Høyt stoffskifte

Wenchus

Forumet er livet
Novemberlykke 2015
Marsboerne 20 18
Er det flere som har høyt stoffskifte her? Forstod på legen at det er vanlig i første trimester, men at prøvene burde bli finere nå. Fikk telefon idag om at det var de visst ikke, og jeg skal ta flere prøver igjen imorgen.
Jeg vet ikke helt hva som er årsaken til det, eller hva som kan være konsekvensene av det, så tenkte å høre her om det er flere som har høyt stoffskifte nå i graviditeten?

Det er helt vanlig at stoffskiftet endrer seg i forbindelse med graviditet og fødsel. Mange får forbigående høyt/lavt stoffskifte som retter seg selv en stund etter fødsel. Det er viktig å følge det opp i fall man faller over i medikamentkrevende område. Det er veldig viktig at verdiene ikke er for langt ute å kjøre i forhold til babyens utvikling og læring senere.

Selv er jeg medisinert for lavt stoffskifte på 19-20. året nå, og har så langt endret doseringen 3 ganger dette svangerskapet. De andre gangene har jeg triplet dosene mine i løpet av de ni mnd... får ekstra oppfølging og ULer for å følge med på babyens vekst og utv. samt blodverdiene mine

Jeg har høyt stoffskifte som deg og følges opp med blodprøve hver 2-3 uker.
Det er i tillegg tatt en prøve som kalles TRASS for å se om det er auto-immun sykdom, noe det ikke er.

Hvis TRASS er positiv i tillegg til høyt stoffskifte må man ha noen ekstra UL for å følge opp babyens vekst.
Er TRASS negativ ser de gjerne at stoffskifte retter seg selv etterhvert.

Høyt stoffskifte i seg selv er ikke farlig under graviditeten og de fleste gravide har ca 10% høyere hvilestoffskifte enn i ikke-gravid tilstand.

Takk for svar, dere! Har legetime idag og får sikkert noen svar der også. Legen kom såvidt innom laben igår da han så meg, og nevnte at hsn egentlig regner med at disse prøvene blir fine, men hvis ikke skulle vi kontakte gynekolog. Blir iallfall godt fulgt opp [emoji28]

Ekstra UL blir det en haug av pga tvillinger likevel, så da ser de jo på vekst og slikt også. Har ikke hatt noe problemer med stoffskiftet de andre graviditetene mine [emoji4]

Back
Topp