Halloween er noe tull synes jeg

tvillinger jenter

Glad i forumet
Halloween er noe tull synes jeg, det jo ikke våre tradisjon,
det er vel  butikkene begynte med det, får jo mye penger inn på det, jeg måtte bære si det[:)][:)]

Jaa... Men det er jo en så god grunn til å kle seg ut da!!! Hihihihi!!! [8D]

Kunne ikke vært mer enig!!! Blir ikke kjøpt inn et gram godteri her nei, kommer ikke til å være hjemme engang. Stygge masker og utidige barn...er ikke noe for meg[:D]

Synes egentlig alle høytider er koslige jeg[:)] Ikke bare våre[:)] Å når jeg var liten så vare det en unnskyldning til å kle seg ut å spise godteri[:D] Hvem barn liker ikke det![:)] 

Jeg syns halloween er morsomt[:D]
lissom,hva slags andre tradisjoner hav vi utenom jul,nyttår og påsken??? det er jo standard i de fleste land...

Jeg synes halloween er kjempegøy!!!  Elsker å pynte med gresskar og dødningehoder [:D] Det er gøy at det er noe utenom jul og påske også [:D]
Synes "Ola Normann" er kjedelig som kun tenker økonomi på tradisjoner som ikke er avla fram fra fjøset!!!
Håper alle "sure kjerringer" ikke åpner døren den ettermiddagen/kvelden og ikke ødelegger for de som faktisk har gledet seg til den store kvelden [:-] Mange barn bruker lang tid på kostymer og poser... å det er ikke alle som er ufordragelige..[:'(]

Så det så!!!!!! [:-]

ORIGINAL: Alexandra82

ORIGINAL: malle81

Jeg synes halloween er kjempegøy!!!  Elsker å pynte med gresskar og dødningehoder [:D] Det er gøy at det er noe utenom jul og påske også [:D]
Synes "Ola Normann" er kjedelig som kun tenker økonomi på tradisjoner som ikke er avla fram fra fjøset!!!
Håper alle "sure kjerringer" ikke åpner døren den ettermiddagen/kvelden og ikke ødelegger for de som faktisk har gledet seg til den store kvelden [:-] Mange barn bruker lang tid på kostymer og poser... å det er ikke alle som er ufordragelige..[:'(]

Så det så!!!!!! [:-]

Du hørtes jo nesten ut som en av de mødrene som synes at ungene skal få mer enn bare en sjokoladebar...[8|]
Ofte en grunn til at enkelte ikke liker den "høytidsdagen". Så får de som digger den bare gjøre det.

Da tror jeg du missa poenget...
Er ikke alle som mener at snopet er det viktigste, for noen er det opplevelsen, utkledninga og at det er noe utenom det vanlige.. mange har artige selskap med monsterkaker og leker [:D]
At noen er gjerrig på sjokoladen er ikke noe tema for "oss voksne" her ihvertfall [8D]

Hater Haloween! Det skal SVÆRT mye til før barnet mitt skal få lov til det! En tradisjo som bygger på å være slem mot andre er ikke noe jeg står for.

Vi kan ikke legge skylda på handel standen for alt. Det er faktisk valg fritt og handle inn, og hadde ikke folk gått mann av huse for å få tak i alt sammen så hadde halloween bare forsvunnet. og hvorfor er det  så galt at barna også får en dag ut av året, vi har jo fått nok av dem. Men jeg synes vi kunne ha hatt litt flere kostymer som ikke bare er skumle. Og hvis du ikke vil ha de på døra så slukk ute lyset da skal de ikke komme. Her har vi bare hatt kjempe koselig barn på døra og ingen tull. Men at forleldrene skal blande seg inn i hva barna får synes jeg ikke, vi gir det vi har, vi pynter ikke så mye men mannen min skal prøve å bruke hus veggen som et lerret, og stille projektoren rett mot det. Og tenkte vi kanskje skulle ta tak i noen ben igjennom katte luka når de står utenfor. Og bare vent til barna deres blir så store at de vil være med, da er det mye bedre for oss selv og bare godta det og gled oss med barna[;)]

ORIGINAL: Plommemor

trick or treat er jo amerikansk importert, men all hallows eve = alle helgens kveld/natt er jo europeisk tradisjon, opprinnelig før-kristen og siden adoptert av kristendommen, da med fokus på alle helgens dag. Halloween/alle helgen er tradisjonelt den dagen der sløret mellom verdene er tynnest, det er kvelden der de avdøde kommer og fester med de levende, herav dødningehoder osv. Tradisjonelt har man dekket på til de avdøde (spes de som er død i løpet av året) og delt måltid med dem.

Bare litt bakrunnsinfo for de som er intressert, fra en tradisjon/religionshistorie-freak[;)]

Det stemmer[:)]
Er en dag for å "hedre" de døde!
På jobb (blomsterbutikk/gartneri) selger vi mye mere gravpynt og blomster til å pynte gravstedene med en haloween-stæsj! Den delen av feiringa er jo super! Pynte gravene, og brenne et lys til minne om de døde..

Ellers så synes jeg det er en super unskyldning til å kle seg ut, lage ekkel mat og punsj, for å så ha en skikkelig fest!!!
Ja, jeg er max barnslig sikkert[:-] Barna får en kjærlighet eller no annet småtterier, og er de frekke, får de ikke en dritt annet en å bli sendt i retur! Og om foreldrene mener det er for lite, så hadde jeg bed dem ryke å reise, for de bestemmer ikke hva andre mennesker skal gi! Og må respektere at det ikke er alle som feirer den dagen!

Bor i en liten rolig vei inne i skogen med bare oss som har små barn vi da[;)]
Er ikke kjempeglad for at halloween har kommet, men syns heller ikke jeg kan nekte ungene å feire, når alle vennene skal på fest og gå ut sammen (alltid en voksen med)
Yngste her har ikke vært ute enda. Jeg og søstra mi lager heller eget party for de yngste, hvor vi kler oss ut har "ekkel" mat og spøkelseskake som lyser når jeg har satt en uv pære i en lampe. Lager også gresskarlys til å ha ute.
Noen ganger vil min datter og hennes venninne heller være hjemme på vårt juniorparty.

ORIGINAL: phoebetutta

Bor i en liten rolig vei inne i skogen med bare oss som har små barn vi da[;)]
Er ikke kjempeglad for at halloween har kommet, men syns heller ikke jeg kan nekte ungene å feire, når alle vennene skal på fest og gå ut sammen (alltid en voksen med)
Yngste her har ikke vært ute enda. Jeg og søstra mi lager heller eget party for de yngste, hvor vi kler oss ut har "ekkel" mat og spøkelseskake som lyser når jeg har satt en uv pære i en lampe. Lager også gresskarlys til å ha ute.
Noen ganger vil min datter og hennes venninne heller være hjemme på vårt juniorparty.

Det er det vi også mener vi må bare gjøre det beste ut av det og bruke det som en unnskyldning til å gjøre noe morsomt sammen med barna.
Jeg husker Fredrikkes 1. halloween, det ringte på hun åpnet så de som sto utenfor og slengte døra rett i ansiktet på de. Hun ble ikke redd men det var noen morsomme ansikt på andre siden av døra, for den hadde de ikke venta. jeg åpnet for de og ga de godteri.

ORIGINAL: Alexandra82

ORIGINAL: Tessy_

ORIGINAL: Plommemor

trick or treat er jo amerikansk importert, men all hallows eve = alle helgens kveld/natt er jo europeisk tradisjon, opprinnelig før-kristen og siden adoptert av kristendommen, da med fokus på alle helgens dag. Halloween/alle helgen er tradisjonelt den dagen der sløret mellom verdene er tynnest, det er kvelden der de avdøde kommer og fester med de levende, herav dødningehoder osv. Tradisjonelt har man dekket på til de avdøde (spes de som er død i løpet av året) og delt måltid med dem.

Bare litt bakrunnsinfo for de som er intressert, fra en tradisjon/religionshistorie-freak[;)]

Det stemmer[:)]
Er en dag for å "hedre" de døde!
På jobb (blomsterbutikk/gartneri) selger vi mye mere gravpynt og blomster til å pynte gravstedene med en haloween-stæsj! Den delen av feiringa er jo super! Pynte gravene, og brenne et lys til minne om de døde..

Ellers så synes jeg det er en super unskyldning til å kle seg ut, lage ekkel mat og punsj, for å så ha en skikkelig fest!!!
Ja, jeg er max barnslig sikkert[:-] Barna får en kjærlighet eller no annet småtterier, og er de frekke, får de ikke en dritt annet en å bli sendt i retur! Og om foreldrene mener det er for lite, så hadde jeg bed dem ryke å reise, for de bestemmer ikke hva andre mennesker skal gi! Og må respektere at det ikke er alle som feirer den dagen!

Akkurat det hadde jeg glemt. Det er helt nydelig på kirkegårdene på Halloween-kvelden.
Var der for noen år siden, hadde helt glemt det var Halloween.
Sto oppe ved kirken, og i Ski så ligger da kirkegården fra kirken og slakt nedover.
Det lyste på nesten hver eneste grav, så det var et hav av levende lys.
Helt utrolig vakkert.

Har dere muligheten bør dere dra på en kirkegård den kvelden å se.
(gjorde det året etter også, men da var det ikke så mye igjen. Det var en annen kirkegård, så det varierer sikkert)

Allehelgens-dag er ikke noe nytt iforhold til å pynte på kirkegårdene. Det er en eldgammel tradisjon og har ingenting med Halloween å gjøre. Allehelgens-dag er den søndagen som er nærmest 31.10, sikkert derfor det er lett å blande.

Ok nå kom jeg jo på at vi bor i et strøk med så og si BARE BARN!! Det kryr av de!![:D][:D] Forsåvidt greit i forhold til at vi venter barn osv, men da MÅ jeg jo nesten kjøpe inn godteri da...[8D] Har liksom ikke behøvd å tatt stilling til det før...[:D]

Får håpe det blir noe til overs så jeg kan fråtse litt da[:D] Fin unnskyldning det![;)][8D]

Jeg har i hvertfall feiret lucia, jul, påske å halloween siden jeg vært lita så det skal det fortsettes med[:)]

Vi gikk i luciatåg, på skolen åsso laget vi ett eget å jekk rundt till de gamle i nabolaget vårt og av å till på gamle hjemmet. Kjempe kos![:)]

Jul er jo jul, hehe

påske da var det å slutte skolen tidlig å fare hjem å kle seg uut till påskekjærring. åsso jekk vi en jeng rundt i nabolaget å samla penger å godteri. Var som oftest diskotek på kvelden også![:D]

Halloween så har vi pynta litt hjemme, kjøpt inn godteri till barna. Vi barn har kledt oss ut å gått rundt for å så fare på diskotek på kvelden.

Sann har det blitt gjort siden før jeg begynte på forskolen, og småsøskene mine gjør det samme nå.[:D][:D][:D]

Back
Topp