Halsbrann eller Gaviscon?

Hedvik

Forelsket i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
Marsboerne 2023
Har fått så kraftig halsbrann at jeg må knaske lovehearts hele tiden for å holde det i sjakk. Kjøpte Gaviscon, og det hjalp virkelig! Men...det smaker jo forferdelig:wtf:! Er nesten så jeg vurderer og bare ha halsbrann:p Har dere noen tips til hva man kan svelge det ned med for å gjøre det lettere?

Jeg spiser novaluzid. Det funker veldig bra for meg

Halsbrannen min har også tatt nye høyder denne uka. Helt grusomt! Har tidligere brekt meg hver gang jeg har tatt gaviscon, men nå går det faktisk bedre. Løsningen har blitt å ta en mindre mengde rett og slett. Selv veldig lite har funket greit for meg. Det er fortsatt ekkelt, men jeg klarer i alle fall å holde det nede.

Jeg sverger til titralac, de må ikke tygges og kan svelges med litt vann:) fungerer supert hvis jeg tar to tabletter hver gang[emoji4]

Blir vant til smaken etterhvert. Det står på st du kan drikke litt vann ved siden av. Hadde ikke overlevd uten flytende Gaviscon i dette svangerskapet.

Jeg har slitt med halsbrann og sure oppstøt lenge. Har prøvd både Love hearts, Gaviscon og Novaluzid, og foretrekker best Novaluzid. Synes den har bedre smak, og er mer behagelig med tanke på at det ikke skummer. Gaviscon endte det med at jeg gulpet av.
Plutselig på et tidspunkt hjalp ikke noe av dette, så da måtte jeg i tillegg gjøre endringer i kostholdet. Så anbefaler det om du er særlig plaget. Jeg slet så mye på natten til at jeg ikke fikk sove, at jeg feks. måtte unngå å spise måltid så tett opptil leggetid, generelt spise måltidene i mindre mengder, og unngå div. mat og drikke som bidrar til halsbrann og sure oppstøt. Det hjalp betraktelig for min del, men må ta Novaluzid i tillegg for å få det mest komfortabelt som mulig. Synes problemet er mye mindre nå.

Tar jeg ikke helt feil kan du snakke med legen å få utskrevet omeprazol på resept for halsbrannen.

Har fått så kraftig halsbrann at jeg må knaske lovehearts hele tiden for å holde det i sjakk. Kjøpte Gaviscon, og det hjalp virkelig! Men...det smaker jo forferdelig:wtf:! Er nesten så jeg vurderer og bare ha halsbrann:p Har dere noen tips til hva man kan svelge det ned med for å gjøre det lettere?

Jeg er 100% enig!
Jeg klarer kun å ta det de dagene det er helt jæ..., ellers holder jeg bare ut med halsbrann en.

For meg har det funket å holde halsbrannen i sjakk med kald melk(sjokolademelk for liker ikke melk[emoji23]) eller fløteis!

Jeg har ikke slitt så veldig med halsbrann heldigvis men de gangene jeg har det så har et glass iskald melk hjulpet. Funker bedre med melk enn med lovehearts. Har drukket et glass melk rett før leggetid hvis jeg har slitt med halsbrann om kvelden. Og funnet ut at jeg ikke bør spise mat altfor sent, som Kl 12 på kvelden, da jeg har merket mer problemer med halsbrann i de tilfellene:rolleyes:

Jeg har slitt med halsbrann og sure oppstøt lenge. Har prøvd både Love hearts, Gaviscon og Novaluzid, og foretrekker best Novaluzid. Synes den har bedre smak, og er mer behagelig med tanke på at det ikke skummer. Gaviscon endte det med at jeg gulpet av.
Plutselig på et tidspunkt hjalp ikke noe av dette, så da måtte jeg i tillegg gjøre endringer i kostholdet. Så anbefaler det om du er særlig plaget. Jeg slet så mye på natten til at jeg ikke fikk sove, at jeg feks. måtte unngå å spise måltid så tett opptil leggetid, generelt spise måltidene i mindre mengder, og unngå div. mat og drikke som bidrar til halsbrann og sure oppstøt. Det hjalp betraktelig for min del, men må ta Novaluzid i tillegg for å få det mest komfortabelt som mulig. Synes problemet er mye mindre nå.

På apoteket sa de at det kun var Gaviscon gravide kunne ha...

Funnet ut at det hjalp litt å ta det i et glass,istedenfor å sprøyte det i munnen, for så å ta noe saft rett etterpå, men helt utrolig at noe kan smake så vondt! :wtf::facepalm:

Legen min sa at jeg fint kunne ta titralac[emoji4]
i felleskatalogen står det : «Ingen uheldige effekter på fosteret er vist.»

Men burde prate med lege før man tok det.

Da kan de ikke ha mye kunnskap på apoteket. På apotek 1 har de til og med en egen liten brosjyre hvor det står om sure oppstøt og halsbrann. Der er det en skjematisk oversikt over hvilke reseptfrie legemidler mot halsbrann og sure oppstøt gravide kan ta og hvordan de virker. Noen er syrenøytraliserende, andre fungerer som et lokk på toppen av mageinnholdet.

Egenbehandling av halsbrann i svangerskapet

Preparatene Gaviscon, Galieve og Benegast Reduflux legger seg som et slags lokk over det sure mageinnholdet og demper dermed lekkasjen av det sure mageinnholdet opp i spiserøret. Preparatet fås i flytende form, doseposer eller som tabletter. Ubetydelige mengder av preparatet absorberes av mors kropp, og de kan derfor trygt brukes av gravide og ammende.
Syrenøytraliserende midler som Link (tyggegummi) eller Novaluzid (tyggetabletter) fås kjøpt på apotek og kan forsøkes dersom plagene blir store eller fratar deg nattesøvn. Titralac (tabletter) kan også brukes, men det er viktig å ikke overstige maks anbefalt inntak på 10 tabletter daglig.

Fra apotek 1 sine hjemmesider.

Egenbehandling av halsbrann i svangerskapet

Preparatene Gaviscon, Galieve og Benegast Reduflux legger seg som et slags lokk over det sure mageinnholdet og demper dermed lekkasjen av det sure mageinnholdet opp i spiserøret. Preparatet fås i flytende form, doseposer eller som tabletter. Ubetydelige mengder av preparatet absorberes av mors kropp, og de kan derfor trygt brukes av gravide og ammende.
Syrenøytraliserende midler som Link (tyggegummi) eller Novaluzid (tyggetabletter) fås kjøpt på apotek og kan forsøkes dersom plagene blir store eller fratar deg nattesøvn. Titralac (tabletter) kan også brukes, men det er viktig å ikke overstige maks anbefalt inntak på 10 tabletter daglig.

Fra apotek 1 sine hjemmesider.

Var på apotek 1 jeg var :laughing021

Galieve smaker bedre enn gaviscon, benegast også. Anbefales å suge litt på dem før tygging for at de ikke skal feste seg i tenner. Tryggest å bruke disse.
Titralac og til dels novalucid kan på sikt gjøre vondt verre, derfor anbefaler man de som legger seg som et lokk.
Det er en reseptbelagt kapsel som er "anbefalt" til gravide, så man kan spørre lege etter Omeprazol hvis problemet er stort.

Hilsen apotektekniker

Back
Topp