Høyt symfysemål

ønsker&håper

Glad i forumet
Augustmødrene 2014
Hei folkens :-) er 27+4 og var til jordmor idag. Ble litt nedstemt..

Først så viste vi papirene fra 3D ultralyden som vi tok for 2 dager siden. (Der alt viste en stor og frisk gutt) Det første hun sa var 14% større enn normalen?! Wow. (Bare der ble jeg jo litt.. Urolig)

Så skulle hun ta symfysemål. Som viste seg å være på 29 (litt over det grønne)

Så det endte med at jeg ska vei å sjekke om jeg har svangerskapsdiabetes..

Flere som har høyere symfysemål/ fått beskjed om at babyen er litt større enn normalen?

Kjenner jeg ble litt bekymra, og jordmora var ikke så veldig flink til å betrygge meg..

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg hadde høyt sf-mål sist og hadde da en baby som var 40% større enn normalen i ca uke 28 (han ble 4990 g 12 dager over termin).

Jeg har høyt sf-mål denne gang også (ligger i øverst på det grønne feltet), men ul-undersøkelse på mandag (var da 27+5) ifbm fødselsforbredene samtale, viste at babyen var helt gjennomsnittlig :-)

Så det kan bety stor baby, men trenger ikke gjøre det. Man har ikke nødvendigvis sv.dia heller fordi babyen er stor (jeg hadde ikke det sist, ble testet).

14% større er vel ikke så mye? Tenker at du ikke trenger å engste deg :-)

Hmm da jeg var på 24-ukers kontroll var jeg og over gjennomsnittet , men fikk beskjed om at de kan vokse veldig i rykk og napp, så det var ingenting å bekymre seg for :-) vet ikke hvordan det er på 28-kontroll da men :-)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Jeg var på SF mål 26 cm i uke 24...ligger langt over det grønne jeg også...å han e litt større enn normalen men ikke noe bekynringsverdig :) bedre det enn at han er bitteliten :) jeg venter nr 4 så at SF mål var større kan også ha med at livmoren er større enn en som er førstegangs.. De vokser jo som sagt i rykk å napp.. :-)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Jeg var på SF mål 26 cm i uke 24...ligger langt over det grønne jeg også...å han e litt større enn normalen men ikke noe bekynringsverdig :) bedre det enn at han er bitteliten :) jeg venter nr 4 så at SF mål var større kan også ha med at livmoren er større enn en som er førstegangs.. De vokser jo som sagt i rykk å napp.. :-)

Edit : i uke 23

Jeg hadde sf mål på rundt 29 i uke 24:p ingen svangerskapsdiabetes her. Hadde høye sf mål forrige graviditet og, men jenta lå langt under gjennomsnittet i vekst.

Jeg har også høyt sf-mål, men jordmor beroliget meg og fortalte at man vokser litt i rykk og napp :-)

Jeg har litt høyt SF-mål, men babyen er helt gjennomsnittelig. Jeg har litt for mye fostervann, og det spiller nok en rolle på mitt SF-mål.

Ok, takk for mange gode svar! :-) ble litt roligere :)

Jeg har alltid liggi over det grønne feltet. Nummer 1 ble også estimert til å være 20% større enn gjennomsnittet. Hun var 3620 ca da hun ble født. Altså helt normal. Nummer to trodde de det samme med. 3460 når han kom. Denne gangen mener de han er mindre, så da kommer det vel en plugg på 4000 g tenker jeg ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg har alltid liggi over det grønne feltet. Nummer 1 ble også estimert til å være 20% større enn gjennomsnittet. Hun var 3620 ca da hun ble født. Altså helt normal. Nummer to trodde de det samme med. 3460 når han kom. Denne gangen mener de han er mindre, så da kommer det vel en plugg på 4000 g tenker jeg ;)

Ok, veldig beroligende å høre! :)

Jeg har ligget akkurat på den rød linjen. Men sist jeg var hos jordmor, bittelitt over. Da ser jeg tydlig at lege og jordmor måler litt forskjellig! Er det vanlig?

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Jeg hadde høye symfysemål sist, tok den sukkerbelastningstesten, og den var helt fin.. Man får vel bare se d som positivt at en blir fulgt opp, og så slappe av med alt vekt og målefokus.. :) dessuten er d jo helt avhengig av hvem som måler symfysen, jordmor måler mye høyere enn legen min.. Skjønner ikke hvordan de ikke klarer å gjøre likt jeg men..

Ligger rett over den tykke grønne streken og jordmor sa ingenting. Men legen har bare målt 1 gang tidliger, det og over streken. Nå i uke 28. Ser av sist svangerskap at magen faktisk var større. Ingen som a at jeg hadde mye fostervann el, ikke hadde jeg lagt på meg noe særlig utenom selve magen heller. Jordmor mente at sympysemålene kanskje var litt høyt pga morkaka lå på framre vegg.
Fikk ikke noe kjempebaby sist heller. ble født ca 3 uker før termin og veide 3kg

Æ ska t jordmor i uke 28, e speinnt på kor æ ligg ænn da :) Målt en gang før,uke 19 å da va æ høyt over :P

Jeg lå litt under.. Dvs innenfor det grønne feltet, men under gjennomsnittstreken. Men siden jeg gjorde det sist også synes ikke jordmor det var noe problem. Tror det er minst like viktig at man føler sin egen kurve enn at man er innenfor gjennomsnittsmålingene. For hun sa at dersom hun så tendenser til at jeg flatet ut da ville hun gjøre tiltak, men å ligge litt under hele tiden så hun ikke på som noe problem. Disse målene er jo gjennomsnitt av befolkningen. Vi kan jo ikke alle være gjennomsnittlige..

Blodsukkeret mitt var helt perfekt :) deilig å slippe den bekymringen!

Back
Topp