Hadde du startproblemer med ammingen?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Camilla
  • Opprettet Opprettet
Ja, gutten fikk ikke tak på brystet. Endte opp med å bruke skjold, da fikk han til slutt tak. Brukte skjold de første 10 ukene, da var han trent nok til å ta brystet uten.

Det som hjalp her var et måltid mme. Da ble hun mett, og så kunne vi fortsette å prøve amming uten at hun var så sulten. Det var etter at melka hadde kommet. På sykehuset trengte jeg hjelp hele tiden, for de forklarte dårlig og gjorde meg mer usikker på meg selv.

Hu var prematur og sleit veldig. Tok hele to uker og da med kun ammeskjold. Måtte pumpe meg hver 3 time for å få gang også. Men kunne aldri legge fra meg skjoldet da. Amma i 6.5 mnd. Hjalp ikke å være livredd for premature babyen min, akkurat 19 år og de på sykehuset skulle hjelpe ved å helst ta tak i puppen og babyen å bare styre det hele. Ble mye usikkerhet rundt amminga.

Jeg fikk en alvorlig infeksjon under fødsel og måtte ha hastesnitt. Melken kom ikke før dag 5 og babyen gikk nek over 10% av kropsvekten. Da fikk han heldigvis litt mme og klarte og roe seg ved brystet. Fikk kjempe god hjelp og veiledning på sykehuset både dag og natt :) så når melken endelig kom gikk han opp over 1 kg på en uke :D men ammingen var tøff de første 7 ukene, fikk både trøske/sopp og brystbetennelse på en gang og det gjorde forferdelig vondt. Etter de første 7 ukene gikk ammingen som en drøm og det var en skikkelig nedtur når babyen ikke ville amme lengre da han var 6 mnd.

Tror jeg har hatt halvparten av alle ammeproblene i boken. :P Det som hjalp meg var at jeg er sta, og ikke ga meg før jeg fikk skikkelig hjelp. Ja, og så fikk jeg god støtte fra ammehjelpen med det ene problemet. :) Ammingen gikk veldig fint når jeg bare hadde kommet meg gjennom alle problemene. :)

Hadde svære blødende kjøttsår på begge brystvortene. Gråt hver gang jeg la til lillemor. Fikk også bakteriell brystbetennelse hvor jeg fikk høy feber og var Kjempedårlig. hadde lyst til å gi opp men vesla ville ikke ha flaske så hadde ikke noe valg. Måtte amme. Var sånn I ca 8 uker. Det som hjalp best var albueskjell og lufttørking. Og antibiotika Så såret begynte å gro skikkelig :)

Hadde også svære kjøttsår på begge brystvorter. Hadde også sopp og brystbetennelse. Varte i sånn 7-8 uker. Det som hjalp var å ta pause med p bare pumpe den verste puppen, smøre med brudilin salve. Ammer ennå. Pluggen er 10.5 mnd. Koser oss veldig nå. Men har lovet meg selv at om det blir sånn igjen skal jeg ikke være så sta. Jeg husker bare smerte og gråt fra de første 8 ukene :(

Eldste ville ikke gape og fikk for lite inn i munnen. Tok evigheter å koble han på. Brukte skjold noen dager fordi jeg var syk og ikke orket å prøve. Så måtte der avvennes. Feil sugeteknikk som ga såre brystvorter i flere uker. Han sovnet hele tiden. Fikk brystbetennelse senere. Og hadde økedøgn mer enn ikke.

Yngste sugde feil som ga såre brystvorter. Det ga seg aldri. Hun var veldig sulten de første dagene før melka kom.

Hadde problemer dei første 3mnd. Vesla var født 4.5 uke og var sugesvak. Fikk heller ikkje ordentlig tak på brystet. Ammet 24/7, der det var 2t amming og 30min pause før det var på an igjen... Fikk aldri tømt brystet, så hadde mye spreng og såre bryst. Hadde også hvite brystvorter (Raynauds fenomen). Vesla slet med luft og var aldri mett/la dårlig på seg, så ammingen var ingen dans på roser første mnd. Men ved 3mnd snudde alt og vesla fikk endelig riktig grep, klarte å tømme brystet og la godt på seg! :) Melkeprod. min stabiliserte seg og alt ble mye bedre. Kunne slappe av mer, og fikk endelig trillet lange turer uten ammestopp ;) Glad eg holdt ut mens det sto på som verst! :)

Jepp! Det å komme hjem og få ro og fred og finne ut av det meg og han. Vi stresset veldig begge to med det, men løste seg på 3 ammingen hjemme. Det var vanskelig en stund etter det og men fikk han alltid til å ta tak;)

Nei, jeg fikk bare ikke nok melk.

Ja! Med alle tre. Har veldig store brystvorter så de fikk ikke riktig tak på brystet. Ble kjempesår og fikk store rifter som blødde.

Back
Topp