Habituell abort-henvisning IVF

Sumsum

Glad i forumet
Himmelbarn
Junibollene 2023
Julibarna2024☀️
Jeg har nå sekundær habituell abort etter 7 graviditer og 1 barn. Vil dette kvalifisere til IVF, eller får vi mest sannsynlig avslag og beskjed om å prøve videre selv? Er utredet for mange år siden uten funn, men er usikker på om kromosomanalyse er tatt.
Har mistet i SA, MA, BO, og EXU i forskjellige uker, så jeg ser ikke noe mønster i hva som kan være galt.
Alt som har skjedd og komplikasjonene som har fulgt med begynner å bli tøft, og håper vi kommer i mål til slutt:(

Tilleggsspørsmål; får man kromosom/gentest før man starter med IVF? I tilfelle man har noe translokasjon osv.

Du vil kunne kvalifiseres til IVF ved habituell abort selv om dere har klart å bli gravide på egenhånd. Det er absolutt fornuftig å ta kromosomprøver av dere begge og teste for translokasjoner. Det hører egentlig med til utredningen av habituell abort. På Haukeland ville man hvert fall testet dette før oppstart av IVF-behandlingen.

Du vil kunne kvalifiseres til IVF ved habituell abort selv om dere har klart å bli gravide på egenhånd. Det er absolutt fornuftig å ta kromosomprøver av dere begge og teste for translokasjoner. Det hører egentlig med til utredningen av habituell abort. På Haukeland ville man hvert fall testet dette før oppstart av IVF-behandlingen.
Det kommer kanskje litt an på når man fikk det ene barnet? Om de fleste spontanabortene var før graviditeten som var vellykket kan det nok tenkes at det kreves tre nye spontanaborter etter graviditeten før man har rett på hjelp. Eventuelt at man har prøvd aktivt i et år uten å lykkes. Håper du lykkes snart @Sumsum !

Det kommer kanskje litt an på når man fikk det ene barnet? Om de fleste spontanabortene var før graviditeten som var vellykket kan det nok tenkes at det kreves tre nye spontanaborter etter graviditeten før man har rett på hjelp. Eventuelt at man har prøvd aktivt i et år uten å lykkes. Håper du lykkes snart @Sumsum !
Takk for svar :) var på sykehuset igår og planla veien vidrere. EXU'en regnes ikke med da den kunne gått bra om den ikke var i keisersnittarret. Så da har jeg 2 tidlige spontanaborter etter fødsel. De har troa på at vi har hatt veldig uflaks, og at jeg fortsatt har god sjangs til vellykket svangerskap.
Vi har fått grønt lys å prøve videre, men mister vi en gang til så er kariotyping neste steg. Får også tett oppfølging i et nytt svangerskap.
Er godt å ha en plan, og får vi det ikke til så er nok videre utredning og evt IVF løsningen:)

Back
Topp