Høyt undertrykk

Selveste Kråka

Elsker forumet
Var på kontroll idag, og etter 3 målinger kom undertrykket ned på 98...  160/98
Noen som vet hva som forårsaker høyt undertrykk?  Hva skal det egentlig ligge på?
Legen min sa det ikke var noe krise, men må tilbake å måle blodtrykket om noen uker igjen. 

Overtrykket kan påvirkes av flere ting og trenger ikke bety noe særlig om det er høyt, men undertrykket var i høyeste laget. Normalt skal det ligge på 120/80.

Stynst det var lenge å vente noen uker med å sjekke igjen jeg. Får man først høyt blodtrykk så kan det stige veldig fort.
Jeg slet med høyt blodtrykk på slutten av svangerskapet og fikk beskjed om at jeg ble innlagt om undertrykket ble 110 eller høyere. Fikk medisin når det var på 105, men alikevel steg det til 135 bare på et par dager. Da var det strake veien til sykehuset

Da småen kom ut så de fort at noe hadde vært galt i lengre tid, så jeg hadde hatt svangerskapsforgiftning selv om jeg ikke fikk utslag på proteiner i urinen. Småen var skikkelig underernært, så ut som en skikkelig prematurbaby og fikk en relativt tøff start på livet

ORIGINAL: Lillezilje

Stynst det var lenge å vente noen uker med å sjekke igjen jeg. Får man først høyt blodtrykk så kan det stige veldig fort.
Jeg slet med høyt blodtrykk på slutten av svangerskapet og fikk beskjed om at jeg ble innlagt om undertrykket ble 110 eller høyere. Fikk medisin når det var på 105, men alikevel steg det til 135 bare på et par dager. Da var det strake veien til sykehuset

Da småen kom ut så de fort at noe hadde vært galt i lengre tid, så jeg hadde hatt svangerskapsforgiftning selv om jeg ikke fikk utslag på proteiner i urinen. Småen var skikkelig underernært, så ut som en skikkelig prematurbaby og fikk en relativt tøff start på livet

Samme her, og når trykket var 160/120 var det innleggelese og igangsettelse....

undertrykket er det værste og bør aldri være over 100, dette fordi undertrykket er da hjertet slapper av, overtrykket er da hjertet jobber (altså slår) har man høyt undertrykk får hjerte aldri hvilt, og da får man etterhvert forstørret hjerte, noe som er farlig. Overtrykket kan varerie mer men bør være ca 100 + alder på personen, men helst ikke over 160

Det er undertrykket som er det "farlige trykket", hvis det er veldig høyt. Kan skyldes ting med hjerte/årer eller noe så "enkelt" som indre stress. Overvekt øker sjansen for økt undertrykk.

Jeg har høyt blodtrykk og undertrykket gikk ved forrige måling ikke under 117, noe som førte til sykmelding i 3 uker og 24t blodtrykksmåling (igjen).

Her er det indre stress+ medfødt hjertefeil + overvekt, og at kroppen ikke tålte svangerskap nr2 som er årsaken til at blodtrykket er høyt og ustabilt.

Åi, det var høyt... Ville nok målt det igjen om 1 uke! Regner med du ble sykemeldt?? Selv kjente jeg det godt på kroppen når undertrykket var over 95, og når det passerte 100 så følte jeg meg ganske syk....

Var hos legen på mandag og er 9 uker på vei. skulle få 50% sykemelding ut uka pågrunn av kvalmen. Men så skulle hun måle blodtrykket. og undertryket var for høyt. så hun ville måle en gang til etter jeg hadde slappet av på senga hos legen og hun målte mens jeg lå. Da var det på 90. Så da fikk jeg 100% sykemelding og må tilbake om en uke.

120/60 står det i bøkene.... men det varierer jo fra alder eller andre påvirkninger....

ORIGINAL: Trine82

ORIGINAL: Lillesnille

120/60 står det i bøkene.... men det varierer jo fra alder eller andre påvirkninger....

120/80 mener du vel... 60 er veldig lavt undertrykk, da blir man svimmel

Jeg har alltid ligget på 110/70 jeg...Fikk beskjed av legen min at det var det som var normalen

ORIGINAL: Buffi

ja det er helt normalt... i bøkene står det 120/80, men er vel fåtall som er akkurat der jeg er på 110/60 det er litt lavt

Jeg har alltid ligget på 110/70 jeg...Fikk beskjed av legen min at det var det som var normalen

å shit det var høyt[&:] (iallefall i min verden, eg hadde 95/60 når eg var gravid[&:])

du får nok god oppfølging[:)] lykke til med lille krill[:D]

Nei, det er ikke lavt... er normalt..

Jeg blei lagt inn med 150/100 i trykk..

Huff, nå ble jeg usikker på om det var 160 i overtrykk, legen skrev det jo selvsagt ikke ned i papirene [&:][:@]
Må ringe å sjekke, for jeg ser nå at 160 høres høyt ut, var liksom det jeg hadde på slutten med de andre og det var innleggelse og svangerskapsforgiftning det.... Så jeg tror jeg husker feil, og at det ikke var så høyt.  *Sjekker i morra* [;)]

Men undertrykket var 98 på det laveste, DET er iallefall helt sikkert!! [;)]

undertrykket skal ikke være så høyt som ditt er... skummelt det der,.[&o] jeg ble igangsatt da trukket var 156/102..

Back
Topp