Habituell abort og ivf

pusemjau

Gift med forumet
Himmelbarn
Junilykke 2020 ♡
Marshmallows 2022
Skuddårsspirene 2024
Jeg hører innenfor gruppen habituell abort etter snart 5 sa og ma og en exu. Ingen funn på utredning og har prøvd alt av medisiner nå; prednisolon, blodfortynnende og progesteron.

Nå vurderer vi veldig ivf.
Dere som har habituell abort her og har prøvd ivf, funka det på dere etter første forsøk? Og valgte dere offentlig eller privat klinikk?

Det frister ikke å prøve det om det liksom ikke funker, så er derfor jeg er litt nysgjerrig på deres erfaringer..

Jeg har hatt 3 aborter på halvannet år. Ett uten hjelp, ett på EL sprøyte og siste på første IVF.
Og skal i gang med frys i januar. Men ikke fått noe diagnose, så må bare prøve igjen.
Men her ser det dessverre ikke ut som om IVF hjelper :sorry:
Men det er nok veldig individuelt, tror jeg.

Jeg har hatt 3 aborter på halvannet år. Ett uten hjelp, ett på EL sprøyte og siste på første IVF.
Og skal i gang med frys i januar. Men ikke fått noe diagnose, så må bare prøve igjen.
Men her ser det dessverre ikke ut som om IVF hjelper :sorry:
Men det er nok veldig individuelt, tror jeg.

Takk for at du deler din erfaring.
Det er som jeg også tenker, ganske individuelt. I og med at jeg også har hatt exu, er det mulig at ivf kan være en god løsning for oss. Men føler også at det liksom er et stort steg å ta..
Valgte du privat eller offentlig?

Håper virkelig for din del at neste forsøk går for deg.

Takk for at du deler din erfaring.
Det er som jeg også tenker, ganske individuelt. I og med at jeg også har hatt exu, er det mulig at ivf kan være en god løsning for oss. Men føler også at det liksom er et stort steg å ta..
Valgte du privat eller offentlig?

Håper virkelig for din del at neste forsøk går for deg.

Vi valgte offentlig, fryktelig sirup (trege) men mye billigere enn offentlig.
Så velger å bruke de offentlige først.

Neste er frys, har to på frys, så de brukes opp før neste forsøk :)
Så håper at gullegget ligger der.

Vi valgte offentlig, fryktelig sirup (trege) men mye billigere enn offentlig.
Så velger å bruke de offentlige først.

Neste er frys, har to på frys, så de brukes opp før neste forsøk :)
Så håper at gullegget ligger der.

Da håper jeg virkelig at det går den rette veien for deg nå❤️
Nå sitter jeg og håper på at det her kommer ut av seg selv så jeg slipper å bli satt i gang med piller og det samme styret igjen.

Jeg opplevde habituell abort da vi prøvde på førstemann. I forbindelse med videre utredninger fikk jeg også laparoskopi som påviste (og fjernet en del) endometriose. Jeg ble anbefalt IVF etter hvert, og fikk sønnen min etter #1 IVF. Vi gikk offentlig. Nå er jeg gravid med tvillinger etter flere søskenforsøk. Pga. min endometriose er jeg anbefalt å bruke hormonell prevensjon frem til overgangsalderen, og kun stoppe i forbindelse med IVF, så vi har ikke prøvd mer på egenhånd.

Dersom dere har uforklarlig habituell abort diagnose er det nok vanskelig å si sikkert om IVF vil hjelpe dere. Og selv om dere kan trenge IVF er sjansen for å lykkes på hvert IVF forsøk nokså likt som en vanlig syklus med hjemmeprøving for fertile par, det skal mer enn ett godt embryo til for å få en baby til slutt, veldig mye mer som skal klaffe. Så "perfekt embryo" satt inn gir likevel bare 20-50 % sjanse for graviditet.

Jeg har brukt progesteron, blodfortynnende og prednisolon til 12 uker pga. habituell abort.

Jeg opplevde habituell abort da vi prøvde på førstemann. I forbindelse med videre utredninger fikk jeg også laparoskopi som påviste (og fjernet en del) endometriose. Jeg ble anbefalt IVF etter hvert, og fikk sønnen min etter #1 IVF. Vi gikk offentlig. Nå er jeg gravid med tvillinger etter flere søskenforsøk. Pga. min endometriose er jeg anbefalt å bruke hormonell prevensjon frem til overgangsalderen, og kun stoppe i forbindelse med IVF, så vi har ikke prøvd mer på egenhånd.

Dersom dere har uforklarlig habituell abort diagnose er det nok vanskelig å si sikkert om IVF vil hjelpe dere. Og selv om dere kan trenge IVF er sjansen for å lykkes på hvert IVF forsøk nokså likt som en vanlig syklus med hjemmeprøving for fertile par, det skal mer enn ett godt embryo til for å få en baby til slutt, veldig mye mer som skal klaffe. Så "perfekt embryo" satt inn gir likevel bare 20-50 % sjanse for graviditet.

Jeg har brukt progesteron, blodfortynnende og prednisolon til 12 uker pga. habituell abort.

Takk for at du deler din erfaring❤️

Vi lurer på om vi skal gi IVF et forsøk, og hvis ikke det går, så blir det første og siste gang. Så prøver vi bare på vanlig måte etter det eventuelt. Huff, blir mye planlegging med det her å få barn, men sånn må det nesten bli. Føler vi ikke har noe tid å kaste bort med tanke på at det kan ta flere år også som jeg har hørt fra andre..

Gratulerer med tvillinger på vei!❤️

Takk for at du deler din erfaring❤️

Vi lurer på om vi skal gi IVF et forsøk, og hvis ikke det går, så blir det første og siste gang. Så prøver vi bare på vanlig måte etter det eventuelt. Huff, blir mye planlegging med det her å få barn, men sånn må det nesten bli. Føler vi ikke har noe tid å kaste bort med tanke på at det kan ta flere år også som jeg har hørt fra andre..

Gratulerer med tvillinger på vei!❤️

Selv om paret er svært fertilt er sjansen for å lykkes med kun ett forsøk begrenset, bare så du er klar over det. Og du vet jo heller ikke om du tåler IVF godt eller dårlig. Om dere har rett på offentlige forsøk, og med HELFOs dekning av medisiner etter egenandel, er det ganske begrenset hva dere må betale for de 3 offentlige forsøkene dere får (inkludert fryseforsøk). Så jeg ville ikke bestemt på forhånd at det kun blir ett forsøk, men det må dere selvsagt velge selv. :)

Takk! :) Lykke til! :)

Back
Topp