høyt undertrykk ?

minesotesma

Elsker forumet
Februarlykke 2015
Maiblomstene 2016
Hvor høyt skal undertrykket blir før man skal reagere?
var hos jm i dag og det ble målt til 90.. hun målte 3 ganger.. overtrykket var normalt 117.. altså 117/90 ,urinen så fin ut.. men hun sa at så lenge urinen var fin så var det ikke noe å tenke på.. ? å at jeg heller fikk få en time om ikke så lenge.. fikk ny time 28 april..... noen andre med erfaring? 90 er kanskje ikke så høyt i undertrykk eller? det pleier og ligge på rundt 60-75 de andrre gangene jeg har vært hos lege/jm ...

Syns 90 er høyt og at å gå over en mnd er lenge før ny kontroll ifht svangerskapsforgiftning

Helst ny BT kontroll og urinprøve i påska, evt rett over påske. Dersom denne er fin så ville jeg latt det bero

Det spørs hva normal trykket ditt er.. Når det er 10 over, reagerer de fikk jeg beskjed om.. Jeg har 80 til normalt.. De gangene jeg har litt over 85 liker de å ta flere målinger, så jeg syntes det var høyt med tanke på normalen din?

Det spørs hva normal trykket ditt er.. Når det er 10 over, reagerer de fikk jeg beskjed om.. Jeg har 80 til normalt.. De gangene jeg har litt over 85 liker de å ta flere målinger, så jeg syntes det var høyt med tanke på normalen din?

Det stemmer. En økning på 10-20 enten i systole eller diastole regnes som forhøyet blodtrykk. 90 i diastole, isolert sett, er ikke grunn til å trykke på den røde knappen, men dersom den var på 60-tallet ved forrige måling så syns jeg absolutt det er grunn til å passe litt nøyere på.

Hvor høyt skal undertrykket blir før man skal reagere?
var hos jm i dag og det ble målt til 90.. hun målte 3 ganger.. overtrykket var normalt 117.. altså 117/90 ,urinen så fin ut.. men hun sa at så lenge urinen var fin så var det ikke noe å tenke på.. ? å at jeg heller fikk få en time om ikke så lenge.. fikk ny time 28 april..... noen andre med erfaring? 90 er kanskje ikke så høyt i undertrykk eller? det pleier og ligge på rundt 60-75 de andrre gangene jeg har vært hos lege/jm ...

Jeg "plages" med trykk i grensland, 138/90 osv.. Urinen er foreløpig fin, men jeg går til blodtrykkskontroll og urinprøvekontroll til sekretærene på legekontoret hver 14 dag. Jeg hadde svangerskapsforgiftning i mitt forrige svangerskap og blir derfor nøye fulgt med. Da de målte 91, 87, 89 i undertrykk til meg var ikke sekretæren så veldig fornøyd.. Så følg med :-) Jeg er 30+4, og fikk beskjed om at sv.forgiftning kan utvikles iløpet av siste trimester, så jeg drar en gang for mye å måler trykk enn en gang for lite :-)

Hadde jeg vært deg ville jeg dratt å målt blodtrykket og levert urinprøve før din opprinnelige time 28 april :-)

nå var jo overtrykket mitt normalt da ( 117 ) meen jeg har aldrig fått målt undertrykket mitt så høyt som 90 noen gang før i noen i noen av mine graviditeter.. det høyeste det har blitt målt før i gaviditeten før var 77.. nå ble det mål 2x90 og en gang til 88.. hun er ikke sånn at hun måler bt med en gang jeg kommer inn vi sitter alltid en 15min å snakker først somrgel... så jeg var ikke stressa etter og ha løpt for å rekke jm timen eller noe, så syntes det var litt rart det skulle være så høyt.. jeg har jo ikke hatt svangerskap forgiftning i noen av mindre andre graviditeter ( dette er nr 3) men min mamma hadde alvorlig sv.skap forgiftning når hun fødte meg og min lillebror... så begynte jo å tenke litt.. og syns kanskje det var litt lenge og vente for å sjekke det på nytt om det skulle være etlerant.. men siden jeg ikke har hatt det før og har fin urin så er det vell kanskje ikke noe å tenke på =)

Få målt BT og sjekka urin hos legekontoret etter påske. Trenger ikke legetime for det.

• Liker
Reactions: BMC
Fikk litt noia når jeg leste detta.. Har hatt stabilt undertrykk hele tiden på 60, men siste kontroll hos jordmor var det på 95!! Hu sa ingenting til meg! Skal snart på ny kontroll så skal spørre hvorfor det ikke ble tatt alvorlig? Litt rart å gå opp så mye på 4 uker vel uten at det ble reaksjon?

Fikk litt noia når jeg leste detta.. Har hatt stabilt undertrykk hele tiden på 60, men siste kontroll hos jordmor var det på 95!! Hu sa ingenting til meg! Skal snart på ny kontroll så skal spørre hvorfor det ikke ble tatt alvorlig? Litt rart å gå opp så mye på 4 uker vel uten at det ble reaksjon?
så rart ho ikke sa noe da :O hva var overtrykket på da ??

Har hver 4 uke fra første kontroll hatt 95/60, 100/60, 110/60, 114/60 og siste nå 120/95.. ville jo tro det var noe hu burde nevnt hvertfall?? Detta er jo snart 4 uker siden... skal dit igjen på tirsdag..

Har hver 4 uke fra første kontroll hatt 95/60, 100/60, 110/60, 114/60 og siste nå 120/95.. ville jo tro det var noe hu burde nevnt hvertfall?? Detta er jo snart 4 uker siden... skal dit igjen på tirsdag..
ja, det burde jo hvert noe de hadde nevnt.. bra du snart har kontroll igjenn da , er det hos samme person? legen har kanskje ltit mer peiling når det gjelder blodtrykk ? =)

Jeg fikk 126/82 sist gang, men ligger normalt på 110/70. Jm sa det var litt høyere enn normalt og fikk ny time 21.04. Dersom det har steget må jeg visst kanskje sjekkes hyppigere.

Har hatt forskjellige jordmødre nesten hver gang, men legen min pleier være innom så skal spørre da.. blir litt irritert, er vel ikke sånn at man skal passe på sånt selv :( det er jo en grunn til at det skal måles hver gang..

Back
Topp