hadde dere hatt noe imot

Jeg spiser ikke halal kjøtt og kommer aldri til å gjøre det. Måten dyret blir avlivet på er helt grusomt, ja jeg vet at dyrene som blir avlivet på slakteriene rundt forbi ikke er så veldig humane de heller.. men jeg velger å ikke kjøpe eller spise halal kjøtt.

Syns det er fælt at dyret blir langpint og tømt for blod, vil heller at de får en raskere død og at de ikke lider.

(Burde vært vegeterianer men er altfor glad i kjøtt dessverre [&:])

Beklager om jeg fornærmer noen nå asså.. [8|]

ORIGINAL: zarafina

Er det ikke slik at dyret skal blø til det dør?
At det blir kuttet også ligger det bare å blør til det er borte?

Det er dette eg tror er halal-kjøtt, så om det eg tror stemmer, så nei hadde ikke likt det

jo det blør. det blir sagt at dyret ikke føler smerte..
og at det dør med en gang.
men jeg tror ikke det stemmer i mange tilfeller..
da blir det feil for meg å spise kjøttet også.

ORIGINAL: maryjoleen

ORIGINAL: StinkiStini

Så lenge kjøttet ikke er rått og smaker godt så spiller det ingen rolle hvem som ber for hva før dyret slaktes.

det er jo ikke bare bønn..
hovedpulsårene i strupen kuttes for å tømme dyret for mest mulig blod så raskt som mlig.

Utgjør det noe for smaken på kjøttet da? Neppe?
Kanskje en litt fæl død..?[:o]

Halal som slaktemetode [rediger]
For at kjøtt skal være tillatt å spise, bør en rekke betingelser være oppfylt. Noen av disse er absolutte krav, mens andre er mer å betrakte som anbefalinger.

For det første må dyret i seg selv være tillatt å spise. Av kjøtt som ikke er tillatt å spise (haram) er svinekjøtt det viktigste og det som håndheves strengest. Men forbudene omfatter også firbente dyr som spiser andre firbente dyr (f.eks. tiger, rev, ulv), mens dyr som brukes til transport bør helst ikke spises og bli kalt for "makrouh" (som f.eks. kamel og hest), og dyr som slikker i seg vann (kattedyr, hunder) er også haram. Reglene om tillatte og forbudte dyr samsvarer i stor grad med budene om rene og urene dyr i Det gamle testamente (3.Mos 11 og 5.Mos 14 3-21).
Selve slaktingen må skje ved at de to hovedpulsårene i strupen kuttes med et raskt kutt. Kroppen skal tømmes for mest mulig blod så raskt mulig. Også luftrør og spiserør skal kuttes. Etter norsk lov må alle dyr som slaktes bedøves før blodtapping (Dyrevernloven §9). Bedøving før slakting bryter ikke med halal, så lenge dyret fortsatt er levende når det slaktes.
Dyret skal ikke utsettes for unødig smerte. Derfor må slaktekniven være skarp, og slakteren bør være kvalifisert.
Slakteren bør være muslim. Men Koranen tillater også kjøtt av dyr som er slaktet av «skriftfolkene» ahl ol-kitab, det vil si jøder og kristne.
Slaktingen bør skje i Guds navn, ved at slakteren sier «bi-smi llah Allaho Akbar» (i Allahs navn Gud er større). Dette er ikke et absolutt krav.
Dyret bør legges med hodet mot Mekka (qibla). Dette er ikke et absolutt krav.

I Norge har vi jo ganske strenge regler, og jeg har forstått det slik at dyrene blir bedøvd før de blir avblødd..

Og jeg hadde ikke hatt noe problem med halal-kjøtt.. [:)]
Grunnen er nok at det er mange minoritetsbarn i den åpne barnehagen? Barnehage og sosialisering med norsktalende er jo et utrolig viktig redskap i integreringen, og jeg synes det er flott at en kommune(evt privat barnehage) tar noe så utrolig viktig på alvor! Tenk så mange som får anledning til å ta de første stegene ut i det norske samfunn! FLOTT!

[:)]

har sett veldi mange videoer av halal-slakt hvor deretter muslimer forsvarer den måten det blir gjort på der.
og jeg synns det ser helt grusomt ut..
det kan sikkert være humant om det blir gjort rett..
men poenget mitt er at jeg synns det er veldi feil at det forventes at vi skal ville ha det.
skal vi sitte og ikke spise hver gang fordi det kun er halal-kjøtt som blir servert?
nei det er feil..

ORIGINAL: *WilliamPrinsen*

Jeg spiser ikke halal kjøtt og kommer aldri til å gjøre det. Måten dyret blir avlivet på er helt grusomt, ja jeg vet at dyrene som blir avlivet på slakteriene rundt forbi ikke er så veldig humane de heller.. men jeg velger å ikke kjøpe eller spise halal kjøtt.

Syns det er fælt at dyret blir langpint og tømt for blod, vil heller at de får en raskere død og at de ikke lider.

I Norge er det ikke lov å pine dyr uansett slaktemetode, så der tar du feil.

ORIGINAL: lumina og Erik

I Norge har vi jo ganske strenge regler, og jeg har forstått det slik at dyrene blir bedøvd før de blir avblødd..

Grunnen er nok at det er mange minoritetsbarn i den åpne barnehagen? Barnehage og sosialisering med norsktalende er jo et utrolig viktig redskap i integreringen, og jeg synes det er flott at en kommune(evt privat barnehage) tar noe så utrolig viktig på alvor! Tenk så mange som får anledning til å ta de første stegene ut i det norske samfunn! FLOTT!

det er di ansatte i barnhage som velger at det skal severes halal-kjøtt.
og det er forståelig i og med at det er mange 'minoritets-barn'.
men jeg er ikke muslim og da burde ikke jeg og di andre som ikke er muslimske få servert KUN halal-kjøtt uten noe alternativ.
da burde det serveres noe alle kan spise.

ORIGINAL: Undrer

hadde alle til en hver tid fulgt loven hadde verden vært et utrolig fint og vakkert sted.
sånn er det desverre ikke.
tror også oppfatningen av hva som er å pine et dyr er veldi diskuterbart.

ORIGINAL: maryjoleen

ORIGINAL: lumina og Erik

det er di ansatte i barnhage som velger at det skal severes halal-kjøtt.
og det er forståelig i og med at det er mange 'minoritets-barn'.
men jeg er ikke muslim og da burde ikke jeg og di andre som ikke er muslimske få servert KUN halal-kjøtt uten noe alternativ.
da burde det serveres noe alle kan spise.

Jeg er litt enig og litt uenig..
Jeg vil tro at de ansatte av vært nødt til å veie..

Som muslim har en forbud mot å spise annet enn halal. Det er ikke synsing og personlige meninger, men en religion som forbyr det. Det er en veldig viktig regel for muslimer

Som kristen har en ikke noen regel MOT å spise halalkjøtt.

Som ikketroende bør ikke velsignelsen ha noe å si. Du tror ikke på Gud, dermed kunne de likegjerne ha sagt Simsalabim, Abrakadabra, for alt du bryr deg..

Som motstander av halal-slakt, så bør det trøste deg at norsk lov påbyr bruk av bedøvelse under all slakt, også halal-slakt. Dermed vil nok 98% av halal-kjøtt være trygt. (og de 2% med feilmargin ka skje under "vanlig" slakt også..)

Men jeg skjønner samtidig motforestillingen.. Det er PRINSIPPET, sant?

Vel jeg er nok litt imot måten dyret slaktes på.. å kan ikke si at å blø hjel er en bra å human måte å dø på.. ( tror jaffal det er det som skjer)
Men er mange måter å vrenge å vri det på. så hadde nok spist det.
Syns ikke det er så veldig koselig at grisen får el sjokk for å dø heller.. men juleribbe må æ har[;)]

Hm lov nei, men mye fælt skjer selv om det ikke er lov. Er ikke rosenrødt i slakeriene, eller dyretransporten for å si det sånn [8|]

nei akkurat den bønnen er ikke viktig for meg i det hele tatt.
skal legge meg nå,
så får jeg se imårra om noe spennende har blitt sagt!:)

Hm lov nei, men mye fælt skjer selv om det ikke er lov. Er ikke rosenrødt i slakeriene, eller dyretransporten for å si det sånn [8|]

Sign. Akuratt som ikke dyrene lider gjennom hele prosessen mange ganger? Det å bli hentet av slaktebil, være på slakteriet osv.. Det er kanskje ikke vondt for dyret når det blir drept, men i mange tilfeller har de nok lidd frem til det.

ORIGINAL: engle_mamma

Jeg har aldri skjønt helt dette med halal kjøtt før jeg leste denne tråden, og etter å ha lest hva som skjer så kommer jeg aldri til å spise det,
har ikke spist det og merker det sikkert ikke på smaken, men jeg skjønner virkelig din frustrasjon, dere som ikke er muslimer bør få alternativer dere også sånn som muslimske får når det serveres mat.

ja det bør tilrettelegges for 'ikke-muslimer' på samme måte som for muslimer.
er bare det jeg mener.
for det blir ikke rett ellers!!
jeg bryr meg ikke om smaken på kjøttet og hadde sikkert ikke merka forskjell i det hele tatt.
bryr meg heller ikke om bønnen som blir sagt.
men jeg er imot slakte-metoden.

Back
Topp