Halsbrann og sure oppstøt

frøkenVic

Flørter med forumet
Hei:)
Noen som gode råd på ting som kan hjelpe mot halsbrann og sure oppstøt?
Jeg kan ikke lenger spise normale 2 brødskiver med leverpostei og glass melk til frokost uten å få halsbrann eller sure oppstøt.
Så det ender opp med at jeg får i meg mye mindre mat enn vanlig (ikke at jeg er bekymra for det), men føler meg så utmatta og sliten.
Jeg våkner opp midt på natta og føler at spiserøret mitt nesten tar fyr. Jeg knasker gaviscon tabletter som om det skulle vært godis. Pepsi max drikker jeg heller ikke mye av lenger og har halvert hvor mye jeg drikker av det osv.
Lovehearts funker delvis, men å spise det osv midt på natta er ikke optimal føler jeg..

Hva spiser dere for å overleve i disse dager?
For mye vann gulper jeg bare opp igjen..
 
Har samme problem :( Men har kjøpt flytende gaviscon som jeg tar før jeg legger meg, og føler nesten det fungerer bedre enn tabelettene, så du kan jo prøve det.
 
Sliter med det samme. Får halsbrann av alt :wtf: Så jeg spiser vanlig og lever med halsbrannen :bag: Kan jo ikke slutte å spise heller.. Tar en Novaluzid tyggetablett når det blir for ille.
 
Sliter med det samme. Får halsbrann av alt :wtf: Så jeg spiser vanlig og lever med halsbrannen :bag: Kan jo ikke slutte å spise heller.. Tar en Novaluzid tyggetablett når det blir for ille.
Jeg er besten ikke sulten heller:(
Har også novaluzid, men det gir ikke mhe effekt det heller.
Nå endte jeg opp med å kaste opp..
 
Halsbrann stort sett hele natta her.. satt oppe til 03 i natt.. pleier å hjelpe med melk så jeg så rødt her når mannen hadde drukket opp all melka :shifty:
 
Halsbrann stort sett hele natta her.. satt oppe til 03 i natt.. pleier å hjelpe med melk så jeg så rødt her når mannen hadde drukket opp all melka :shifty:
Skjønner godt du så rødt da..:shifty: har kjøpt inn enda mer melk, yoghurt, biola og lovehearts nå, så om det ikke hjelper snart, så vet jeg ikke hvordan disse siste månedene skal gå..:shy:
 
Jeg husker ved svangerskap nummer 1 at jeg fikk mye plager og de der knaske tablettene gjorde etterhvert ting verre.

jeg lærte å småspise hele tiden samt ikke spise tomat, skiver, juice, kaffe, brus. Men boblevann hjalp her.
Prøv også å bygge opp. Mye av provlemet er at samtidig som baby presser magesekk sammen så er ikke spiserøret lukket takket være relaxin (takk hormoner) ved å ikke ligge helt nede unngår du mat u halsen.

for meg funket kefir for om jeg fikk litt i halsen så var det ikke ubehagelig vondt, drakk kefir nesten døgnet rundt- men melk hjalp ikke.

prøcee også eplesidereddik I vann for det skulle funke.. vel la meg si det slik at å kaste opp eplesidereddik er ikke moro . Så det gjorde alt mye verre :shy:

Loveharts funket ikke.

boblevann, kefir, spise lite og ofte.
 
Hei! Det er noe dritt. :grumpy: Har det selv og det var faktisk mitt første gravidsymptom :laughing021
Leger anbefaler alltid først tiltak som mindre og fortere måltider, unngå krydret/sterk mat, kaffe osv. Ligge med hodet litt høyt hevet på kvelden. Ikke spise 2-3 timer før leggetid. Og så er det viktig å gå seg en liten tur etter hvert måltid, sånn typ opp og gå i huset i 20-30 min. Anbefaler deg å prøve også raspet gulrot og eple før leggetid. Gaviscon som er flytende kan hjelpe. Og i verste fall så kan man bruke Nexium i 2. Og 3. Trimester, men det må du avtale med legen.
 
Hei! Det er noe dritt. :grumpy: Har det selv og det var faktisk mitt første gravidsymptom :laughing021
Leger anbefaler alltid først tiltak som mindre og fortere måltider, unngå krydret/sterk mat, kaffe osv. Ligge med hodet litt høyt hevet på kvelden. Ikke spise 2-3 timer før leggetid. Og så er det viktig å gå seg en liten tur etter hvert måltid, sånn typ opp og gå i huset i 20-30 min. Anbefaler deg å prøve også raspet gulrot og eple før leggetid. Gaviscon som er flytende kan hjelpe. Og i verste fall så kan man bruke Nexium i 2. Og 3. Trimester, men det må du avtale med legen.
Ooh mosjon etter spising er døden for meg da kommer det gjerne opp igjen xD
 
Jeg hadde det noe voldsomt i mitt forrige svangerskap. Flytende gaviscon tok muligens toppene, men sov stort sett sittende de siste mnd..

Det begynte igjen for noen uker siden og da hjalp ingenting. Gikk til legen og fikk resept på syrehemmende. Det virket etter noen dager og har ikke hatt det siden. Tbl kunne jeg ta ved behov og ta opphold om det gikk over. De prøver jo stort sett å styre unna medisiner når en er gravid.
 
Jeg pleier å ta en t skje natron med et glass vann, det som hjelper aller best for meg.
 
Var skikkelig plaga med halsbrann selv.. uansett hva jeg spiste og hvor lite/mye og ofte så gikk det noen minutter før jeg kjente brannen starte.. Fikk ikke sove til slutt og våknet av at spiserøret brant.

Forsøkte å endre kosten litt, spise mindre salt, ikke spise for sent, ligge på venstreside, lovehearts osv før jeg kjøpte Novaluzid tyggetabl. De lindrer veldig raskt hos meg og jeg tar en før jeg legger meg og innimellom på jobb hvis det er høyt tempo, raske måltider og lite væske. Det var som natt og dag:D
 
Back
Topp