Hadde du blitt gravid hvis du visste om coronavirus?

Lilouis

Andre møte med forumet
Er veldig redd og bekymret for smitte. Har grått i hele går, natt og i dag.
At det skal bli store komplikasjoner for meg, utviklingsforstyrrelser av foster og komplikasjoner i svangerskap. Hadde jeg visst dette hadde jeg gjor annerledes. Har fortsatt mulighet....Er i uke 7. Har 2 skolebarn barn fra før. Vi kan gjøre så godt vi kan med hygienetiltak. Men ungene går jo på skole og unngå smitteeksponering er umulig.

Hjelp
 
Ja, jeg hadde ikke satt babyplanen på vent pga corona.

Edit: men nå er ikke jeg spesielt utsatt for å bli veldig syk da. Hadde jeg vært i risikogruppen ville det kanskje vært annerledes.
 
Vi har jobbet for å bli gravide i snart 3 år, så et coronvavirus stopper ikke meg når det endelig har klaffet :Heartred
 
Corona viruset får bare gå sin gang. Det er nok ikke så farlig som det høres ut som. De fleste har kun hatt milde symptomer. Men det er kjedelig at Norge er så slappt på å passe på at ikke det sprer seg. De har vært flinke til å få spredd sjukdommen over heile norge. Irriterer meg grønn. Er i uke 34. Men er ikke morro å være sjuk uansett å det måtte være liksom :) men stopper ikke meg. Og hadde heller ikke stoppet meg om jeg så hadde prøvd å bli gravid fra starten av. Viruset skal ikke vinne værtfall :p
 
Så lenge man følger helsedirektoratets retningslinjer og ivaretar god hygiene så går det nok bra, jeg ville fortsatt blitt gravid visst jeg hadde visst om Corona viruset. Nå er ikke jeg i noe spesiell risikogruppe heller da, men tenker man må ta forhåndsregler og ikke lese så mye i media da ting har en tendens til å bli veldig oppblusset i media. Jeg synes ikke det er greit at media skriver slik de gjør fordi folk blir jo redd! Synes det bør være konkrete fakta som publiseres
 
Jeg hadde blitt gravid uansett. Epedemier og pandemier kommer innimellom, og det er utrolig kjipt når det skjer, men jeg tenker at livet må gå sin gang alikevel. Vi får allerede mer aldersforskjell enn ønsket mellom di to siste, og mannen er 40. Vi hadde ikke utsatt å få barn mer enn vi allerede har, til tross for ytre faktorer. Vi har allerede ventet 2 år pga min helse.

jeg er i rissikogruppa mtp korona (lavt immunforsvar), og er ganske redd for viruset. Jeg ble KJEMPESYK av svineinfluensaen, og dette er verre. Men jeg stopper ikke livet mitt alikevel. Gjør det jeg kan for å unngå det, og håper på det beste.
 
Corona viruset får bare gå sin gang. Det er nok ikke så farlig som det høres ut som. De fleste har kun hatt milde symptomer.

Selv om det grunnleggende er korrekt så synes jeg det er en farlig "liksomsannhet" å komme med. Vi står i midten av en unik situasjon som vi ikke har hatt siden andre verdenskrig (i følge oppegående og svært seriøse forskere fra verdens helseorganisasjon). Vi står i en krig mot et virus. Og for å vinne krigen, må ALLE kjempe i mot. Folk kan ikke sitte og late som at ting er bedre enn de er - viruset er en alvorlig trussel mot samfunnet og det må man begynne å ta seriøst. Særlig for å beskytte de svake i samfunnet.

På samme måte som at massevaksinering gir gruppebeskyttelse til de som ikke kan ta vaksiner (f.eks fra meslinger) så må vi også forsøke ta hensyn TIL TROSS FOR egen alder og helse. Ikke alle er 30 år med grei helse.

Coronaviruset er mer dødlig enn influensa, og har en eksepsjonelt mye høyere smittefaktor. Også relativt unge mennesker i 40-årene kan få svært alvorlige sykdomsforløp og har vist seg å dø. En 59år gammel brannmann døde nylig etter å ha fått feber på Fredag, han var død på Søndag. Dette er ikke noe du bjudar inn på til en "smittefest" ala vannkopper. Det er et alvorlig virus som - om det får tak på lungene - blir dødelig. Det er på tide at vi tar det seriøst og alvorlig, uten at vi allikevel må frike ut og hamstre dopapir. Man må ikke lage dommedagsprofetier, men man skal allikevel ta det seriøst. Ikke siden 1918 har vi hatt en så farlig pandemi.

And if my word ain't good enough, take it from this guy:
https://www.youtube.com/watch?v=dcJDpV-igjs

"We are at war, this is not a flu".
 
Så lenge man følger helsedirektoratets retningslinjer og ivaretar god hygiene så går det nok bra, jeg ville fortsatt blitt gravid visst jeg hadde visst om Corona viruset. Nå er ikke jeg i noe spesiell risikogruppe heller da, men tenker man må ta forhåndsregler og ikke lese så mye i media da ting har en tendens til å bli veldig oppblusset i media. Jeg synes ikke det er greit at media skriver slik de gjør fordi folk blir jo redd! Synes det bør være konkrete fakta som publiseres
Jeg syns ikke media skremmer meg. Jeg blir skremt av at helsepersonell i Norge er de som sprer smitten til de i risikogruppen. Nemlig ved at sykehusene ikke har hatt gode nok rutiner ift reising og karantene. Jeg syns det er provoserende. Dermed må mange ansatte ved sykehus ut i karantene, avdelinger må stenges og kapasiteten blir dårligere. Syns ikke det er greit og det har ikke media skyld i.
 
Jeg syns ikke media skremmer meg. Jeg blir skremt av at helsepersonell i Norge er de som sprer smitten til de i risikogruppen. Nemlig ved at sykehusene ikke har hatt gode nok rutiner ift reising og karantene. Jeg syns det er provoserende. Dermed må mange ansatte ved sykehus ut i karantene, avdelinger må stenges og kapasiteten blir dårligere. Syns ikke det er greit og det har ikke media skyld i.
Ja, helt enig med deg i dette også. Men jeg mener og at media ikke konkretiserer nok og det skrives mye spredt info på forskjellige steder som skaper forvirring (etter min oppfatning). Men du har gode synspunkter som jeg er enig i, absolutt, synes bare at det er flere faktorer som spiller inn her.
 
Ja, hadde nok blitt gravid uansett! :)
 
Ja jeg hadde blitt gravid uansett. Etter 5 år med Ivf-forsøk skal fa** meg ikke dette få meg på andre tanker.
 
Ja, hadde blitt gravid uansett! Men er urolig og redd for å bli smittet. Snakket med legen min om corona og ALLE gravide er i risikogruppe fordi vi er gravide. Om en blir smittet kan en bli mer syk enn andre og en har større sjanse for å miste barnet i spontanabort tidlig i svangerskapet. Men det er ikke registrert noe form for fosterskader eller senere komplikasjoner med fødsel etter en er blitt frisk. Jeg tar mine forhåndsregler, har godt håndhygiene, unngår folk som er syke og spiser for å booste immunforsvaret.
 
Det viser seg jo at sykdommen kan oppleves som alvorlig, om ikke farlig, også for de som i utgangspunktet ikke har stor risiko for å dø. Vi risikerer da at man ikke kan få ekstra oppfølging på sykehus , eller at man må pleie familien hjemme fordi sykehusene er fulle og prioriterer de aller sykeste. Vi kan også få en situasjon der alvorlig syke mennesker må prioriteres vekk fra sykehus, respirator osv- altså at legene må prioritere hvem som får sjansen til å leve. Det er tøffe tak allerede på enkelte sykehus i nord-Italia ,og gynekologer osv må bidra med pleie av alvorlig syke mennesker.

Skriver ikke dette for å skremme, men som en kommentar til de som snakker om mildt forløp osv. Jeg synes det er ubehagelig både at jeg er gravid, men spesielt med tanke på de rundt meg. Ungene har 4 godt voksne oldeforeldre f.eks, som antagelig ikke vil tåle dette.
 
:Heartbigred
Selv om det grunnleggende er korrekt så synes jeg det er en farlig "liksomsannhet" å komme med. Vi står i midten av en unik situasjon som vi ikke har hatt siden andre verdenskrig (i følge oppegående og svært seriøse forskere fra verdens helseorganisasjon). Vi står i en krig mot et virus. Og for å vinne krigen, må ALLE kjempe i mot. Folk kan ikke sitte og late som at ting er bedre enn de er - viruset er en alvorlig trussel mot samfunnet og det må man begynne å ta seriøst. Særlig for å beskytte de svake i samfunnet.

På samme måte som at massevaksinering gir gruppebeskyttelse til de som ikke kan ta vaksiner (f.eks fra meslinger) så må vi også forsøke ta hensyn TIL TROSS FOR egen alder og helse. Ikke alle er 30 år med grei helse.

Coronaviruset er mer dødlig enn influensa, og har en eksepsjonelt mye høyere smittefaktor. Også relativt unge mennesker i 40-årene kan få svært alvorlige sykdomsforløp og har vist seg å dø. En 59år gammel brannmann døde nylig etter å ha fått feber på Fredag, han var død på Søndag. Dette er ikke noe du bjudar inn på til en "smittefest" ala vannkopper. Det er et alvorlig virus som - om det får tak på lungene - blir dødelig. Det er på tide at vi tar det seriøst og alvorlig, uten at vi allikevel må frike ut og hamstre dopapir. Man må ikke lage dommedagsprofetier, men man skal allikevel ta det seriøst. Ikke siden 1918 har vi hatt en så farlig pandemi.

And if my word ain't good enough, take it from this guy:
https://www.youtube.com/watch?v=dcJDpV-igjs

"We are at war, this is not a flu".

Det er nettopp denne måten å beskrive det på som skremmer livet av slike som trådstarter, mine elever og andre rundt. Og det er også derfor jeg blir oppriktig provosert av det du skriver her! Du tenker over hode ikke på trådstarter, og viser kun en eneste side av dette, som for meg er et hysteri skapet av media.
Mange av oss husker sikkert svineinfluensaen, da hadde vi samme tanker og skremsel ute og gikk. Husker du 11. September, da terroristene skulle ta over verden? Når Russland inntok Ukraina? Når Nord-Korea truet USA?

Jeg er helt enig i at vi må ta forhåndsregler. Og det tror jeg ALLE gjør i form av vanlige hygiene-regler som FHI har gitt oss. At alle skal være i krisemodus og krigsmodus er jeg derimot 100% uenig i - og for mange er det nettopp der dem havner om man ikke tar det med ro!

Jeg nekter å føle meg usikker og redd pga et virus der (slik jeg ser det) halvparten av mediesakene er clickbait skapt for å lage hysteri og halvparten er skapt for å roe oss ned. Kun noen få prosent skaper et bilde av sannheten. Hva skal det liksom gjøre med oss mennesker?

FAKTUM er at det pr nå ikke er holdepunkter (vis: Statistikk eller hendelser dokumentert) for at gravide blir påvirket av sykdommen på annen grad enn vanlig influensa. FAKTUM er at tallene viser at barn og unge faktisk tåler viruset bedre enn voksne. FAKTUM sier at gjennomsnittsalderen for smittet er godt over 40 år. FAKTUM er at grunnen til at man tar beredskap er fordi at viruset er så nytt. FAKTUM er at flere selskaper med de dyktigste forskere i verden sier dem er nært forestående en vaksine. FAKTUM er at om man tar normale forhåndsregler ut ifra hva som er anbefalt ut ifra hvordan helsetilstand DU er i, så går dette fint..

Og for å svare på spørsmålet: Ja, jeg hadde blitt gravid uansett
 
Last edited:
:Heartbigred

Det er nettopp denne måten å beskrive det på som skremmer livet av slike som trådstarter, mine elever og andre rundt. Og det er også derfor jeg blir oppriktig provosert av det du skriver her! Du tenker over hode ikke på trådstarter, og viser kun en eneste side av dette, som for meg er et hysteri skapet av media.
Mange av oss husker sikkert svineinfluensaen, da hadde vi samme tanker og skremsel ute og gikk. Husker du 11. September, da terroristene skulle ta over verden? Når Russland inntok Ukraina? Når Nord-Korea truet USA?

Jeg er helt enig i at vi må ta forhåndsregler. Og det tror jeg ALLE gjør i form av vanlige hygiene-regler som FHI har gitt oss. At alle skal være i krisemodus og krigsmodus er jeg derimot 100% uenig i - og for mange er det nettopp der dem havner om man ikke tar det med ro!

Jeg nekter å føle meg usikker og redd pga et virus der (slik jeg ser det) halvparten av mediesakene er clickbait skapt for å lage hysteri og halvparten er skapt for å roe oss ned. Hva skal det liksom gjøre med oss mennesker?

FAKTUM er at det pr nå ikke er holdepunkter for at gravide blir påvirket av sykdommen på annen grad enn vanlig influensa. FAKTUM er at tallene viser at barn og unge faktisk tåler viruset bedre enn voksne. FAKTUM sier at gjennomsnittsalderen for smittet er godt over 40 år. FAKTUM er at grunnen til at man tar beredskap er fordi at viruset er så nytt. FAKTUM er at flere selskaper med de dyktigste forskere i verden sier dem er nært forestående en vaksine. FAKTUM er at om man tar normale forhåndsregler ut ifra hva som er anbefalt ut ifra hvordan helsetilstand DU er i, så går dette fint..

Og for å svare på spørsmålet: Ja, jeg hadde blitt gravid uansett


Unnskyld, men hva er viktigere? At vi tar vare på de svakere i samfunnet, eller at vi tar vare på snøflak som ikke klarer å se realiteten av den virkelige verden rett i øynene? Verden er ikke bomullsvattert, og i Norge har vi siden andre verdenskrig blitt innlullet i en slags "alt er trygt, alltid!"-sfære hvor vi ikke takler noe motgang.

Det er ikke skremsel, det er en realitet. Har du sett videoen jeg linket til? Det er ikke mine ord, det er ordene til verdens fremste pandemiekspert som har som egen jobb å jobbe mot at vårt verdenssamfunn skal gå under av pandemier.

Dette ER seriøst. Det er ikke en kald krig med fronter som er menneskestyrt. Dette er ikke terrorister eller politiske partier. Den eneste måten vi kan kontrollere dette viruset på er om ALLE i samfunnet tar det seriøst, og følger WHO's anbefalinger.

Du framstiller en del "faktum" med caps lock som jeg etterlyser kilder av. De framstår mer som et personlig behov for overbevisende og beroligende tanker, enn faktum. Faktum er det vedkommende snakker om i youtubelinken jeg linker til. Faktum er at verdensrisikoen er svært høy. Faktum er at alle må ta ansvar og ta denne sykdommen seriøst for at vi skal få den begrenset. Faktum er at vi sannsynligvis kommer til å ha dette viruset sirkulerende lenge i verden, og det kan kun begrenses hvis alle slutter å ta så håpløst lett på det og surre rundt i egen egoistisk verden. "Jeg skal trene, jeg skal på konsert, jeg skal på ferie"...

Og jeg forstår ikke hvorfor det framstilles som en slags sammenheng mellom å være redd, og å ta det seriøst? Han på youtubevideoen er ikke redd, men han sier det er vårt ansvar som samfunn å stå i mot den verste pandemien siden spanskesyken 1918. Han sier vi har en krig mot et virus som kun kan vinnes om hele samfunnet står sammen slik som under andre verdenskrig. Å ta det seriøst betyr ikke at man må være livredd eller sitte vuggende i et hjørne, men at man tar fornuftige valg og ikke bare suller rundt i bommulsfrottert rosasky-virkelighet hvor man later som at ingen ting er galt. Livet går videre, men livet må gå videre med visse forhåndsregler ellers blir det en fryktelig tung framtid uten særlig mange besteforeldre og et helsesystem som er helt ute av drift. Det vil ingen av oss.

Igjen, om du ikke vil høre på meg, hør på eksperten:
https://www.youtube.com/watch?v=dcJDpV-igjs
 
Unnskyld, men hva er viktigere? At vi tar vare på de svakere i samfunnet, eller at vi tar vare på snøflak som ikke klarer å se realiteten av den virkelige verden rett i øynene? Verden er ikke bomullsvattert, og i Norge har vi siden andre verdenskrig blitt innlullet i en slags "alt er trygt, alltid!"-sfære hvor vi ikke takler noe motgang.

Det er ikke skremsel, det er en realitet. Har du sett videoen jeg linket til? Det er ikke mine ord, det er ordene til verdens fremste pandemiekspert som har som egen jobb å jobbe mot at vårt verdenssamfunn skal gå under av pandemier.

Dette ER seriøst. Det er ikke en kald krig med fronter som er menneskestyrt. Dette er ikke terrorister eller politiske partier. Den eneste måten vi kan kontrollere dette viruset på er om ALLE i samfunnet tar det seriøst, og følger WHO's anbefalinger.

Du framstiller en del "faktum" med caps lock som jeg etterlyser kilder av. De framstår mer som et personlig behov for overbevisende og beroligende tanker, enn faktum. Faktum er det vedkommende snakker om i youtubelinken jeg linker til. Faktum er at verdensrisikoen er svært høy. Faktum er at alle må ta ansvar og ta denne sykdommen seriøst for at vi skal få den begrenset. Faktum er at vi sannsynligvis kommer til å ha dette viruset sirkulerende lenge i verden, og det kan kun begrenses hvis alle slutter å ta så håpløst lett på det og surre rundt i egen egoistisk verden. "Jeg skal trene, jeg skal på konsert, jeg skal på ferie"...

Og jeg forstår ikke hvorfor det framstilles som en slags sammenheng mellom å være redd, og å ta det seriøst? Han på youtubevideoen er ikke redd, men han sier det er vårt ansvar som samfunn å stå i mot den verste pandemien siden spanskesyken 1918. Han sier vi har en krig mot et virus som kun kan vinnes om hele samfunnet står sammen slik som under andre verdenskrig. Å ta det seriøst betyr ikke at man må være livredd eller sitte vuggende i et hjørne, men at man tar fornuftige valg og ikke bare suller rundt i bommulsfrottert rosasky-virkelighet hvor man later som at ingen ting er galt. Livet går videre, men livet må gå videre med visse forhåndsregler ellers blir det en fryktelig tung framtid uten særlig mange besteforeldre og et helsesystem som er helt ute av drift. Det vil ingen av oss.

Igjen, om du ikke vil høre på meg, hør på eksperten:
https://www.youtube.com/watch?v=dcJDpV-igjs


Jeg må jo si du har blåst mine poeng langt ut av proporsjoner, men greit, jeg tar den:
Mine fakta kommer fra generelle råd gitt av norske myndigheter om Koronaviruset, dem igjen er tatt fra blandt annet forskere som Ritchard Harchett. Fhi.no er en fin side. Om du lytter til hans fakta så finner du også mine fakta. Men for meg virker det til at du kun har fått ut av denne mannen det du vil selv. Kanskje det fungerer for deg, men det fungerer ikke for alle i samfunnet.. Det må du faktisk ta hensyn til!

Mitt problem er IKKE å ta forhåndsregler, som jeg har sagt flere ganger. Det er den måten du fremstiller det på her jeg reagerer på. Harchett har geniale poeng fordi han sier at dette viruset ikke er noe problem så lenge vi tar riktige forhåndsregler ute i verden (som også var det samme jeg skrev). FHI.no har alle de samme forhåndsregler Harchett snakker om. Som å ha god hygiene, unngå alt for store folkesamlinger og å holde seg hjemme om man får symptomer. Det er også reglene fhi har kommet med.

Trådstarter snakker her om at hun gråter og er oppriktig redd for å leve som gravid pga dette. At du fyrer ut dine sterke ord som «krig» og «værste som er sett siden verdenskrigen» hjelper ingen. Å lytte til råd er jeg sterkt for - å skyte ut skremsel er jeg direkte imot. Krig er for meg noe som tilsier at det ikke er vunnet. Det er ikke en eneste forsker i verden som mener vi Ikke skal overvinne dette. Harchett inkludert.

Og for å svare på spørsmålet ditt:
Hvis vi alle skal stå i mot en «krig», som du kaller det. (Selv om jeg personlig mener han ser på ANALOGIEN krig som noe annet enn det du skyter ut her) så må vi ha med alle. Og det vil si at vi faktisk har troen på at krigen kan vinnes - noe Harchett har... Da hjelper det ikke å blåse det opp i store proporsjoner så folk blir redde. Da må vi få med alle til å brette opp ermene, lytte til rådene og stole på at det fungerer.
 
Last edited:
Jeg må jo si du har blåst mine poeng langt ut av proporsjoner, men greit, jeg tar den:
Mine fakta kommer fra generelle råd gitt av norske myndigheter om Koronaviruset, dem igjen er tatt fra blandt annet forskere som Ritchard Harchett. Fhi.no er en fin side. Om du lytter til hans fakta så finner du også mine fakta. Men for meg virker det til at du kun har fått ut av denne mannen det du vil selv. Kanskje det fungerer for deg, men det fungerer ikke for alle i samfunnet.. Det må du faktisk ta hensyn til!

Mitt problem er IKKE å ta forhåndsregler, som jeg har sagt flere ganger. Det er den måten du fremstiller det på her jeg reagerer på. Harchett har geniale poeng fordi han sier at dette viruset ikke er noe problem så lenge vi tar riktige forhåndsregler ute i verden (som også var det samme jeg skrev). FHI.no har alle de samme forhåndsregler Harchett snakker om. Som å ha god hygiene, unngå alt for store folkesamlinger og å holde seg hjemme om man får symptomer. Det er også reglene fhi har kommet med.

Trådstarter snakker her om at hun gråter og er oppriktig redd for å leve som gravid pga dette. At du fyrer ut dine sterke ord som «krig» og «værste som er sett siden verdenskrigen» hjelper ingen. Å lytte til råd er jeg sterkt for - å skyte ut skremsel er jeg direkte imot. Krig er for meg noe som tilsier at det ikke er vunnet. Det er ikke en eneste forsker i verden som mener vi Ikke skal overvinne dette. Harchett inkludert.

Og for å svare på spørsmålet ditt:
Hvis vi alle skal stå i mot en «krig», som du kaller det. (Selv om jeg personlig mener han ser på ANALOGIEN krig som noe annet enn det du skyter ut her) så må vi ha med alle. Og det vil si at vi faktisk har troen på at krigen kan vinnes - noe Harchett har... Da hjelper det ikke å blåse det opp i store proporsjoner så folk blir redde. Da må vi få med alle til å brette opp ermene, lytte til rådene og stole på at det fungerer.

Hvor har jeg blåst det ut av proposjoner?
Jeg har brukt nøyaktig samme ord som han. Hvorfor skal du tolke han i beste mening, og meg i verste, kun fordi jeg oversetter det til norsk?

Krigen mot viruset er ikke vunnet, men for å vinne må vi alle stå sammen. That's all I'm saying, så vel som WHO og forskere.
(Og det er ikke å stå sammen å late som at alt er som normalt).

EDIT: Forøvrig sier resten av verden at norske tiltak er trege, pinglete og ikke gode nok. Dette synes jeg er typisk for "den norske illusjonen" om at vi alltid er best i alt mens vi luller oss inn i falsk trygghet. Synes det er skremmende hvor mange i helsesektoren i Norge som har blitt syke. Her jeg bor er det hovedsaklig innbyggere som er syke så langt.

https://www.nrk.no/urix/smitte-eksp...na-tiltakene_-for-lite-og-for-sent-1.14933936
 
Kjære alle. Takk for svar. Dere kommer med begge sider og representerer alt jeg har tenkt og grått over de siste dagene. Dere er alle realister uansett meninger. Så vær snille med hverandre. Det er slike krangler og diskusjoner jeg har inni hodet mitt også, og det sier hvor komplisert dette er. Jeg velger å ta abort på mandag da konsekvensene kan være så ødeleggende om jeg lar vær. Fordi jeg er redd for koronaviruset. Når helsevesenet og myndighetene svikter og er treihe med avgjørelser slik det viser seg i media så må jeg ta min egen helse i egne hender. Men jeg synes det er helt forferdelig og står veldig alene i dette. Dette blir mitt valg som jeg må prøve å stå stødig i uansett hvor vondt dette er og uansett hvor ønsker dette barnet er.

Takk for svar alle.
Hilsen #hjerteknustitusenbiter
 
Sniker :)

Jeg hadde nok valgt å bli gravid uansett. Og nå skal jeg prøve å gå litt inn på hvorfor (sorry hvis det blir langt og kjedelig. Jeg bare kjenner meg veldig igjen i et sånt spørsmål og vil derfor dele egne erfaringer med bekymringstanker. Kanskje kan det betrygge andre litt).


Det vil alltid være ting vi ikke kan kontrollere og som potensielt kan drepe oss og dem vi er glade i. Er det ikke er virussmitte, krig eller naturkatatrofer, er det skumle sykdommer som kreft og ALS, allergiske reaksjoner, plutselig hjertestans, overfall og terror eller ulykker. Sånn er det å være menneske.

For meg er det et livslangt prosjekt å akseptere dette. Særlig ettersom jeg i utgangspunktet er i overkant engstelig, og føler meg veldig sårbar når jeg mister kontrollen og ikke kan styre eller i det minste forutse utfallet av ting. Før kunne jeg rett og slett bli syk av bekymring, og jeg var ofte veldig trist når noe skremmende pågikk. Eksempelvis hadde jeg noen forferdelige måneder uten mange lyspunkter når jeg ble utredet for det de trodde kunne være noe veldig alvorlig eller når min mor gikk gjennom det samme. Jeg har gått i kognitiv terapi på grunn av dette, og har i løpet av årene fått endret både tankesett og livskvalitet. Det som har endret seg for meg er følgende erkjennelse og aksept av denne:

Å ville ha mulighet til å planlegge, forsvare seg, forberede seg er nok veldig menneskelig, men det er få av oss som egentlig har mulighet til å kontrollere liv og død.


Dette må jeg bare godta og akseptere.
Jeg jobber med å godta at jeg ikke kan kontrollere f.eks. alt som skjer i svangerskapet også, på samme måte som jeg ikke kan kontrollere hvordan denne situasjonen utfolder seg på annen måte enn å ta forhåndsregler og utnytte erfaringa og kunnskapen som finnes til det ytterste.

Dette arbeidet har hatt veldig positiv betydning for meg personlig og har i det store og hele gjort livet mitt lykkeligere og enklere å leve. Det var utrolig godt å bare kunne "hvile" i denne erkjennelsen og ikke prøve å forebygge eller forberede hele tiden.

Poenget mitt er vel at jeg fremdeles ville valgt å bli gravid fordi jeg må jobbe hver dag med ikke å la frykten for usikkerheten vinne. For én ting er sikkert; jeg blir ikke noe lykkeligere av det.

Håper du får ro i sjela :Heartred
 
Back
Topp