Halebeinsbrudd under fødsel

Vifårse

Forelsket i forumet
Maiskolbene 2023 :-)
Hei,

Jeg bristet halebeinet under en pressrie i fødsel i mai i år. Det tok flere uker før jeg kunne sitte som normalt igjen, og jeg kan ennå bli øm og få vondt dersom jeg sitter for lenge.

Det jeg ikke har tenkt på, men som jeg nylig ble gjort oppmerksom på, er risikoen for vondter i halebeinet under neste graviditet, og risikoen for å briste det på nytt under neste fødsel.

Tanken gjør meg livredd!
Jeg gleder meg i utgangspunktet til å føde på ny - men kjenner at redselen for å briste på nytt er stor.

Jeg lurer derfor på om noen har liknende erfaringer?
Gikk det greit i neste graviditet og fødsel, eller var det mye vondt - og bristet du på nytt?

Har noen noen treningsøvelser som er gode for vondter i halebein?

Og jeg tar gjerne i mot om noen har tips til behandler på Østlandet :)
 
Det samme skjedde med meg. Er også livredd for neste fødsel, men om det skjer igjen eller ikke finner jeg altså ut om ish 30 uker om alt går fint. Har fått beskjed av lege at jeg skal bruke en god del tid på trening i løpet av svangerskapet, samt få hjelp av fysio som forberedelse. Styrke hele bekkenet.

Følger denne tråden - ønsker gjerne tips fra andre
 
Har en venninne som opplevde det samme under fødsel nr 1, det gikk fint under fødsel nr 2. Hun informerte jordmor om det og det var visst noen tiltak som ble gjort for å unngå det sånn jeg forsto det :)
 
Jeg bristet under første fødsel, andre svangerskap og fødsel gikk det helt fint med halebeinet :) Var ikke så mye plaget etter at det var grodd da.
 
Er i samme situasjon som deg :schocked028 Fikk tips fra jordmoren min om å skrive at jeg hadde hatt plager med halebein etter første fødsel og at jeg ønsket at dette ble tatt hensyn til under fødselen. Det er enkelte fødestillinger som er mer belastende på halebeinet enn andre. Å ligge på rygg er verst. Å stå oppreist eller ligge på siden er mindre belastende :)
 
Back
Topp