Høyt stoffskifte - flere som har eller har hatt det?

Saltsilda

Betatt av forumet
Jeg har høyt stoffskifte og lurer på om det er flere her inne som har det?
Med høyt stoffskifte skal man jo sånn eeegentlig ikke kunne eller burde bli gravid, men vi var litt heldige og klarte det likevel. Til legens forargelse kan det virke som, men det blåser jeg en lang marsj i. Gikk ikke bra på første forsøk, men nå tror og håper vi at dette skal gå greit. Er godt i gang med 13. uke.
Hadde vært så greit å kunne lufte tanker og undringer med andre i samme situasjon.

Neimen huff da det hørtes ikke så bra ut, jeg viste ikke at det hadde så mye å si.
Selv har jeg lavt men jeg skal bare følges nøye med så går nok det bra, jeg kjenner det jo veldig fort også hvis jeg har for mye eller lite i kroppen.

Lykke til :)

Jeg har også lavt, og må ta tabletter hver dag (Levaxin) med det hormonet jeg mangler. Må du ta noen medisin med høyt stoffskifte?
I mitt forrige svangerskap fikk jeg 2 ekstra ultralyder pga dette, ul-legen ville ta ekstra vekstkontroller på babyen selv om babyen kun hadde 2% vekstavvik, pluss at jeg måtte ta blodprøver hver 4.uke for å sjekke om stoffskiftet holdt seg jevnt, eller om medisin-dosen måtte justeres, og de gjør det samme med meg denne gangen. Helt greit med 3 gratis ULsyns jeg da, koslig å få se babyen flere ganger i ventetiden :)
Jeg aner derimot ikke hvordan det er med høyt stoffskifte, men du kan høre med fastlegen/jordmoren din om de ikke kan ta 1 eller 2 ekstra UL på deg med tanke på sykdommen din, så får du sjekka ordentlig om alt er bra med babyen ;)

jeg hadde stoffskifteproblemer etter siste svangerskap. Er visst noe man kan få etter fødsel, men som går over. Jeg hadde først høyt, så stabilt, så lavt og så stabilt igjen. Har holdt seg stabilt det siste 1 1/2 året nå, og håper det fortsetter slik. Legen ville ta noen ekstra blodprøver under svangerskapet, bare for å være sikker, men han regna med jeg skulle slippe noen problemer.

Oj... jeg har et vennepar som vil ha barn men måtte utsette litt pga hun ene brått fikk høyt stoffskifte(de er lesbiske). jeg vet at hun vil være gravid, men om det blir veldig vanskelig må hun andre være gravid og det vil hun i grunn ikke. men hun har forberedt seg på at hun kanskje må da...

Jeg fikk stoffskifteproblemene etter forrige fødsel jeg også. Det ble oppdaget da jeg gikk til legen for en sjekk etter at vi hadde forsøkt å bli gravide i et års tid uten hell. Det var litt av et sjokk å få lest opp symptomene, som beskrev meg til minste detalj med skjelvinger, svetting, hjertebank etc etc.
Etter 9 mnd klarte lege nr 3 (!) omsider å gi meg rett dose medisiner så det ble normalisert, men det hadde ikke rukket mer enn det før spiren satt (forrige graviditet -i vinter-var verdiene fremdeles høye så det var ikke så rart at det ikke gikk bra).

Nå går jeg på medisiner som jeg har gjort det siste året, og er på s.huset og tar blodprøver hver 4. uke. Det føles helt greit, men jeg er jo litt urolig for hvordan det slår ut når babyen er født. Legen mener jeg burde operere ut skjoldbruskkjertelen, hvertfall om vi skal ha et 3. barn. Da må jeg ta levaxin resten av livet. Så hva er verst..ta tablettene jeg nå tar UTEN arr på halsen og håpe at det en dag er over og at jeg ikke utvikler struma, eller ta levaxin MED arr på halsen og vite at jeg må ta de jæ... pillene resten av livet. Ikke et reelt alternativ spør du meg :/

Jeg har ikke hatt noe tilbud om ekstra UL pga dette..ikke andre heller ser det ut som? Kan jeg spørre i hvilket fylke du får dette, Sjokkopia?

Cace-pop, om de er tålmodige og det normaliserer seg skal det ikke være noe i veien for at veninnen din skal klare å bli gravid og bære det frem. Men det er klart; det var nok mindre pes for meg å prøve omatt og omatt i to år, enn det blir for henne som kanskje må gjøre det på alternative metoder. Men dette har nok legen dems full kontroll på.
*ønsker dem lykke til!*

Back
Topp