Høyt sykefravær. Hva er det?

Krösa Maja

Forumet er livet
Jeg får så dårlig samvittighet hver gang jeg er syk fra jobb. Og siden jeg har to kroniske lidelser så har jeg noen dager hjemme i løpet av året. Nå er jeg syk igjen å sitter her med vondt i magen. For føler jeg er mye borte fra jobb. Hva tenker dere er høyt fravær på jobb? Nav har avslått min søknad om fritak fra arbeidsgiverperioden på bakgrunn av for lavt sykefravær, men føler likevel det er høyt mer en normalt. Alle rundt meg har ikke mer enn 0-1 dager hvert år, mens jeg ligger på minst 15-20 dager [emoji57]

Jeg synes heller ikke det er så galt i året :)

Har hatt kollegaer som må ha ligget på rundt 100 dager, da synes jeg igrunnen det begynner å bli litt plagsomt [emoji14] Altså, de som gjerne er borte litt hver eneste uke...

Synes det er rart du fikk avslag

Jeg har hatt mange kolleger som har hatt fritak fra arbeidsgiverperioden pga kronisk sykdom, og mange av dem har hatt mye mindre fravær enn deg. Hun ene var aldri syk. Likevel hadde hun vedtaket.

Synes du skal klage jeg, og se om du får det omgjort.
Kronisk sykdom bør være god nok grunn tenker jeg.

Ellers syns jeg ikke 15-20 dager var veldig mye heller, det er jo 24 dager med egenmelding man har. Og da tenker jeg det er utregnet et normalt gjennomsnitt

Har hatt kollegaer som må ha ligget på rundt 100 dager, da synes jeg igrunnen det begynner å bli litt plagsomt [emoji14] Altså, de som gjerne er borte litt hver eneste uke...

100 dager er mye, har dessverre vært der engang jeg også, men det var en del av dagene som var innleggelser [emoji57]
Skulle så ønske jeg hadde mindre og jeg presser meg langt, og ender opp med et mareritt av smerter. Så hører jeg rundt meg at alle andre ligger på 0 dager, da er jeg en belastning for arbeidsgiver. Frustrende [emoji31]

Synes det er rart du fikk avslag

Jeg har hatt mange kolleger som har hatt fritak fra arbeidsgiverperioden pga kronisk sykdom, og mange av dem har hatt mye mindre fravær enn deg. Hun ene var aldri syk. Likevel hadde hun vedtaket.

Synes du skal klage jeg, og se om du får det omgjort.
Kronisk sykdom bør være god nok grunn tenker jeg.

Ellers syns jeg ikke 15-20 dager var veldig mye heller, det er jo 24 dager med egenmelding man har. Og da tenker jeg det er utregnet et normalt gjennomsnitt

Jeg har hatt dette før jeg også, fikk det gjennom da fraværet var større. Men fikk avslag nå fordi fraværet har jevnt over vært for lavt siden 2015. Legen min klagde på vedtaket for han mener jeg burde få det basert på min sykdom og at det er lettere for arbeidsgiveren min å godta fravær. Men nav mener altså nei, til og med skrevet det med store bokstav [emoji849]
Står at jeg må ha over 25-30 dager i året for å få dette igjennom. Nå er det noen dager i året igjen så tenkte å søke på nytt på ny året.
Har ikke brukt mer enn 3 dager egenmelding, men har tre perioder med kortere sykemelding fra legen. Føler det er høyt og jeg prøver virkelig å ikke bli syk, her tar jo mannen også alt av sykdom på barna fordi jeg mener det holder med mitt [emoji57]

I jøsses, det er så mye at det nesten bør vurderes arbeidsevnen vel?

Nei TS, 15-20 dager er jo litt, men ikke så mye at du bør ha dårlig samvittighet. Du er kronisk syk og må ta hensyn til deg selv først. Ingen kommer å takker deg om du sliter deg ut på jobb. God bedring

100 dager er mye, har dessverre vært der engang jeg også, men det var en del av dagene som var innleggelser [emoji57]
Skulle så ønske jeg hadde mindre og jeg presser meg langt, og ender opp med et mareritt av smerter. Så hører jeg rundt meg at alle andre ligger på 0 dager, da er jeg en belastning for arbeidsgiver. Frustrende [emoji31]
Ja, altså, jeg vet at disse har vært kronisk syke og det er ikke de jeg evt. blir frustrert på, men ledelsen som ikke tar det i betraktning og gjør hverdagen til vedkommende og oss som står igjen lettere :)

Du er syk og skal ikke behøve å ha dårlig samvittighet :) Du er godt innafor normalen :)

Det er nok mye sånn i forhold til hva en arbeidsgiver forventer, men jeg syns ikke det var høyt, jeg og mannen jobber med barn, første årene var vi mye syke, naturlig nok. Man får jo smitte fra alle kanter hver dag så ikke annet å forvente egentlig.

Syns ikke du skal føle på at du er mye syk, du er i jobb tross lidelser som antageligvis hemmer arbeidsevnen din i perioder, syns det er topp jeg og det håper jeg arbeidsgiveren din gjør og[emoji5]

Det syns jeg ikke er høyt,og har høyere selv ;) håpe du får ordnet det. Lykke til og god bedring

Ja, altså, jeg vet at disse har vært kronisk syke og det er ikke de jeg evt. blir frustrert på, men ledelsen som ikke tar det i betraktning og gjør hverdagen til vedkommende og oss som står igjen lettere :)

Du er syk og skal ikke behøve å ha dårlig samvittighet :) Du er godt innafor normalen :)

Som kronisksyk så kan jeg si at det å ha sykefravær på arbeidsplassen er ikke så lett, og jeg vet ikke om noen arbeidsgivere som ønsker å gjøre noe med dette, bortsett fra å få de ut av arbeidslivet. Det var en gjenganger av denne følelsen da jeg var lagt inn på rehabilitering fra de andre pasienter. Og det er synd, for man har jo en arbeidsevne selv om perioder i løpet av ett år har ett høyere sykefravær. Så skulle ønske det var mer krav til arbeidsgivere der ute.
Jeg har det veldig bra nå, har en flott leder, men det har vært en lang kamp fra jeg ble syk til nå! Noen ganger skulle jeg ønske det fantes kropp transplantasjon [emoji23]

Back
Topp