Høyt SF-mål

Halldis

Andre møte med forumet
Noen med erfaring? Har veldig høyt mål nå i uke 36, på 39-40 (målte 2 ganger) , og må på ny UL om 2 dager. Sist (uke 31) estimerte de gutten til å bli 4,2 kg ved termin. Blir det induksjon når de beregner stort barn? Hadde normal mengde fostervann sist. Har ikke diabetes. Takknemlig for svar fra noen med erfaring. :)
 
Vet ikke om det jeg har kan kalles erfaring, men kan fortelle fra da jeg gikk gravid med min gutt.
Litt under 2 uker før termin syntes jeg han beveget seg så lite at vi dro inn på sjekk hos føden. Der tok de en ultralyd som viste at alt var bra, men han ble estimert til å være veldig stor, de regnet det opp til 4,2 kg. De satte derfor meg opp til induksjon 2 dager før menstermin eller 4 dager før ul-termin.
På kontrollen ble jeg strippet, da gynekologen som undersøkte meg mente at jeg fint kunne få ham nå, og at det var såpass klart med flat livmorhals og litt åpning at strippingen mest sannsynlig ville sette alt i gang. Det gjorde det ikke, og jeg møtte opp til induksjon da jeg skulle.
Kan også nevne at han var 3,9 da han var født, så litt bom i beregningen.
 
Tusen takk for svar. Synes det blir en vanskelig avveining, jeg har lyst til at fødsel starter naturlig, samtidig som min eventuelle engstelse for at han er kjempestor under fødsel på termin eller overtid kan påvirke forløpet/opplevelsen. Får høre hva de anbefaler på torsdag.
 
Vurderte de hvor moden du var da? Når du er uke 36 er det jo ikke helt uhørt å sjekke... :3
 
Første barnet mitt ble estimert til å bli 3,6. 2 dager senere ble hun født 4,3. Så en bom på 700gr. Syntes det er mye!

Symfysemålet var hele tiden ytterst i det fargede feltet på kortet. Hun festet seg aldri, så lå jo ikke godt nedi.
 
Tja...
Første var estimert til 4,3 og kom ut og var 4,5.
Skulle settes i gang, men fødselen starter av seg selv. Estimert størrelse var ikke grunnen til induksjon, jeg fikk svangerskapsforgiftning.
 
Stoler ikke på SF-mål! Min kurve er helt ustabil (alt fra høyt i skravert felt til lavt), men jevnlige ultralyder viser at lillebror vokser fint og stabilt :)
 
Jeg kan til tider stresse meg litt opp over at jeg er så stor. Har vært det hele veien da, så har vel sånn sett fulgt min egen kurve fint. Allerede i uke 28 målte legen meg til 31-32cm, men mente hun måtte ha målt feil, målte på nytt og justerte det ned til 28cm. Hun klarte ikke å bestemme seg for hvor livmoren slutten. Hun var veldig usikker og det gjorde jo meg usikker også. I uke 31 målte hun meg til 32cm, så jeg ligger på 97.5% percentilen. I dag kommer heldigvis jordmor hjem til oss, da får jeg endelig noen andre til å måle meg og kanskje kjenne litt på baby også. Første barnet mitt var ei jente på 50cm og 4kg. Ingen svangerskapsdiabetes, så regner med jeg bare får relativt store barn. Men med tanke på at jeg faktisk skal ha hjemmefødsel så syntes jeg hadde vært betryggende å vite at ting ser normalt ut, tross at jeg er stor :)

Det er jo først når barnet er over 4,5kg at fødselsvekten regnes som høy. 4,2kg er jo å regne som normal fødselsvekt. Skjønner godt at du helst vil unngå å settes igang Halldis, syntes egentlig du kan stå litt på ditt om det foreslås, for barnet skal tross alt være ganske stort før det har noe å si på hvor vanskelig det er å presse det ut. Må i allefall være godt å få ul og vite at det ikke er grunn til bekymring ang mye forstervann. Virker på meg som vekstestimeringene ikke er helt til å stole på, så det er jammen vanskelig å bli klok på disse tingene.. men hold oss oppdatert om hvordan det går på ny ultralyd, da :)

Kan i allefall nevne at selv om datteren min ikke var kjempestor med sine 4kg, så var det i allefall helt uproblematisk at hun hadde "litt ekstra" ;)
 
Jeg kan til tider stresse meg litt opp over at jeg er så stor. Har vært det hele veien da, så har vel sånn sett fulgt min egen kurve fint. Allerede i uke 28 målte legen meg til 31-32cm, men mente hun måtte ha målt feil, målte på nytt og justerte det ned til 28cm. Hun klarte ikke å bestemme seg for hvor livmoren slutten. Hun var veldig usikker og det gjorde jo meg usikker også. I uke 31 målte hun meg til 32cm, så jeg ligger på 97.5% percentilen. I dag kommer heldigvis jordmor hjem til oss, da får jeg endelig noen andre til å måle meg og kanskje kjenne litt på baby også. Første barnet mitt var ei jente på 50cm og 4kg. Ingen svangerskapsdiabetes, så regner med jeg bare får relativt store barn. Men med tanke på at jeg faktisk skal ha hjemmefødsel så syntes jeg hadde vært betryggende å vite at ting ser normalt ut, tross at jeg er stor :)

Det er jo først når barnet er over 4,5kg at fødselsvekten regnes som høy. 4,2kg er jo å regne som normal fødselsvekt. Skjønner godt at du helst vil unngå å settes igang Halldis, syntes egentlig du kan stå litt på ditt om det foreslås, for barnet skal tross alt være ganske stort før det har noe å si på hvor vanskelig det er å presse det ut. Må i allefall være godt å få ul og vite at det ikke er grunn til bekymring ang mye forstervann. Virker på meg som vekstestimeringene ikke er helt til å stole på, så det er jammen vanskelig å bli klok på disse tingene.. men hold oss oppdatert om hvordan det går på ny ultralyd, da :)

Kan i allefall nevne at selv om datteren min ikke var kjempestor med sine 4kg, så var det i allefall helt uproblematisk at hun hadde "litt ekstra" ;)

Takk for svar. Det var 4,2 de estimerte sist, da var SF-målet på 90%-percentilen, nå er det laaaangt over det grønne feltet, så derfor er jeg ganske spent på UL i morgen. Vi får se hva de sier i morgen. :)
 
Takk for svar. Det var 4,2 de estimerte sist, da var SF-målet på 90%-percentilen, nå er det laaaangt over det grønne feltet, så derfor er jeg ganske spent på UL i morgen. Vi får se hva de sier i morgen. :)

Masse lykke til! Det kan jo oppstå både feilmåling og være ting som spiller inn, som full blære, hvordan baby ligger etc. :)
 
Har ikke noen erfaringer å dele vedrørende dette selv, men ville bare ønske deg masse lykke til imorgen:)
 
Jeg har hatt høyt sf-mål hele tiden, legen min kommenterer hver gang hun måler at det sikkert blir en stor baby. Vekstkontrollene jeg har vært på (både privat og på sykehuset) mener hun er 5 % over gjennomsnittet, med andre ord så og si gjennomsnittlig..
sf-målet mitt er normalt hvis jeg går ut i fra min termin da, så mulig det spiller inn også.. men da er evt babyen litt under gjennomsnittet..
det trenger hvertfall ikke bety hverken at en har mye fostervann eller stor baby :)
Mener jeg har lest også at når en ikke har svangerskapsdiabetes så skal baby være opp estimert opp mot 5 kg før de evt setter i gang, men det kan være forskjellig fra sykehus til sykehus :)
 
Jeg har hatt høyt sf-mål hele tiden, legen min kommenterer hver gang hun måler at det sikkert blir en stor baby. Vekstkontrollene jeg har vært på (både privat og på sykehuset) mener hun er 5 % over gjennomsnittet, med andre ord så og si gjennomsnittlig..
sf-målet mitt er normalt hvis jeg går ut i fra min termin da, så mulig det spiller inn også.. men da er evt babyen litt under gjennomsnittet..
det trenger hvertfall ikke bety hverken at en har mye fostervann eller stor baby :)
Mener jeg har lest også at når en ikke har svangerskapsdiabetes så skal baby være opp estimert opp mot 5 kg før de evt setter i gang, men det kan være forskjellig fra sykehus til sykehus :)

De har sett på UL at han er stor (estimert til å bli over 4 kg), og jeg ser jo at magen er mer sprengt nå enn med forrige som var 3,6 kg ved termin. Siden SF-målet har gått helt bananas nå, ble jeg bare litt bekymret for om han var så stor at de setter i gang. Jeg har normal mengde fostervann. Min vekt har økt med 5 kg på én uke også. Blir spennende å se i morgen. Godt for deg å vite at babyen din er noenlunde på gjennomsnittet da. Det er jo det beste. :)
 
De har sett på UL at han er stor (estimert til å bli over 4 kg), og jeg ser jo at magen er mer sprengt nå enn med forrige som var 3,6 kg ved termin. Siden SF-målet har gått helt bananas nå, ble jeg bare litt bekymret for om han var så stor at de setter i gang. Jeg har normal mengde fostervann. Min vekt har økt med 5 kg på én uke også. Blir spennende å se i morgen. Godt for deg å vite at babyen din er noenlunde på gjennomsnittet da. Det er jo det beste. :)

Ja, det forstår jeg godt du ble! Det er godt de sjekker det igjen da hvertfall, så du får vite litt mer :)
 
I uke 31+0 var mitt mål 37cm, så jeg ligger laaangt over kurven. Lille ble målt til +3% samme dag (-2% 1 1/2 uke senere), så om det stemmer trenger ikke høyt sf-mål bety stor baby! :)
 
Last edited:
De målte gutten til å være 3,6 kg nå i uke 36+4. Tilbake om 1,5 uke. Fikk anbefaling om å kutte karbohydrater, for magemålet hos babyen var visst spesielt høyt. Hun brukte ikke veldig lang tid, virket som hun målte på måfå, men jeg får vel stole på at barnet er over gjennomsnittlig nå etter alle disse målingene. Én ting er sikkert, man blir ikke mindre bekymret jo mer man vet. ;)
 
Min baby er målt til over gjennomsnitt. Estimert til 4,4 kg ved termin. Jeg har fått tilbud om igangsettelse i morgen (38+1) eller mandag (38+4) hvis jeg ønsker.
Ingen medisinsk årsak til igangsettelse, annet enn at jeg da slipper å føde et veldig stort barn.
Skal som satt på kontroll i morgen. Da sjekker de hvor stor hun er og hvor moden jeg er. Så tas det en avgjørelse da. Jeg heller mot å vente til mandag med mindre det er megamodent og hun er kjeempestor..
 
Min baby er målt til over gjennomsnitt. Estimert til 4,4 kg ved termin. Jeg har fått tilbud om igangsettelse i morgen (38+1) eller mandag (38+4) hvis jeg ønsker.
Ingen medisinsk årsak til igangsettelse, annet enn at jeg da slipper å føde et veldig stort barn.
Skal som satt på kontroll i morgen. Da sjekker de hvor stor hun er og hvor moden jeg er. Så tas det en avgjørelse da. Jeg heller mot å vente til mandag med mindre det er megamodent og hun er kjeempestor..

Skjønner at du vil vente litt, hvis hun ikke er helt megastor og du allerede er litt i gang. Jeg har mye vonde kynnere, håper det er et tegn på at ting modnes. Jeg har ingen god erfaring med hormoninduksjon, derfor håper jeg å slippe å oppleve den type rier igjen. Vil gjerne høre hva du valgte og hva de sier til deg i morgen. :)
 
Min baby er målt til over gjennomsnitt. Estimert til 4,4 kg ved termin. Jeg har fått tilbud om igangsettelse i morgen (38+1) eller mandag (38+4) hvis jeg ønsker.
Ingen medisinsk årsak til igangsettelse, annet enn at jeg da slipper å føde et veldig stort barn.
Skal som satt på kontroll i morgen. Da sjekker de hvor stor hun er og hvor moden jeg er. Så tas det en avgjørelse da. Jeg heller mot å vente til mandag med mindre det er megamodent og hun er kjeempestor..

Hvordan gikk det i dag? :)
 
Back
Topp