Høyt sykefravær blant ansatte i barnehagen

Labbetussa

Glad i forumet
Himmelbarn
Marsipanene 2019
❤ Aprilbarna19 ❤
På avdelingen vår i barnehagen har det vært høyt sykefravær og langt flere vikarer enn fast ansatte de siste månedene (som oftest en eller to faste og tre eller fire vikarer), men ingen informasjon eller diskusjon om hvordan dette påvirker barnas hverdag. Nå savner jeg etter hvert å få vite noe om hva som gjøres for å gi barna stabilitet og hverdag oppi alt dette, men jeg synes det er vanskelig å spørre uten å sette de voksne i skvis. De skal jo ikke måtte si noe om hva det er som skjer og hvorfor folk er borte. Går det an å ta dette opp på en måte som ikke støter noen? Noen tips? Kan man feks spørre om det er noen plan for når de faste kommer tilbake eller i det minste om det blir fast vikar frem til de er her igjen? Andre ting man kan spørre om? Jeg ser at ungen vår blir påvirket av uroen , og har egentlig mest lyst å ta ham ut av barnehagen frem til dette er i orden, men har jo ikke andre muligheter for barnepass mens vi foreldre er på jobb.

Jeg ville bare sagt det som det er jeg. At barnet blir urolig av at det er så mange voksne ut og inn, og om de har en plan for å skape en mer forutsigbar hverdag for barna. Bare det å vite hvem som er på jobb, så barnet er forberedt er viktig, og noe vi har snakket mye om hos oss!

Jeg ville bare sagt det som det er jeg. At barnet blir urolig av at det er så mange voksne ut og inn, og om de har en plan for å skape en mer forutsigbar hverdag for barna. Bare det å vite hvem som er på jobb, så barnet er forberedt er viktig, og noe vi har snakket mye om hos oss!
Ja, det er jo noe jeg kan foreslå for tiden fremover. Vi ser flere tegn på at barnet ikke trives nå, men fortsetter selvsagt å snakke positivt om barnehagen når han er til stede for at ikke vi skal gjøre det verre enn det er. Jeg har bedt om en prat med primærkontakten, men hvem vet om de har ressurser til overs til å sette av tid til et møte.

På avdelingen vår i barnehagen har det vært høyt sykefravær og langt flere vikarer enn fast ansatte de siste månedene (som oftest en eller to faste og tre eller fire vikarer), men ingen informasjon eller diskusjon om hvordan dette påvirker barnas hverdag. Nå savner jeg etter hvert å få vite noe om hva som gjøres for å gi barna stabilitet og hverdag oppi alt dette, men jeg synes det er vanskelig å spørre uten å sette de voksne i skvis. De skal jo ikke måtte si noe om hva det er som skjer og hvorfor folk er borte. Går det an å ta dette opp på en måte som ikke støter noen? Noen tips? Kan man feks spørre om det er noen plan for når de faste kommer tilbake eller i det minste om det blir fast vikar frem til de er her igjen? Andre ting man kan spørre om? Jeg ser at ungen vår blir påvirket av uroen , og har egentlig mest lyst å ta ham ut av barnehagen frem til dette er i orden, men har jo ikke andre muligheter for barnepass mens vi foreldre er på jobb.
Det kan du! Ta kontakt med pedleder eller styrer og forklar situasjonen, de burde ha tenkt over utfordringen selv ved så nye fravær og gjerne ha en plan på hvordan de kan få det mer stabilt fremover :happy: alle kan bli syke, men er styrers ansvar å gjøre det mest skånsomt ovenfor barna. Kanskje flytte fast personal over fra andre avdelinger som kjenner barna litt fra før. Ville tatt det opp, jeg blir bare glad hvis foreldre tar kontakt hvis de lurer på noe eller er usikkre!

Det man kan gjøre er å legge press på politikerne og bli med i foreldreopprøret på Facebook. ;)
Styreren kan ikke si noe om personalsituasjonen, og de er garantert mer enn klar over at det påvirker barna.
Bare vær glad de setter inn vikarer, det er ikke alle forunt.

Bhg burde ha faste vikarer. Vi har det så ved sykdom er det fortsatt kjente i bhg.
Si det rett ut. Ingen burde føle på det, for du kritiserer ikke jobben til verken faste eller vikarer bare påpeker fakta at det er mange nye fjes. Alle vet hvor viktig det er for barn med trygghet, kjente faste rammer og stabilitet. Lykke til <3

Jeg er pedleder og jobber i bhg selv og kjenner igjen situasjonen din. Det er dessverre en alt for kjent sak i bhg. Jeg er såpass heldig at hos meg er det en stabil personalgruppa, men det er det ikke overalt.
Du som forelder har all rett til å stille spm ang det, du kan ikke forvente å få en så utdypende tilfredsstillende svar som du kanskje vil. Men du kan sette de kravene at du ønsker hvertfall så langt det lar seg gjøre, at det er faste vikarer den perioden. Og at det blir gitt beskjed om at det er vikar og hvem. Dette er noe jeg alltid gjør, hvis det er sykdom og spesielt over lengre tid, skriver info til foreldrene om at det vil være vikar og det er den eller den. Og informerer om at det vil være kjente voksne som tar imot om morgenen.
Send gjerne mail til styrer og si ifra til pedleder. Hjelper ofte at det er to som får beskjeden.

Faste vikarer er flott, men det forutsetter jo at man har tilgang til folk som er villige til å være vikarer, og jeg forstår godt at folk har behov for noe mer fast enn å være ringevikarer.

Back
Topp