Halloween vs julebukk

Shadow

Juni12s aktive
VIP
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Oktoberbarna 2021♡
Hva liker du best? og hvorfor?

Begge deler :) gjør meg ingen ting at barn kler seg ut, og litt godteri skal de få for strevet med kostymene :)

Jeg syns det er kjempe synd at de fleste unger der jeg er ifra har sluttet å gå julebukk, husket vi ventet på å kunne gå hele jula :D
Gjerne før julaften 

Også har vi jo allehelgens aften som er norsk halloween, og syns det er helt greit at ungene har lyst til å kle seg ut da og spørre om godteri :D

Så jeg syns vi kan ha begge deler, og skulle ønske flere gikk julebukk! er noe veldig koselig å bli møtt med julesang ved døra, selvom det noen ganger er litt falskt :)

Julebukk gikk vi når jeg var lita, Halloween er en ny, fin og spennende tradisjon :-D

Er vokst opp med å gå julebukk.
Å feire halloween (sånn for barn) er nytt for meg, så skal bli spennende å se hvordan det blir når lillegutt blir stor og skal ut og trick'e og treat'e!

je stemme glatt på julebukke for det syns je er koselig...

At unga kler seg ut halloween er jo oxo forsåvidt greit, men at det er greit at de kan gjøre faenskap hvis de ikke får noe syns je ikke er greit, for dette sklir gjerne veldig ut....

og ikke syns je mange av de kostymene er spes koselige og barnevennlige eller...

men det er min personlige mening, og må vel innse at snuppa her oxo må få lov når hu blir større.... men å gjøre faenskap hvis a ikke får noe kjem a aldri til å få lov til

Jeg har ingen ting til overs for halloween og kommer ikke til å la mine barn feire det.
Karneval i februar derimot er bare gøy.

Julebukk er en gammel tradisjon vi er oppvokst med. Halloween har jeg ikke sansen for, men må bikke under for presset når  man har unger i bhg. Snuppa skal få gå til naboen som vi har spurt om det er greit ho kommer.

Synes definitivt at den gamle julebukk tradisjonen er koseligst :)

Men halloween er garantert kommet for å bli. Gøy for unga og kle seg ut, gå rundt å vise seg frem og få godteri. Jeg synes kanskje ikke noe om at handelstanden utnytter dette til en gullgruve for seg. Men jeg synes heller virkelig ikke noe om å nekte barna og delta, hvis de selv ønsker det!
Så er det opp til oss å lære barna hvordan de skal oppføre seg, slik at de ikke driver med ondskapsfulle knep.

Julebukk er jo koselig :) Men haloween er en tåpelig tradisjon handelsstanden i norge har tatt inn til norge,KUN for å tene penger! Barna snakker mye om det,og det har tydligvis blitt ett tema i barnehagen. Noe jeg ikke synest noe om!

Synes julebukk er noe helt annet enn Halloween! Ikke alle har adoptert denne amerikanske skikken og har opplevd at barn og voksne blir dritsure om man ikke har noe å gi dem. Julebukk er koselig, noen ganger synger de julesanger og det er ikke det samme presset for å gi dem noe. Og om man vil så har man jo som regel noen klementiner eller lignende liggende uansett uten å måtte kjøpe noe ekstra for at andre skal komme å forlange...

bra det er flere som deler min mening om dette...
Hender seg je lurer på om je er veldig gammeldags... 
Je syns halloween er bare ukoselig og drar aldri på slike fester selv heller om je blir bedt..
Skal liksom kle ut unga som monster(kan ikke være pedagogisk riktig) oxo skal de fly rundt å tigge(ikke folkeskikk spør du meg) og får dom ikke noe har de lov å gjøre faenskap(heller ikke folkeskikk) 
Og handelstanden skor seg på alt dom skal selge og folk føler seg presset til å kjøpe.....

Ja, hvis du ikke alt har skjønt det....... je syns halloween strider mot veldig mye av min oppfatning av barneoppdragelse..... men skjønner jo at unga syns det er kjett hvis de ikke får lov når alle andre skal.....

nr 1 Nes H skrev:
bra det er flere som deler min mening om dette...
Hender seg je lurer på om je er veldig gammeldags... 
Je syns halloween er bare ukoselig og drar aldri på slike fester selv heller om je blir bedt..
Skal liksom kle ut unga som monster(kan ikke være pedagogisk riktig) oxo skal de fly rundt å tigge(ikke folkeskikk spør du meg) og får dom ikke noe har de lov å gjøre faenskap(heller ikke folkeskikk) 
Og handelstanden skor seg på alt dom skal selge og folk føler seg presset til å kjøpe.....

Ja, hvis du ikke alt har skjønt det....... je syns halloween strider mot veldig mye av min oppfatning av barneoppdragelse..... men skjønner jo at unga syns det er kjett hvis de ikke får lov når alle andre skal.....

Helt enig, men min unge syns det er kjempegøy å kle seg ut som heks og andre ting. Så for meg gjør det ikke noe om ho vil det, får ho utløp for all fantasien sin. Ho lever seg så inn i det også, men skjønner jo at andre unger ikke deler samme greia. Noen blir faktisk veldig redde. Men mangelen på folkeskikk derimot......

Jeg har ikke noe imot Holloween! Men synes helt klart vi heller bør holde på tradisjonen med å gå julebukk :)

Julebukk er en fin tradisjon. Halloween derimot liker jeg ikke. En amerikansk greie som mange prøver å etterligne. Heldigvis er det ikke vanlig å feire Halloween rundt her vi bor.

Julebukk. Gikk selv som barn, og da sang vi jo. Halloween så gjør jo ikke ungene noe de vil bare FÅ. Og jeg gidder ikke å gi noe, så her skrur vi av lyset og håper de går pent forbi.

Ja takk, begge deler!
Her er det ikke tradisjon for julebukker lenger da. Tror vi har sett
èn på de fem årene vi har bodd her. Og når jeg var liten så var det
vel 50/50 unger som ville ha godis og voksne som ville ha alkohol ;)
Halloween er hva du gjør det til mener jeg. Det eneste handelsstanden
får av meg er penger til et gresskar, men alikevel "feirer" vi skikkelig.
Vi har bakt kjeks som vi deler ut istedet for godis, vi skjærer ut lykt
av gresskar, og vi lager pynt. Og det viktigste; vi planlegger og fikser
kostymer :) Her er halloween en koselig ting vi gjør sammen hele familien:)
Men så har det aldri vært noe bølling her på halloween heller. Men
det er vel kanskje fordi folk er positive og gjør det beste ut av dagen :)
Vi gleder oss til onsdag!

Jeg liker begge deler, syns at det er moro og se fantasien til barna (foreldrene) når de kler seg ut. Og julebukk er jo bare fantastisk koselig!
Dessverre så er det nesten ingen barn som går julebukk her. Når jeg var mindre var det kun min kusine og meg som gikk.

Back
Topp