Ha 5 åring hjemme sammen med baby

MissClark

Forelsket i forumet
Er litt rådvill akkurat nå. Har to barn og venter nr 3 i sommer. Like før jul flyttet vi ca 40 min unna der vi bodde. Søster på snart 5 år har barnehageplass der vi bodde tidligere, og får ikke plass i nærheten av der vi bor nå. Hun har vært med pappa på jobb før bhg starter 07.30, da han starter 07.00. Noe som vil si at hun må dra hjemmefra 06.15. Pga reiseveien er de ikke hjemme igjen før ca 16.30. Barnet er sliten når hun kommer hjem.
Så blir spørsmålet, skal vi sende henne i bhg neste år sammen med barn hun uansett ikke vil begynne på skole med neste år? Eller ha henne hjemme med baby?
Storebror på 7 år slutter i sfo til sommeren og vil være mer hjemme enn tidligere.
Er det noen som har erfaring med å ha så store barn hjemme?

Det er ikke mulig å få henne inn i bhg der dere bor/hun skal begynne på skole? Det er jo uansett selvsagt mye fornuftig skolemodning som skjer siste året i bhg (Jeg tolker det som at hun etter ferien begynner på førskoleåret, siden hun snart er fem? De som blir 6 år går jo førskoleåret nå, jeg har ei av dem) Har du søkt plass der dere bor nå på opptaket for sisteåret? At dre ikke fikk plass før jul er jo en ting, men fra august?

Mine eldste gikk i bhg med bare 1 eller 2 de skulle begynne på skole med, men det var ikke så lang reisevei da, det er samme kommune, bare ikke samme skolekrets. Jeg ser jo at minstemor har store fordeler av at hun nå går i bhg sammen med det som kommer til å være 90% av førsteklassen fra august, men de hadde godt av siste året i bhg de andre også. (og jeg hadde ikke noe valg med eldste, da jobbet jeg, mellomste var vel førskole når jeg var i permisjon)

6.15 var tidlig avreise da, kan dere i det minste orden det sånn at hun har med en ekstra matpakke og spiser frokost på jobben hos far, så det bare er å kle på henne før avreise? Klarer hun evt å sove i bilen? Hjemme 1630 er jo slett ikek uvanlig sent (mine eldste gikk i en bhg som var åpen til 17 og jeg hentet ofte ikke så lenge før det) men minstemor sin bhg stenger 1630, da har vi dog en hverdag med mye fritidsaktiviteter for de eldre så hun hentes ofte ikke mye senere enn 16,. Men jeg har ikke pleid å levere så tidlig, de eldste ble levert før 8, minste blir nå levert rundt 8-8.30 (mye grunnet hjemmekontor og Korona)

Det er ikke mulig å få henne inn i bhg der dere bor/hun skal begynne på skole? Det er jo uansett selvsagt mye fornuftig skolemodning som skjer siste året i bhg (Jeg tolker det som at hun etter ferien begynner på førskoleåret, siden hun snart er fem? De som blir 6 år går jo førskoleåret nå, jeg har ei av dem) Har du søkt plass der dere bor nå på opptaket for sisteåret? At dre ikke fikk plass før jul er jo en ting, men fra august?

Mine eldste gikk i bhg med bare 1 eller 2 de skulle begynne på skole med, men det var ikke så lang reisevei da, det er samme kommune, bare ikke samme skolekrets. Jeg ser jo at minstemor har store fordeler av at hun nå går i bhg sammen med det som kommer til å være 90% av førsteklassen fra august, men de hadde godt av siste året i bhg de andre også. (og jeg hadde ikke noe valg med eldste, da jobbet jeg, mellomste var vel førskole når jeg var i permisjon)

6.15 var tidlig avreise da, kan dere i det minste orden det sånn at hun har med en ekstra matpakke og spiser frokost på jobben hos far, så det bare er å kle på henne før avreise? Klarer hun evt å sove i bilen? Hjemme 1630 er jo slett ikek uvanlig sent (mine eldste gikk i en bhg som var åpen til 17 og jeg hentet ofte ikke så lenge før det) men minstemor sin bhg stenger 1630, da har vi dog en hverdag med mye fritidsaktiviteter for de eldre så hun hentes ofte ikke mye senere enn 16,. Men jeg har ikke pleid å levere så tidlig, de eldste ble levert før 8, minste blir nå levert rundt 8-8.30 (mye grunnet hjemmekontor og Korona)
Hun skal starte på siste året i bhg. Har søkt to ganger, men får ikke plass i noen av barnehagene i nærheten. Hun sover hver dag i bilen hjem, og er ikke blid når hun må vekkes. Hun spiser frokost i bilen på vei til fars jobb. Har vært i kontakt med barnehagen rett borti gata og de sier at jeg kan komme med henne så hun får bli kjent med de andre barna på kullet, så lenge jeg er der sammen med henne. Håper at vi kan komme ofte. Hadde gledet meg så mye til å få henne inn i en bhg som var nærmere så vi kunne gi henne kortere dager. Hun er litt senistiv og veldig sjenert, så bekymrer meg for hvordan det blir å starte på skolen uten å kjenne de andre barna.

Håper dere kna være der mye ja, det aller beste hadde vært om det åpnet seg en plass der, for du har jo en baby også å ta hensyn til.

Personlig hadde jeg da sendt barnet til barnehagen man-ons-fre og holdt henne hjemme de andre dagene. Da får hun rolige dager mellom og forhåpentligvis hvilt seg mer. Ser ingen problem med å ha større barn hjemme, men for et barn som er vant til å være i barnehagen tror jeg det fort kan bli kjedelig å være hjemme på fulltid. Litt surt økonomisk hvis du må betale full pris, men for meg hadde det vært verdt det. Synes det er rart dere ikke får plass der dere bor, spesielt om dere har søkt innen fristen. Jeg hadde fortsatt å mase litt på de, har du tatt kontakt med barnehagekontoret eller barnehagene direkte?

Oppdatering: det har ordnet seg!:) Har ordnet henne plass i en bhg i nærmiljøet der det er to jenter som skal starte på samme skole som henne:)

Back
Topp