problem som kommer av ting presses oppover pga at baby vokser. Det er heller ikke så bra å gå rundt med halsbrann/sure oppstøt over tid, da det kan føre til spiserørsbetennelse. Jeg fikk resept på Nexium og er ikke lenger plaget ☺️ Deilig å faktisk kunne legge seg ned i sengen, og ikke måtte sovne sittende :wacky: Lykke til!

Uffda! Jeg har vært veldig plaget. Uavhengig av hva og når jeg spiste. Forsøkte egentlig det meste, både av kjerringråd og diverse legemidler. Virket maks i fem min.

Melk, love hearts, mandler og Samarin er vel typiske ting man kan teste og kjøpe fra vanlig butikk. Ellers kan en prøve reseptfrie legemidler fra apoteket som tyggetabletter (f.eks Titralac, Novaluzid, Galieve) eller Gaviscon mikstur. Titralac var min faste følgesvenn tidligere i svangerskapet, men den gjør dessverre ikke nytten nå lenger.

Dersom disse remediene ikke hjelper, ville jeg tatt en tur til legen. Jeg fikk beskjed om at når det blir verre, ikke hjelper med medisin og ikke kan reguleres ved kost, så er det et mekanisk problem som kommer av ting presses oppover pga at baby vokser. Det er heller ikke så bra å gå rundt med halsbrann/sure oppstøt over tid, da det kan føre til spiserørsbetennelse. Jeg fikk resept på Nexium og er ikke lenger plaget ☺️ Deilig å faktisk kunne legge seg ned i sengen, og ikke måtte sovne sittende :wacky: Lykke til!

Så godt at det ga seg etterhvert for deg <3 har bare prøvd melk hittil og det har ikke fungert for meg. Får kanskje se i løpet av noen dager om ting endrer seg av seg selv til det bedre:) men fy så ubehagelig og kvalmende!

Ifølge appen min er det vanlig når man har kommet så langt ut i svangerskapet fordi barnet tar mer plass.
Jeg merker det godt når jeg ligger. Veldig ubehagelig, så jeg bygger opp med masse puter.

Ifølge appen min er det vanlig når man har kommet så langt ut i svangerskapet fordi barnet tar mer plass.
Jeg merker det godt når jeg ligger. Veldig ubehagelig, så jeg bygger opp med masse puter.

Ahaa. Jeg har ikke sett det på min app, men er 31+3 i dag:) Hvor langt er du på vei?

Her merker jeg at det er ubehagelig uansett om jeg ligger, står eller sitter. Blir egentlig kvalm av dette også.

For meg hjelper det med Gaviscon tyggetabletter. De virker nesten med en gang, men virkningen varer bare 1-2 timer for meg. Ellers har sjokolademelk hjulpet masse (den sukkerfrie melken med sjokoladesmak fra Tine). Jeg merker at juice og smoothie gjør det verre.

Melk hjelper ofte der og da, men melkeprodukter kan ofte trigge syreproduksjon også på sikt. Spiste riskrem i går kveld og fikk gjennomgå natt her både jeg og guttungen med kronisk refluks /spiserørsbetennelse :wtf:

Synes link tyggis er bedre enn gaviscon tyggetabletter. De skummer ikke sånn i munnen. Har de liggende på nattbordet, i veska, på kjøkkenet og i bilen

Ahaa. Jeg har ikke sett det på min app, men er 31+3 i dag:) Hvor langt er du på vei?

Her merker jeg at det er ubehagelig uansett om jeg ligger, står eller sitter. Blir egentlig kvalm av dette også.

Er i uke 30.
I preglife står det: Barnet vokser mye nå, så husk mellommåltidene. Man kan fort bli litt kvalm i disse ukene - fordi barnet vokser mye og hormonaktiviteten er stor. Det er helt normalt.

For meg hjelper det med Gaviscon tyggetabletter. De virker nesten med en gang, men virkningen varer bare 1-2 timer for meg. Ellers har sjokolademelk hjulpet masse (den sukkerfrie melken med sjokoladesmak fra Tine). Jeg merker at juice og smoothie gjør det verre.

Fin unnskyldning for å drikke masse sjokolademelk daxsmile9 det fristet nå! :)

Melk hjelper ofte der og da, men melkeprodukter kan ofte trigge syreproduksjon også på sikt. Spiste riskrem i går kveld og fikk gjennomgå natt her både jeg og guttungen med kronisk refluks /spiserørsbetennelse :wtf:

Synes link tyggis er bedre enn gaviscon tyggetabletter. De skummer ikke sånn i munnen. Har de liggende på nattbordet, i veska, på kjøkkenet og i bilen

Jeg har prøvd melk og yoghurt hittil men føler det har blitt verre. Men får kanskje ta en tur på apoteket å se om de har noen reseptfrie produkter som kan fungere:)

Jeg brukte gaviscon tyggetabletter sist. De hjalp, men jeg slet med brekninger for å få svelget det ned. Så jeg må prøve noe annet denne gangen (kjekt med flere tips i denne tråden da)... Sliter med kvalme jevnt over dagen nå, og halsbrann halve døgnet. Spesielt ille når jeg bøyer meg eller ligger...

Jeg syns Reduflux sine sugetabletter smaker mye bedre enn Gaviscon. Det er jo smak og behag, men personlig foretrekker jeg Reduflux fordi de smaker søt mint.

Jeg brukte gaviscon tyggetabletter sist. De hjalp, men jeg slet med brekninger for å få svelget det ned. Så jeg må prøve noe annet denne gangen (kjekt med flere tips i denne tråden da)... Sliter med kvalme jevnt over dagen nå, og halsbrann halve døgnet. Spesielt ille når jeg bøyer meg eller ligger...
Jeg også slet med brekning første gang fordi det ble så mye skum. Men når jeg brakk den i 4 biter gikk det lettere.

Synes novalusid funker bra på halsbrann. Sliti med dette de siste 3 mnd. Noen dager værre enn andre med novalusid funker alltid. Blir ikke skum av den så slipper det.

Jeg er veldig plaget og kommer uansett hva jeg spiser og hvor mye jeg spiser. Får det også av de matvarene som visst nok skal dempe det. I forrige svangerskap fikk jeg ingenting for det så levde på link tyggis og gavicson, noe som aldri egentlig hjalp. Det var så ille at jeg våknet med magesyre i munnen flere ganger om natten og jeg måtte sove sittende. Denne gangen ba jeg om nexium og det har hjulpet veldig, i starten tok jeg ved behov - nå må jeg ta hver dag da det begynte å bli like ille som forrige gang og det gjør at jeg kan spise hva jeg vil uten å få halsbrann. Jeg sliter veldig med overfylt følelse hver kveld og det går utover nattesøvn, så veldig deilig å slippe halsbrannen i tillegg.

Jeg er veldig plaget og kommer uansett hva jeg spiser og hvor mye jeg spiser. Får det også av de matvarene som visst nok skal dempe det. I forrige svangerskap fikk jeg ingenting for det så levde på link tyggis og gavicson, noe som aldri egentlig hjalp. Det var så ille at jeg våknet med magesyre i munnen flere ganger om natten og jeg måtte sove sittende. Denne gangen ba jeg om nexium og det har hjulpet veldig, i starten tok jeg ved behov - nå må jeg ta hver dag da det begynte å bli like ille som forrige gang og det gjør at jeg kan spise hva jeg vil uten å få halsbrann. Jeg sliter veldig med overfylt følelse hver kveld og det går utover nattesøvn, så veldig deilig å slippe halsbrannen i tillegg.

Kjenner meg igjen,her har det kommet uavhengig av hva jeg har spist og til og med når jeg spiser det som skal dempe halsbrann.

Spurte min fastlege i går, og hun mente at dette var helt vanlig i svangerskapet. Men når jeg spør om det er noe jeg kan bruke for å redusere halsbrann, svarer hun bare med at det ofte går over seg selv. Er bare babyen som begynner å ta mye av plassen i livmoren. Følte hun ikke ville anbefale alternativer som kan hjelpe, litt merkelig synes jeg

Jeg har også masse halsbrann hver eneste dag!! Kommer med jevne mellomrom, og hadde dette i tidligere svangerskap også.
Jeg synes det funker med pillene Galieve. Det er noen sånne tyggetabletter som smaker mint som funker umiddelbart.
Hjelper iallfall en stund, så går å knasker slike med jevne mellomrom.

Kjenner meg igjen,her har det kommet uavhengig av hva jeg har spist og til og med når jeg spiser det som skal dempe halsbrann.

Spurte min fastlege i går, og hun mente at dette var helt vanlig i svangerskapet. Men når jeg spør om det er noe jeg kan bruke for å redusere halsbrann, svarer hun bare med at det ofte går over seg selv. Er bare babyen som begynner å ta mye av plassen i livmoren. Følte hun ikke ville anbefale alternativer som kan hjelpe, litt merkelig synes jeg
Samme problemet hadde jeg med min fastlege med førstemann. Fikk beskjed om å bare leve med det. Overlegen på overtidakontroll ble skikkelig irritert, for jeg kunne jo fått nexium. Det viste seg jo da at jeg kunne ha sovet ganske greit de 2 siste mnd istede for at jeg ikke sov pga at det kom magesyre opp i munnen hver natt, klarte jo ikke sitte rett opp å ned å sove. Og fikk jo magesyre i munnen igjennom dagen også, men da trengte jeg jo ikke sove. Jeg var så plaget at det rett og slett sleit meg ut psykisk. Så denne gangen ba jeg bare om nexium uten å si noe mer. Har byttet fastlege. det er jo vanlig med halsbrann i svangerskapet, men det er begrenset for hvor plaget man skal bli og hva man skal holde ut med. I tillegg er det ikke bra for spiserøret å ha så mye sureoppstøt.
håper du får noe medisiner så du slipper å holde ut!

Slapt av legen din syns jeg. Er vanlig å kutte seg når en lager mat med kniv, men man syr allikevel såret hvis det er behov for det :p Det er fakta at halsbrann over tid kan føre til spiserørsbetennelse, og at en burde ta det på alvor og forsøke å behandle. Noen avfeier dessverre lett gravide uten å egentlig forstå hvor gale det er, siden det er en såkalt vanlig plage. Og at det som regel går over er bare tull, tvert i mot blir det som regel verre jo mer baby vokser og ting presses oppover mot spiserøret.

Det er forskjell på å ha litt halsbrann etter å ha spist triggende mat, enn det er å være betydelig plaget uten å kunne regulere kosten og behandle på egenhånd.. Da er det et mekanisk problem som trolig ikke vil bedre seg. Håper du finner noen remedier som hjelper ♥️ Hvis ikke hadde jeg tatt en ny tur til legen. Hvis vi skulle levd etter tanken om at ting er vanlig, og plager/sykdommer ofte går over av seg selv, så hadde vi ikke trengt et helsevesen eller legemidler. Jeg syns det er en tullete holdning å ha, det er ingen skam eller uting å ta legemidler i perioder er en trenger det!

Fin unnskyldning for å drikke masse sjokolademelk daxsmile9 det fristet nå! :)
Sjokolade kan trigge halsbrann, så prøv deg frem litt forsiktig :)
For meg så var det kun Galieve som hjalp. Gaviscon varte bare i 5 minutter. Lå innlagt på sykehuset de siste 2 ukene før fødsel og fikk ekstremt mye halsbrann av de suppene jeg fikk hver dag til lunsj. Typisk nok hadde de kun galieve mikstur som smakte skikkelig ille og som bare ga kortvarig lindring.

Back
Topp