Ha med små barn i begravelse..

Karma27

Forumet er livet
Jeg skal i begravelse til min bestefar på fredag.
Jeg har en gutt på 8 mnd, og ei jente på snart 3 år.
Gutten er oppkalt etter min bestefar.
Jenta mi er ganske moden for alderen, og forstår masse.

Spørsmålet her er... Skal jeg ta de med?
Jeg har veldig lyst å ha de der, men hvordan "oppfører" en 3åring seg i en begravelse?
Tror jeg har falt på beslutningen at svigermor passer minsten, siden begravelsen er midt i sovetiden hans, men jeg vil så gjerne ha med storesøster..

Kom gjerne med innspill og erfaringer!!

Jeg personlig syns så små barn ikke har noe i en begravelse å gjøre, ikke fordi de ikke skjønner hva som skjer, men fordi det er lenge å være stille, og sitte i ro, og det er jo kjedelig....

Om du allerede har barnepass til nr 1 hadde jeg sendt med nr 2 der også, hun har det mye bedre av å leke og kose seg med svigermor enn å sitte i en mørk kirke å kjede seg.

Jeg syns absolutt du skal ta med jenta di ❤️ Og jeg tror det er bra for henne å få delta og være en del i hele sorgprosessen. Jeg mener å ha hørt at det anbefales at barn får ta del i slike ting, spesielt når hun er såpass stor at hun husker den som er gått bort og har et forhold til vedkommende, det kan bli svært vondt at personen plutselig bare er borte dersom hun ikke får være en del av dagen sammen med dere andre. ❤️ Han på 8mnd er jeg enig i at har det bedre sammen med bestemor, han er for liten til å forstå selv om han hadde blitt med.

Samtidig vil jeg si kondolerer til deg ❤️

Så lenge de nærmeste etterlatte ikke har ytret at det er et problem, og du selv orker å ha dem med, ser jeg ikke noe galt i å ta dem med. Kan være greit å ha en plan for å holde eldste rolig eller ta ut yngste om det blir gråt, så folk hører taler og sånt.

Også vil jeg tilføye at det ikke er noe problem om jenta di beveger på seg og ser seg rundt i kirka under begravelsen ❤️ Sannsynligvis vil hun nok helst bli sittende ved siden av deg, men om hun ikke gjør det så mener jeg at det ikke gjør noen verdens ting. Barn er barn, og jeg syns de må få lov til å være det også i slike settinger ❤️ Men ved å stenge henne ute tror jeg hennes sorgprosess blir vanskeligere og det kan nok bli vanskeligere å forstå/akseptere døden. Døden er jo tross alt en naturlig del av det å leve, selv om det er vondt og trist ❤️

Jeg hadde med storebror i farfaren sin begravelse og han var 11 mnd da. Gikk helt greit. Hadde foreldrene minesom backup skulle det bli for kjedelig. Men vet de i den begravelsen ikke hadde brydd seg om han hadde vandret litt rundt ( hadde han kunne gå da). Føler det er litt delte meninger om barn i begravelse men om det føles rett for dere så hvorfor ikke. Ta med en smoothie og kanskje en leke seg hun kan holde på med om det blir for kjedelig ;-)

Takk for forskjellige innspill alle :)

Ingen har noe imot å ha de med, og mamma sier dersom storesøster vil "løpe rundt og synge", så skal hun få lov til det, som Happynow sier, barn er barn!
Har med vilje kjøpt en hvit kjole til hun i dag, (og sort bolero da), for jeg mener at det vil symbolsk sett være finest, siden min morfar også var glad i barn! At ikke hun skal bli "forbundet" med sort og sorg liksom.. Men ikke at vi skal ta fra hun sorgprosessen! Litt rotete forklar, men... :)

Jeg er veldig for at barn skal få delta i begravelse, men selvfølgelig må det passe foreldrene og de nærmeste.

Eldste var med i begravelsen til sin tante når hu var 2 år. Hun danset til musikken, bekreftet at det var tante presten pratet om og la rose på kisten før den ble senket. Lillebror var 4 mnd når han var med i oldemoren sin begravelse og eldste var da 8 år.

Vi tok med vår når hu var rundt 1 år i begravelse. Det var stress. Jeg fikk nesten ikke begravelsen med meg fordi ungen kjeda seg. Men svigers insisterte på jeg måtte ha hu med. Jaja.

Men tok med minsta i fjor til farfars. Da var hu 4 år og det gikk bedre. Hu trøsta meg, satt og tok papiret mitt og tørka tårene mine og sa alt ble bedre (Ja. Jeg gråt bare enda mer av hu da. Så søt og snill ♡)
Hu hadde søskenbarnet sitt også der. Så de lekte jo litt på benkene da. Med innimellom kikking på de bak og snakking til de. Men ikke så de forstyrra hele tiden altså. :p Men farmor syns det var veldig greit med de to små der. Kjekt å ha de som løp rundt og leka. Har aldri hatt sorte klær på de heller. Men gått i finkjole som gjerne er grå med blomstermotiv og sånt på da :)

Vi tok med vår når hu var rundt 1 år i begravelse. Det var stress. Jeg fikk nesten ikke begravelsen med meg fordi ungen kjeda seg. Men svigers insisterte på jeg måtte ha hu med. Jaja.

Men tok med minsta i fjor til farfars. Da var hu 4 år og det gikk bedre. Hu trøsta meg, satt og tok papiret mitt og tørka tårene mine og sa alt ble bedre (Ja. Jeg gråt bare enda mer av hu da. Så søt og snill ♡)
Hu hadde søskenbarnet sitt også der. Så de lekte jo litt på benkene da. Med innimellom kikking på de bak og snakking til de. Men ikke så de forstyrra hele tiden altså. :p Men farmor syns det var veldig greit med de to små der. Kjekt å ha de som løp rundt og leka. Har aldri hatt sorte klær på de heller. Men gått i finkjole som gjerne er grå med blomstermotiv og sånt på da :)
Litt det jeg egentlig og tenker, at han på 8 mnd er for liten, men for stor for liten :p hadde han bare ligget i vognbagen, så hadde det gått, men han er jo så aktiv.. Makkete.. Storesøster er jo flinkere til å f.eks sitte stille, eller i alle fall forstå at hun ikke skal kave og makke seg rundt... I verste fall, så får hun ha mobilen min med fantorangen liksom?!

Jeg hadde tatt med 3 åringen, i alle fall om hun kjente/hadde et forhold til avdøde. Da min bestemor døde for noen år siden, hadde vi med 1,5 åringen og 4 åringen vår. Han på 1,5 sov i vogna si og en slektning trillet han litt for oss, mens 4 åringen var med på alt.

Jeg er glad for at vi involverte 4 åringen, for det gjorde at det hele ble ganske naturlig for ham. Han ble ikke skremt på noe vis. Vi hadde ham også med på minnestunden noen dager før begravelsen og da såg han oldemora si ligge i åpen kiste. Dette var også godt for han, tror jeg, da han fikk se at det å være død ikke var skremmende. Hun såg fredelig ut der hun låg og dette gjorde at sønnen vår ikke laget seg egne bilder og kanskje skremmende bilder av hvordan hun såg ut oppe i kista. Vi snakket masse om hva det betydde å være død, hva som skulle skje i begravelsen osv i forkant og også om inntrykkene etterpå. Gutten vår tok ingen skade av å være med på dette og han klarte å sitte fint i kirka ;)

Jeg tenker hensynet til avdøde og de etterlatte er det som betyr noe. Jeg tror nok bestefaren din ville blitt glad for at frøkna kom og du og dine nærmeste er jo de etterlatte, så så lenge det er greit for dere - ta henne med :)

Skal selv i begravelse til farfar på tirsdag.. jenta mi på 9 blir med.. men minstemann på 1 år blir hjemme. Han skjønner ingenting av det likevel, og kan ikke se for meg at han sitter i ro i kirka.

Hadde eldste min med i oldemoren hans begravelse, han var da 2 år. Han har alltid vært rolig og stille, og det var han under begravelsen også. Uten unntak.

Jeg hadde med en 3 åring og en på 7 mnd i begravelse til bestefaren til mannen. Begge to oppførte seg fint. Jeg hadde med grøt på pose til han på 7 mnd og han satt i bilstolen i kirka ( babystolen). Vugga han så han sovna. 3 åringen satt ved siden av onkelen sin og strøyk han på armen for å trøste. Hu satt stille der hele begravelsen. Hu er også ganske moden for alderen og hadde fått beskjed på forhånd om alt som skulle skje. De var også med i bisettelsen. Hu fikk en liten reaksjon når vi skulle legge oss om kvelden og var lei seg. Men hu veit hvor han er og er veldig opptatt av hvor mange oldeforeldre hu har igjen og hvor mange oldemødre.

Synes det kommer veldig an på hvem sin begravelse det er, og omstendighetene rundt. I alle tilfeller ville jeg bare ha spurt de nærmeste - man ser fort på reaksjonen om små barn er ønsket eller ikke. Blir lettere å senke skuldrene for alle parter om slike ting er avklart på forhånd.

Døden er en del av livet og det er noe barn burde lære når de har mulighet.

Alle hvet hvordan barn er så ingen vil bry seg om det. Det som blir riktig er hva du føler. Vil du ta med ddn på 8 så gjør du det:)

Jeg syns absolutt du skal ta med jenta di ❤️ Og jeg tror det er bra for henne å få delta og være en del i hele sorgprosessen. Jeg mener å ha hørt at det anbefales at barn får ta del i slike ting, spesielt når hun er såpass stor at hun husker den som er gått bort og har et forhold til vedkommende, det kan bli svært vondt at personen plutselig bare er borte dersom hun ikke får være en del av dagen sammen med dere andre. ❤️ Han på 8mnd er jeg enig i at har det bedre sammen med bestemor, han er for liten til å forstå selv om han hadde blitt med.

Samtidig vil jeg si kondolerer til deg ❤️
Signerer denne <3

Min oldemor døde da jeg var 3 år. Jeg fikk ikke være med i begravelsen da de eldre mente jeg var for liten. Men jeg husker enda hvor lei meg jeg ble. Og hvor sint jeg var for at jeg ikke fikk vært med i begravelsen til oldemor som jeg var så glad i. Så hadde tatt med 3åringen. Å jeg mener at folk må tåle barn i begravelse. Det er viktig for de å få ta del i det.
Minste er det jo greit at bare får sove å slippe å være med på sånt.

Jeg synes at alle familiemedlemmer, uansett alder, bør få lov til å delta i begravelser. Jeg er helt for at barn får være med i begravelser! Vi var i en da yngste var 5-6 måneder, og eldste var straks 3 år, og vi hadde bare en avtale på at dersom de begynte å bli utålmodige eller bråkte i kirken, gikk den av oss som ikke var i "blodslekt" med den døde ut av kirken med det barnet som bråkte.

Men det gikk strålende! De var så flinke som bare det, og alle syntes det var SÅ koselig at de var tilstede. De eldre tror jeg syntes det var kjempefint at man fikk se "ungt og nytt liv", midt oppi det triste og mørke.

Back
Topp