Halsbrann - hull i tennene av gaviscon

Stor&liten

Glad i forumet
Snøfnuggene 2025 ❄️
Hei dere. Jeg sliter så sinnsykt med halsbrann - så det har ført til at jeg knasker gaviscon ganske konstant. MEN: dette fester seg såpass i tennene at jeg har fått mye problemer med tannsmerter. Hva slags syredempende bruker dere? Har prøvd pepcid og har VELDIG god effekt av det. Men det er fortsatt 5 uker til termin og står jeg maks skal ta det 14 dager (hvis ikke i samråd med lege). Føler jeg har mast så mye på legen min så vil bare høre hva dere gjør først for å overleve ubehaget.

Noen tips?
Sover med hodet høyt, prøver å unngå triggere men absolutt alt er en trigger nå føler jeg så litt vanskelig. Har gått fra mye halsbrann til mer sure oppstøt så varierer mye med plagene.

Har fått omeprazol av fastlegen. Det burde du også hvis du har så store plager :happy:
Tusen takk for svar! Har lest at omeprazol og pepcid er likt anbefalt (mener England har omeprazol som førstevalg for gravide) - så skader ikke sende en melding til min fastlege å høre hva hun anbefaler. Er bare jeg som føler meg så masete, har vært så mye plager fra overalt med meg og dette er svangerskapet :hilarious: :wtf:

Fastlegen min sa det var greit å bruke pepcid, så jeg går for det.
Tusen takk for svar! Hvis jeg ikke tør å sende melding til fastlegen min fordi jeg maser sånn på alt mulig, så tror jeg at jeg bare tar dette daglig de dagene det trengs. Tar du hver dag? Innimellom? Hvor ofte bruker du det og bruker du KUN pepcid eller noe annet i tillegg? Give me the details :hilarious::laughing001

Tusen takk for svar! Har lest at omeprazol og pepcid er likt anbefalt (mener England har omeprazol som førstevalg for gravide) - så skader ikke sende en melding til min fastlege å høre hva hun anbefaler. Er bare jeg som føler meg så masete, har vært så mye plager fra overalt med meg og dette er svangerskapet :hilarious: :wtf:
Du er ikke masete. Med et svangerskap kan det komme mange plager. Noen får ingen, andre får alt. Jeg tar én tablett omeprazol daglig (fikk denne fordi den er godkjent for gravide) og merket stor forskjell allerede på dag to. Det var helt nydelig! :joyful:

Tusen takk for svar! Hvis jeg ikke tør å sende melding til fastlegen min fordi jeg maser sånn på alt mulig, så tror jeg at jeg bare tar dette daglig de dagene det trengs. Tar du hver dag? Innimellom? Hvor ofte bruker du det og bruker du KUN pepcid eller noe annet i tillegg? Give me the details :hilarious::laughing001
Det går stort sett en Pepcid daglig, noen ganger to. Må kjøpe inn flere i dag, for nå hadde jeg bare sånn 6 piller igjen, og det går ikke nå før jula. På natta har det hendt jeg har tatt Titralac i tillegg, men det er mest fordi den står på nattbordet, mens Pepciden ligger i en annen etasje enn soverommet. :knegg: Halsbrannen er innemellom helt forjævlig på natt, så nå i natt kasta jeg nedpå to Titralac i slengen. Jeg takler ikke gaviscon og sånne brusegreier, føler meg som det ser ut når rusmisbrukere tar overdose på film når jeg tar det, blir kvalm bare av tanken, så spurte legen om hva jeg kunne ta som var i pilleform. Den siste tiden nå kjenner jeg at jeg rett og slett ikke klarer å forholde meg 100% til anbefalinger og retningslinjer, men prøver jo selvfølgelig å begrense meg. Men som sagt så har legen gitt meg grønt lys for Pepcid.

Du er ikke masete. Med et svangerskap kan det komme mange plager. Noen får ingen, andre får alt. Jeg tar én tablett omeprazol daglig (fikk denne fordi den er godkjent for gravide) og merket stor forskjell allerede på dag to. Det var helt nydelig! :joyful:
Takk :Heartred jeg unnskylder meg alltid når jeg snakker med legen. Irriterende det også egentlig, når jeg tenker meg om. Jeg får krype til korset, stå i det og heller tenke at jeg er en easy fix sånn sett.

Takk for at du delte!

Det går stort sett en Pepcid daglig, noen ganger to. Må kjøpe inn flere i dag, for nå hadde jeg bare sånn 6 piller igjen, og det går ikke nå før jula. På natta har det hendt jeg har tatt Titralac i tillegg, men det er mest fordi den står på nattbordet, mens Pepciden ligger i en annen etasje enn soverommet. :knegg: Halsbrannen er innemellom helt forjævlig på natt, så nå i natt kasta jeg nedpå to Titralac i slengen. Jeg takler ikke gaviscon og sånne brusegreier, føler meg som det ser ut når rusmisbrukere tar overdose på film når jeg tar det, blir kvalm bare av tanken, så spurte legen om hva jeg kunne ta som var i pilleform. Den siste tiden nå kjenner jeg at jeg rett og slett ikke klarer å forholde meg 100% til anbefalinger og retningslinjer, men prøver jo selvfølgelig å begrense meg. Men som sagt så har legen gitt meg grønt lys for Pepcid.
Haha jeg går fanken meg ikke jula i møte uten nok pepcid og gaviscon (hull i tenna får taes senere). Jeg også føler meg som en rusmisbruker der jeg ligger å raper, gulper, sutrer og knasker gaviscon mens jeg smågråter over at tenna gjør vondt. Så må man tisse, men det går jo ikke å komme seg ut av sengen pga numne armer og hofter/utside lår og jævlig kranglete bekken. Så da må man ta fart og be til høyere makter om at man faktisk kommer seg opp..så når man ENDELIG kommer seg på beina for å gå på do, så må man ta museskritt så ikke bekkenet ryker fullstendig av. Så tisser man disse 10 edle dråpene for 4 gang, før man må bruke 2 timer på å finne behagelig stillings mens halsbrannen herjer så fort behagelig stilling er på plass. Sånn går natten i loope. Jeg trodde jeg skulle være ganske tøff gravid: har ALDRI FØLT MEG VERRE JO.

Så nå skal jeg ta pepcid (jeg har tatt 1-2 ganger i døgnet hittil) og i allefall eliminere én onde! God jul :hilarious::dead:

Back
Topp