Hadde ikke du blitt en smule irritert hvis...

|Frosken|

Juni12s hobby/håndarbeider
VIP
Junibarna 2015
din kusine hadde brukt et navn på sin nye baby, som din sønn/datter allerede har?

(Denne kusinen har du ingen kontakt med, og har sett 1 gang de siste 4 årene.)

Er litt sær på sånt selv. Men navnet vi hadde bestemt oss for føles så veldig veldig riktig. Kjipt å finne ut at en av babyens tremenninger heter det samme, men det sier jo litt om hvor lite vi har med de å gjøre. Har vært imot å bruke navnet siden jeg fant det ut, men nå vet jeg ikke lenger, vi klarer ikke finne noe som passer bedre. Her blir dette navnet navn nr. to, ungen som har dette navnet har det som eneste fornavn.

Spiller igrunn ingen rolle hva dere mener altså, vi velger det vi syns er best uansett, og regner ikke med at vi klarer å bestemme oss med det første, redd det blir en navneløs baby. Men morsomt å høre tanker rundt dette uansett.

Hadde ærlig talt ikke brydd meg. Jeg eier ikke navnet, bare fordi barnet mitt heter det.

absolutt ikke! man eier jo ikke et navn og når man ikke har noe kontakt, hvorfor ta hensyn til det da om det er et navn man ønsker?

Søskenbarnet mitt heter Andreas. Det er en gutt jeg har møtt bare en gang i mitt liv eller noe. Så jeg hadde null betenkeligheter med å kalle min sønn for Simon Andreas. :-) Synes du navnet passer så hvorfor ikke? 

Så lenge du ikke har kontakt med henne hadde jeg ikke brydd meg, men hadde det vært en nær venninne eller noen jeg hadde GOD kontakt med hadde jeg syntes det var litt kjedelig.. 

Jeg forstår ikke helt.. Navnet ditt barn allerede har, når det ikke er født? 

Jeg tenker sånn at hvis du hadde hatt mye kontakt med kusinen din og hennes familie, så hadde det blitt litt rart/tungvint. Men når du ikke har det så ser jeg ikke noe problem i å bruke samme navn 

Hadde kanskje syns det var rart, men ikke irritert når en ikke har noe særlig kontakt. 

I din situasjon synes jeg ikke det er rart i det hele tatt :)
Det var litt mer spesielt her når tanta til snupp ga datteren et nesten identisk navn som snupp, bare en bokstav som skiller.. På toppen av det hele er det et dobbelnavn, dét synes jeg er spesielt! 

Hadde ikke brydd meg, jeg irriterer meg mer over de som tror de har enerett på et navn og blir drit sure fordi de tror andre stjeler.
Hvis jeg ville at ungen min skulle hete Bjarne og plutselig hadde broren min fått en unge som også het bjarne så får det bare bli sånn, vi velger ikke navn for å terge eller gjøre en annen irritert.

Vi velger navn fordi vi liker dem og ikke for noe annet.

Det stakk litt da dama til broren min sa et navn jeg hadde på lista mi da jeg gikk gravid, men jeg hadde ikke gått av skafte for det.

Nå vil det ofte være to med samme navn i bhg og på skolen og ellers og vi har da klart oss bra for det :)

Hadde nok blitt litt irritert, men det hadde ikke hindret meg i å bruke det.

nøttelitenItreet skrev:
Hadde ærlig talt ikke brydd meg. Jeg eier ikke navnet, bare fordi barnet mitt heter det.

Jeg har et vennepar med to gutter hver. Begge guttene heter det samme. Blir litt rart å snakke til ungene og om ungene når vi er sammen, da vi må si Anders(xxx(foreldrenes navn) f.eks. for å skille på de.
Det er litt tungvindt, men who cares? Det er jo ikke som om vi er sammen hver dag

Om dere ikke har kontakt hadde jeg ikke brydd meg i det hele tatt. 

Her har jeg sagt i mange år at om jeg får en jente så skal hun kalles opp etter oldemor. Fant ut (mens jeg gikk gravid med snuppa) at det samme har visst fetteren min sagt. Hindret ikke meg i å bruke det. Han har ikke enerett på navnet, ikke vet noen om han noen gang får jente heller, og om han får det er han mer enn velkommen til å bruke navnet!

En annen fetter brukte samme navn som kusinen heter, så jeg synes alt er avhengig om en har god kontakt eller ikke. Har man det bør en kanskje vurdere et annet navn...

Får vi en gutt denne gangen, så får han samme navnet som et av søskenbarna mine har. Men han er en god del eldre enn meg, og vi har ikke noe kontakt utover de gangene vi er i selskap hos mormor e.l. Så det bryr meg faktisk ikke! :) 

Blir det jente, så håper jeg å få gjennomslag for et navn som et søskenbarn av mannen har kalt jenta si. Og det som blir litt spesielt da, er at jeg og dama til søskenbarnet hans, har samme fornavn. Og etternavn. Hehe. Vi har tatt mannens etternavn begge to. Så da blir det feks to Hanne Nilsen som har hver sin Petra Nilsen (ja, vi har litt mer unike navn enn som så, men dette var et eksempel). Men de har ikke kontakt, så jeg driter rett og slett i det. Og svigermor er helt enig! :P

Hehe, nei, jeg kunne virkelig ikke blitt irritert. Jeg har gitt lillesøster samme navn som min kusine har på sin datter, fordi jeg ikke ser problemet i at tremenninger har samme navn. Vi har heller ikke mye kontakt. Har hørt fra andre at min kusine har sagt at det ikke var noe problem for henne, men jeg har ikke snakket med henne om det selv.

Back
Topp