Halloween

aGNi

Kvalm, sulten, trøtt, men veldig spent!
Mailykke <3
For eller imot? Skal ungene deres få være med, eller er dere av typene som mener det er en forferdelse og skapt av handelsstanden og julebukk er myhyhyyye bedre? ;)

Selv har jeg overtalt fireåringen til å være corpse bride, juhu! Hun skal gå julebukk også, så vi har øvd inn noen julesanger. :) Alt som er teater/kostymer er stas her i gården, jeee! Kulest med egne kreative kostymer, plastkostymene fra lekebutikkene er dølle... Og "knep" i form av eggkasting og sånt er selvfølgelig ikke lov, får hun ikke godteri sier hun bøøø eller noe. Ja til moro for unga!!! :D

Jeg har ikke noe imot det i og for seg, men jeg venter til hun ytrer ønske om å gå selv... ( ho er bare 3 år, så vil ikke tvinge henne ut i sånne ting) men jeg synes julebukk er koseligst, det er så altfor få som går julebukk nå, og noen ganger har man så mye småkjent at det hadde vært allright å bli kvitt det på en eller annen måte:P

Nei vi feirer ikke det, føler liksom ikke for å feire de dødes dag. Men nå har ikke vi julebukk heller, og feirer forsåvidt ikke andre høytider heller som jul.
Dette har med vår tro å gjøre :) men hva andre gjør er opp til hver enkelt.
Vi er mer opptatt av å sette pris på familie og venner hele året og kjøpe gaver fordi vi ønsker det og ikke av "plikt" :)
Men selvsagt kommer vi også sammen i ferier og koser oss med familie og venner med god mat osv. Er bare at vi feirer ikke Jesus fødselsdag eller solsnu som var den hedniske grunnen :)

Last edited:
Dobbelt

Hun er bare 2. Så vi feirer det ikke. Men skal handle inn noe godt om noen kommer på døra. Men vi pynter ikke eller noe. Jeg syns ikke det er noe særlig koselig høytid. Men vil jentungen gå med andre venner når hun er stor nok kan hun få lov til det. Jeg hater det ikke, men prøver ikke å påvirke henne til å like det. Som Jeg gjør med jul. :-P

Her skal vi prøve noe nytt i år som de har i kirken, Hallovenn. Som er en slags 17 mai opplegg med masse innendørs leker for ungene hvor de får snop i premie + at de kler seg ut i snille kostymer. I fjor var de 700 stk. Kjempe gøy sier min søster. Jenta mi er bare 22 mnd men tror hun har mye glede av det! Elsker andre barn å skal gå sammen med søskenbarna, det beste er at det er gratis :) Kjempe bra tilbud i Sandnes Kommune!

Er ellers litt i mot halloween. kommer ikke til å pynte huset til den dagen men kommer til å kjøpe inn slik til de som vil komme på døra :)

Vi gjør det mest for moroa, og ikke så mye for symbolikken. Elsker jul også, men er ikke religiøs hverken den ene eller andre retningen.

Vi gjør det mest for moroa, og ikke så mye for symbolikken. Elsker jul også, men er ikke religiøs hverken den ene eller andre retningen.

Jeg skjønner tankegangen din og tror de fleste har det slik i dag, Norge er ikke et veldig religiøst land, de flere gjør ting av tradisjon og tror ikke på noe.
Men vi har en tro og religion og da vil det å feire skikker som er i mot det vi tror på feil :)

Sent from my iPad using BV Forum

Vi er ikke noe voldsomt religiøse. Men jeg syns julen er fantastisk tid. Alle tradisjonene rundt er det jeg verdsetter. Halloween har tilnå ingen tradisjoner hos meg. Så derfor bryr det meg veldig lite :-)

Jeg personlig bryr meg ikke noe særlig om dette Halloween greiene, men jeg ser jo at barn har stor glede av å kle seg ut - og så får de jo snop ;-) Kommer til å kjøpe inn snop til de barna som kommer her, utenom det blir det ikke feiret for vår del - enda. Men det er nok bare er tidspm før småen ønsker å gå rundt hun også :-)

Jeg kommer fra Nederland hvor barna feiret organisert halloween. Det betydde at alle som ville være med pyntet huset og satt et lys i vunduet. Så ble det ikke ringt på hos noen som ikke ville :)
Da det nesten bare var rekkehus ble det store samlinger med barn og foreldre, 1000 stk ca. midt i parken.
Heldigvis kom ikke alle på døra...
Jeg gikk med barna rundt og mannen min delte ut godteri, kledt ut som skummel troll :)
Var vi lei, slukket vi lyset. Vedlig enkelt og greit.
Vi er ikke religiøse og ikke imot heller men var mest med fordi dette var noe nabolaget organiserte for barna,
og de likte det veldig godt!
Ingen rare knep, de fikk jo altid noe fordi det var folk som VILLE være med selv :)

Her er halvparten av bygda imot og jeg vil helst ikke la de store gå rundt, da det ikke er organisert så de ringer også på hos folk som hater det :( Men de er 10 og 12 og klassevenner går. Så det er en utfordring å holde dem hjemme....
Det er noen som organiserer hallovenn, og det er sikkert koselig for de minste, men for meg er det halloween eller ingenting.

Jeg personlig bryr meg ikke noe særlig om dette Halloween greiene, men jeg ser jo at barn har stor glede av å kle seg ut - og så får de jo snop ;-) Kommer til å kjøpe inn snop til de barna som kommer her, utenom det blir det ikke feiret for vår del - enda. Men det er nok bare er tidspm før småen ønsker å gå rundt hun også :)

Samme her :) Blir vel at jeg pynter litt når snuppa blir større. Hvis hun vil det :)

Jeg liker ikke Halloween pga symbolikken og hele konseptet med "trick or treat". Jeg skulle virkelig ønske at jeg slapp dette med mitt barn, men jeg tviler på at det er mulig. Julebukk var den norske versjonen, ingen krav om godteri-ELLERS... men enkel og greit "syng, få og takk pent". Har ikke sett julebukk på mange år, og det er fryktelig synd!

Selvfølgelig er det økonomiske interesser som står bak, men det er det på Valentine's Day også. Her i huset gir vi ikke gaver til Valentine's Day, men vi liker å feire den med en enkel skål, en fin middag og et dedikert kyss. Fordi det er koselig å ha enda en slik dag i tillegg til dagen for vår første date og bryllupsdagen :)

Jeg bare venter på Thanksgiving, St. Patric's Day osv.... Ikke at jeg synes noe om at hele Norge skal bli amerikanisert, men føler ikke at jeg får gjort stort for å unngå det heller ;)

Skjønner ikke helt hva som er gærnt med symbolikken, jeg. Det er vel opprinnelig en katolsk tradisjon fra Irland, for å hylle de helgenene som ikke allerede hadde sin egen dag. Etter hvert ble også den meksikanske tradisjonen med å hedre sine nærmeste som hadde avgått med døden. Syns ikke det er så fæl tradisjon. Såvidt jeg vet er det i Norge at "knep"-delen har fått noe fokus, og det handler vel mer om dårlig oppdragelse enn noe annet. I USA er tradisjonen slik at man bare ringer på hos de som har pyntet huset og latt utelys stå på. Disse har jo valgt at de er med, så da får jo barna godteri. Datteren min sier "bøøøø" hvis hun blir avvist i døra, og det er det. Det kan vel umulig være så fælt. I fjor var hun kaptein sabeltann og i år blir hun corpse bride. ;) jeg er selvfølgelig med henne rundt.

Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

...videre begriper jeg ikke hvorfor Halloween og julebukk alltid skal settes opp mot hverandre. Hvorfor ikke begge deler? Dessverre hadde denne tradisjonen avtatt en god stund før Halloween gjorde sitt inntog i Norge. Datteren min skal gjøre begge deler, hvis hun får med seg noen å synge med i romjula.

Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

Litt vanskelig å "holde barn unna" Halloween når skole og barnehage også skal ha karneval i sammenheng med Halloween. Alle butikker bugner av Halloween utstyr. Mine barn er snart 8&9 å veldig opptatt av dette. Så vi får henge med:) julebukk gikk jeg selv da jeg var barn, men ser ikke mye til det i dag:/

I år skal vi være sammen med en del vennepar av oss og spise god mat og kose oss:) Barna skal kle seg ut og få snop og leke og ha det gøy;) Har ikke bestemt oss om vi skal gå ut med barna enda,men de andre årene har vi gjort det..Vi får se?:)

Hvorfor feirer vi noe som helst egentlig? :) jeg er ikke religiøs overhodet, det fører bare til krig og elendighet etter min mening. Folk må få feire og tro på det de vil, men personlig håper jeg religion snart blir utryddet! ;)

At det er masse å finne i butikkene pga halloween gjør jo ikke noe? Vi kan gå rundt det, ingen er forplikt å kjøpe noe.
Men kjønner at barna blir fristet.
Jeg selv har altid sydd halloweenkostumene (eller de til karnaval) og huset ble pyntet med ting barna hadde lagd.
Det er så enkelt eller vanskelig vi selv velger :

Og nå er jeg jo ikke Norsk og ikke kjent med Julebukk. Men å ha egen FBsider med ut med halloween og inn med julebukk går litt langt og er enig med Agni her.
Men det er disse sider, (og at jeg ser at venner/innbyggere her ble tilhenger) at jeg ikke liker at mine store barn går rundt i sentrum, bare fordi jeg ikke vil 'plage' folk.

Det er at jeg er i dårlig form nå, ellers hadde jeg tatt organisasjonen på meg som vi gjorde i NL, og som de gjør i amerika for barna i bygda her, så at ingen blir plaget her som hater halloween men barna har en fin kveld.
Synes virkelig at med bra organisasjon og uten tul Halloween kan få en plass VED SIDEN av Julebukk :)

Helt for. Skjønner virkelig ikke at folk gidder å sutre over dette, år etter år.
"Handelstandens dag" "ut med halloween, inn med julebukk" buhuu..

At det skjer noe spennende i en ellers så grå og trist oktober er kjempe kjekt:-)

Back
Topp