Habituell abort utredning etter 2 aborter?

C

chichi91

Guest
Hei
Jeg ser i metodebok som legene bruker, at man kan henvise for utredning av habituell abort etter to eller tre påfølgende spontanborter, anbefales å bruke klinisk skjønn dersom det er to stk.
Jeg har en MA og en SA, samt at jeg har skillevegg i livmor som jeg ønsker fjernet. Kan jeh be fastlege om henvisning nå, eller blir det bare avvist?
Henviser man primært til kvinneklinikken?

Hei.
Det stemmer at du kan få henvisning etter to aborter dersom det er kliniske funn rundt det som tilsier at det er grunn for utredning. Det vil jeg jo si det er hos deg når du har en skillevegg.
Jeg ble selv utredet etter to MA pga. jeg har PCOS og antydninger til adenomyose, samt at kroppen min er dårlig på å kvitte seg med svangerskapsproduktene selv etter en full dag med cytotec. Jeg slapp heldigvis henvisning siden jeg allerede gikk til privat gynekolog.

Hvor henvisningen skal gå vet jeg dessverre ikke.

Tusen takk for svar. Betalte du utredning selv hos privat gynekolog eller fikk du det dekket som følge av habituell abort?
Hei.
Det stemmer at du kan få henvisning etter to aborter dersom det er kliniske funn rundt det som tilsier at det er grunn for utredning. Det vil jeg jo si det er hos deg når du har en skillevegg.
Jeg ble selv utredet etter to MA pga. jeg har PCOS og antydninger til adenomyose, samt at kroppen min er dårlig på å kvitte seg med svangerskapsproduktene selv etter en full dag med cytotec. Jeg slapp heldigvis henvisning siden jeg allerede gikk til privat gynekolog.

Hvor henvisningen skal gå vet jeg dessverre ikke.

Tusen takk for svar. Betalte du utredning selv hos privat gynekolog eller fikk du det dekket som følge av habituell abort?
Utredning kostet ikke noe mer enn en vanlig time hos privat gynekolog. Det er bare blodprøver og en ultralyd. Vet at kvaliteten på ultralyd apparatene kan variere veldig, hos min gynekolog hadde hun et veldig nytt og avansert et, som hun kunne bruke til å se formen på livmoren i 3D.

Back
Topp