Hadde DERE gjort det??

**Moonlight**

Forumet er livet
Saken er den;

for litt over et år siden stod mannen min i fare for å miste jobben.Men det gikk heldigvis bra[:D] .Men da når det var så utrygt så band vi renta.
Nå kjenner vi at vi angrer litt(men hadde han mistet jobben var det eneste utvei,og ville jo binde den på det laveste)

Vi har veldig lyst til å ta opp litt lån på huset nå og pusse opp kjøkken og bad.
Og om vi låner på litt utover det igjen kan vi betale ned bilen også.Og sånn som renta er nå vil vi da (om vi låner feks 350 tusen til)alikevel betale 3000 kr MINDRE i mnd(noe som vil gjøre hverdagen veldig mye lettere,og i kan faktisk klare å spare litt og)

Renta kan stige til litt over 6%før vi betaler like mye som pr i dag(nå har vi over 3500 kr i mnd i eget billån)

MEN,sier vi opp avtalen nå vil vi jo måtte betale en overkurs,aner ikke hvor mye den er på nå,men regner jo med en del...Men likevel vil vi jo sitte igjen med MER i mnd.selv om vi taper på sikt....Usikker jeg.
Hva ville DERE gjort?

Det er vel som oftest gunstig å ta bilen på huslånet om det er mulig, så tror nok jeg hadde satsa på det ja.

ORIGINAL: Snekka

Det er vel som oftest gunstig å ta bilen på huslånet om det er mulig, så tror nok jeg hadde satsa på det ja.

ja,det vi tenker og.Klart det blir over mye lengre tid,men om vi tar opp 300 tusen,og betaler ut bilen(som er på 100 tusen)så har vi 200 tusen å pusse opp for og ennå betale over 3000 kr mindre i mnd.Men eneste det overkursen jeg er usikker på,er det verdt å betale ut det??Vil jo bli deilig å betale mindre,men dog så går vi jo i tap om vi ser det på sikt...

ORIGINAL: Fru Katthult

Det kommer helt an på hvor mye overkursen er på tenker jeg..

Men er det ikke mulighet for å ta opp et nytt lån med pant i huset da som gjør at dere får en lav rente på det? Så slipper dere å kjøpe dere fri fra fastrenta?

hvor går grensa da tenker du?
nja....vet ikke,men uansett så vil vi jo da måtte betale mer alikevel,for da får vi jo på en måte 2 lån...

Ta kontakt med banken, de har jo rådgivere for å hjelpe dere, og da får dere jo vite eksakt hva overkursen er, og hva som ellers vil passe dere best.

Ta kontakt med banken, de har jo rådgivere for å hjelpe dere, og da får dere jo vite eksakt hva overkursen er, og hva som ellers vil passe dere best.

ja,skal det,men har ikke fri før i midten av neste uke.Lurer bare på hva ANDRE ville gjort,og om det er teit å trekke seg fra den avtalen...
Men fordelene veier jo for,selv om man går i minus(vi merker jo ikke det sånn pr mnd,bare om vi regner over lang tid.)

ORIGINAL: siven79

ORIGINAL: HeDa

ja,skal det,men har ikke fri før i midten av neste uke.Lurer bare på hva ANDRE ville gjort,og om det er teit å trekke seg fra den avtalen...
Men fordelene veier jo for,selv om man går i minus(vi merker jo ikke det sånn pr mnd,bare om vi regner over lang tid.)

HVIS dere velger å ta mere lån så hadde jeg spart MINST halvparten av det dere har til overs i mnd i forhold til en evt renteøkning. Slik det ser ut nå så er markedet godt. Men det kan snu fort og da er det greit å ha litt i bakhånd. Etterhvert som den potten blir stor så går det an å ta litt av toppen på den og bruke til oppussing/investering i huset. Så passer dere godt på verdien dere har.

Ja,tenkte å prøve å får spart minst 1500 kr da+ at vi ennå har 1500 kr mer å leve for i mnd.

ORIGINAL: HeDa

Litt vanskelig å svare på om vi hadde gjort det eller ikke, uten å vite eksakte tall o.l. Om dere betaler mindre i mnd, så kan man jo f.eks betale det man har ekstra på lånet hvis man føler man har råd til det. Så vil dere jo stå bedre stilt når renta går opp igjen.

Back
Topp