Halloween og Julebukk - samme greia?

Papillon

Elsker forumet
Jeg ser noen sammenligner og argumenterer med at det å gå julebukk er tigging på samme måte som noen hevder at halloween er det. Synes dere virkelig det er det samme? Når vi gikk julebukk kledde vi oss ut som søte smånisser, ringte på døra til naboen og sang en julesang for de. Så fikk vi godteri i belønning. 

På halloween kler ungene seg i skumle kostymer, ringer på til naboen og truer med at de skal gjøre jævelskap om de ikke får godteri. Ikke like søtt, spør du meg...

(Og om noen skulle lure, så har jeg skapet fullt av godteri og ønsker alle skumlinger hjertelig velkommen på halloween. Men jeg synes det er synd at det aldri kommer noen julebukker lenger.)

Jeg er veldig enig med deg.. Syns ikke det er helt det samme.. 
Men her og skal de vel få litt snop om de banker på til Halloween.. .-)

Jeg mener det er det samme..de "tigger" jo etter godteri!
Jeg vet ungene sier knask eller knep men har aldri opplevd noen som gjør faenskap om man ikke har noe..At de kler seg skummelt er jo en del av hele greiene da, de er jo ikke mindre søte av den grunnen da..

jeg deler ut jeg..syns ikke det er tigging heller jeg, bare koselig å gi de noe å kose seg meg  tigging er de som ber om penger på gata og faen ikke lar deg slippe unna av og til..DET er irriterende! Ikke søte unger som kler seg ut og har det gøy.

Jeg er helt enig med deg, som jeg skrev i den andre tråden: "Det er stor forskjell på julebukk og halloween. Ja, likhetstrekk som og gåpå døren til noen og få snop er der, men julebukken kommer og synger/underholder og gjør noe hyggelig, mens når man går halloween "truer" man til seg snop med "knask eller knep"."

Enig. Jeg savner julebukk. 

Vi feirer ikke halloween enda. Blir vel tidsnok halloween-feiring når guttungen blir litt større, men pr i dag så ønsker jeg ikke å fore ungene her med godis. De har ikke vært helt snille med min sønn, for å si det sånn.

Ikke det samme!! Mamma og mine søsken får huset pepret med egg og mel hver halloween, men det har ikke noe med at de ikke deler ut snop, for det gjør de. I den gaten er det noen som har sett seg ut det huset og kan og sprenge postkassen på nyttårsaften.. Tror mye av den 'vi gjør faenskap'-tenkingen er kommet nettopp på grunn av halloween.

Frk. Tvert I. Mot skrev:
Jeg er helt enig med deg, som jeg skrev i den andre tråden: "Det er stor forskjell på julebukk og halloween. Ja, likhetstrekk som og gåpå døren til noen og få snop er der, men julebukken kommer og synger/underholder og gjør noe hyggelig, mens når man går halloween "truer" man til seg snop med "knask eller knep"."

*Signerer* Som liten har jeg opplevd begge deler, og mener at Julebukk er kjekkere enn Halloween. Hos oss har vi Julebukk rett etter nyttåret. Kjempe gøy å kle meg etter egen fantasi enn å velge en figur som har noe med Halloween å gjøre :)

Litt enig med deg.
I bøgda der jeg er fra, følte vi aldri at julebukken var noe tigging. Det var mest voksne og unge som gikk og sang. Og godterier var ikke så vanlig å gi, men det hendte de fikk klemmentiner og twist.

Idag føler jeg halloween ungene er storforlanganes og gir du dem ikke godterier, så ender huset opp med egg og dopapir.
Nå har man jo snille halloween unger også da :)

Da jeg bodde i oslo endte vinduene opp med egg i kulda uten at noen hadde ringt på hos oss. slikt jævelskap er ikke akseptabelt. de er mer griske i storbyen føler jeg.

Men jeg føler at det er to forskjellig ting.
Litt trist at julebukken dør ut.

*Prinsessa skrev:
Litt enig med deg.
I bøgda der jeg er fra, følte vi aldri at julebukken var noe tigging. Det var mest voksne og unge som gikk og sang. Og godterier var ikke så vanlig å gi, men det hendte de fikk klemmentiner og twist.

Idag føler jeg halloween ungene er storforlanganes og gir du dem ikke godterier, så ender huset opp med egg og dopapir.
Nå har man jo snille halloween unger også da :)

Da jeg bodde i oslo endte vinduene opp med egg i kulda uten at noen hadde ringt på hos oss. slikt jævelskap er ikke akseptabelt. de er mer griske i storbyen føler jeg.

Men jeg føler at det er to forskjellig ting.
Litt trist at julebukken dør ut.

Huff, egg og dopapir er noe dritt :/ Vi har aldri opplevd en "slem" Halloween her vi bor i et lite sted, kanskje fordi alle "kjenner" alle. Vi fikk fra ingenting til et stort pizzastykke :) Kjempe koselig å besøke rundt og snakke med alle store og små for å vite hvordan det går med dem på én kveld, og få skryt om kostymet vårt.
Ja, enig med deg om byfolk. Nesten umulig å finne ut hvem som har skylda for egg og dritt :/
Skal ungene mine oppleve Halloween har de ikke lov til å finne på et lite faenskap bare fordi de får ingenting på døra, for ellers hadde jeg hentet dem med én gang og sendt dem dit dagen etterpå for å ordne opp! ;)

Lenge leve Julebukk! :)

Synes helt klart at Julebukk og Halloween IKKE er det samme. Det er SÅ mye kosligere med Julebukk når de kommer på døra og synger.
Mens enig at som mange sier over her, at Halloween er mer tigging, de gjør liksom ingenting for å gjør seg fortjent til godiset. Nå skal det sies at vi bare har snille Halloween unger her i nabolaget, heldigvis. emoticon

Back
Topp