Ha med jenta i begravelse? :-/

Coolann

Elsker forumet
Desemberskatter 2016
Marsboerne 20 18
Er usikker på om jeg skal ta med min datter på 1 år og 11 mnd i begravelsen til min onkel. Hun forstår nok ikke hva det dreier seg om, annet enn at folk er lei seg. Og at han sover og kommer ikke mer på besøk. Slik som med katten og hunden.

Er litt redd for at det kan bli for mye for henne. Med fremmede folk, gråt osv. Familien som gråter.

Andre vil nok sette pris på om hun er der. Men jeg må tenke på henne.

Noen råd /erfaringer?

Jeg har hatt med datteren min i begravelse da hun var 7mnd og da hun var 15mnd. Det gikk helt fint. Hadde med noe som distraherte henne litt. Hun brydde seg ikke noe særlig om det som skjedde rundt henne.
Virket som om det å ha med henne hjalp folk med å smile litt. Oppmuntrende liksom, spesielt for de eldre.

Er bare å ta hun med, viss hun synes det er fælt så er det bare å ta hun med ut. :)

Jeg ville ikke tatt hun med. Når hun nærmer seg to år ser jeg ikke helt hva hun skal ha ut av situasjonen. Hun er stor nok til å bli usikker av at trygge personer gråter og er lei seg, men for liten til å forstå budskapet bak.

Det er nå bare min mening :) sikkert ikke noe fasitsvar her!

Ikke helt det samme, men nevøen min var ringbærer i mitt bryllup da han var på den alderen og han husker fortsatt at tante var prinsesse. Så jeg stemmer for. Tror barn har godt av det og kanskje hun kan spre litt glede?

Jeg ville ikke tatt hun med. Når hun nærmer seg to år ser jeg ikke helt hva hun skal ha ut av situasjonen. Hun er stor nok til å bli usikker av at trygge personer gråter og er lei seg, men for liten til å forstå budskapet bak.

Det er nå bare min mening :) sikkert ikke noe fasitsvar her!
Signerer denne..

Min datter på 2,5 har vært i 3 begravelser alt. Sist nå i sommer da pappaen min døde. Hun var lei seg, men det var fint og hun har ikke tatt noen skade av det. Døden er jo en naturlig ting desverre.

Jeg mener barn ikke har noe i begravelse å gjøre før dem er hvertfall 10, og da kun til nærmeste familie.

Hva sier den nærmeste familien til onkelen din om at du tar henne med? Om han har nærmere famlie enn dere, tenker på kone, barn.

En begravelse handler først og fremst om den avdøde, og at de som stod nærmest skal få ta farvel på en for seg verdig og respektfull måte.
Du bør forsikre deg om ar det er greit for de nærmeste at datteren din blir ned, ikke bare anta det. Spør direkte.

Han hadde ikke kone og barn. Så jeg og søsteren min er de barna han aldri hadde. Og datteren min et av de barnebarna han nok sårt skulle hatt. Vil vel si hun har vært så heldig og hatt 3 bestefedre.

For meg personlig hadde det vært feil å ta med min datter i en begravelse når hun ikke var eldre. Det kommer jo selvfølgelig ann på hvordan barnet er og hva man som forelder, og den som kjenner barnet best, føler blir riktig.
Finnes ikke noe fasit på det tror jeg, man må gjøre det man mener er riktig for sitt barn og seg selv. Samt selvfølgelig ta hensyn til eventuelle ønsker de aller nærmeste til avdøde måtte ha, så lenge de ønskene ikke strider helt mot det man ønsker selv.

Jeg mener barn ikke har noe i begravelse å gjøre før dem er hvertfall 10, og da kun til nærmeste familie.

Så hvis mormor, morfar eller en nær onkel døde når barnet var 7år hadde ikke ungen fått tatt et siste forvell?

Signerer denne. Jeg hadde ikke med meg mine barn når min mormor døde, da var de 1.5 år og 4.5 år. Dette var ett ønske mamma hadde, mye fordi hun ville skåne de for det og fordi hun trodde det ville vært ett ønske fra min mormor sin side! At hun ikke ville ønsket at oldebarna hennes skulle måtte si farvel til hun på den måten og ikke helt skjønne hva som egentlig skjedde der. Jeg valgte derfor å ikke ta de med meg da mamma døde kort tid etterpå, tenkte rett og slett på hva hun hadde sagt.

Når hun er så liten tenker jeg det ikke er nødvendig. Men når oldeforeldrene til barna mine døde, tre stk på ett års tid. Så var barna med. Veldig glad for det. For de hadde såå mye igjen for det. Dem var 4 og 6. Var veldig usikker i forkant. Men såå glad for att jeg tok dem med. Dem er veldig opptatt av å få besøke graven til oldeforeldrene sine pga begravelsen. Siden dem fikk sett att der ligger **. Og dem kjenner en tilknytting til graven. Men, jeg hadde nok ikke tatt med barnet under fire år. Men det kommer jo an på hvert enkelt barn. Alle er ulik.
Og dem kan lette litt på stemningen.
Men vil også si att det er stor forskjell på en begravelse for ett gammel menneske, og ett ungt menneske. Hvor kansje ting er enda tyngre. Ville nok tatt med da også. Men med mange samtaler i forkant. Siden det kan være flere og sterkere følelser i sving bland folket.
Mener ikke det er mindre vondt når eldre dør. Men håper dete skjønner hva jeg mener:-p

Når oldemora til mine gutta døde. Så fikk begge valget om å være med da va de 6 å 3 år. Men ingen av de ville være med, men de ble med ett par daga i forveien å fikk se ho å prate med ho i bårehuset. Å det va nok for dæm, de trengte ikke den delen i kirka.

Back
Topp