Høyt SF-mål

lille

Flørter med forumet
Mailykke <3
Var på kontroll hos JM idag, 23+2.
Hun målte SF til å være 25 cm, noe som er godt utenfor normalen.
Skal tilbake på sjekk om 2 uker.
Noen andre som har erfaringer med det ?

Normalen for uke 23 "røde streken" ligger på 21 cm,
Øvre grense er 23,5cm og nedre grense er 18,5cm.
JM kommenterte at det var ganske høyt. Kunne være mange grunner, for mye fostervann osv.

Har ei vennine som hadde ganske stort mål en periode. Men det jevnet seg ut. Så for hennes del var det ingen ting. Bare normalt avvik. Så kan bare være at du er stor akkurat nå, men om noen uker så er du innafor igjen . :-) men kan være andre ting også.

Jeg er veldig stor og ble det veldig tidlig, folk blir overrasket at jeg har termin i mai og ikke nå pga størrelsen på magen...men har ikke fått noen kommentar av jordmor, tror ikke hun målte meg en gang. Skal igjen i begynnelsen av februar så får se om hun sier noe da.

Er ikke stor heller, så syns det er så rart..
Men er vel bare det at livmora går lenger opp/er større enn "normalt"
Får håpe det jevner seg ut da:)

Jeg havna under den røde streken da hun målte første gang sist jeg var der, men hun sa at den røde streken ikke er så mye å tenke på med mindre man først ligger under og plutselig havner langt over for eksempel. Slik jeg forstod det er "normalt" noe eget for alle og så lenge kurven høyner litt og litt og ikke synker/stiger for mye er det "normalt" :p ? Jeg har virkelig ikke peiling altså, bare tenkte å dele min tankegang :) gleder meg til den 27, da skal vi tilbake :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Ligger godt over gjennomsnittet jeg også, men legen sa ingenting om det. Så regner med d er ok:) er vel noen som kan ligge litt over og så jevner det seg ut etterhvert:) Jeg håper det hvertfall :p

Sent from my iPhone using BV Forum

Det viktigeste er at barnet følger sin egen kurve, ikke hvorvidt den ligger på den røde streken eller ikke

Jeg lå på toppen av det grønne helt mot slutten av siste sv. JM "skremte" meg med at det mest sansynelig var en stor baby. Mot slutten flatet det ut og SF ble faktisk mindre (hode festet langt nedi bekken) så jeg lå helt nede på det grønne rett før termin. Fødte en gutt på 3500 og 50 cm. Så det trenger ikke være så "ille". Det kan være måten baby ligger på, eller din kroppsfasong, om du er høy eller kort osv :)

Det er bare rutine å følge det opp :)

25 cm, 24 uker. Det er over det grønne feltet. Jeg er knapt 1,60, veide under 50 kg ved oppstart og synes nok magen min har vokst innmari raskt. Det er tungt for mageskinnet og buken nå, så jeg håper det roer seg litt en stund framover:/ Ryggen og bekkenet klarer seg helt fint da, om ikke annet.

Målte i uke 22. Da lå jeg over den mørkegrønne delen. Fikk litt sjokk. Spurte legen om det var noe å reagere på. Men så lenge jeg stadig ikke har gått opp noe i vekt og mangler fortsatt 1kg til normalvekta så trengte jeg ikke tenke noe på det :))

Jeg ligger helt i overkant av sfmålet. Nesten utenfor det grønne. Det gjorde jeg med sistemann også, og alle sa det var en stor baby. Men han var "bare" 3550. Så da tenker jeg at jeg har nok mye vann slik jeg hadde sist.

Ligger rett under den røde streken, men inne utfor normalen. Men blir litt stressa når jordmor ikke sier noe, bare notere på papiret så jeg ser det når jeg kommer hjem. Men har ikke lagt på meg så mye, å mini var rett overbgjennomsnitt under måling ul.

IMG_1533.jpg
Sånn ser det ut på skjema.
Spent hvordan det utvikler seg om 2 uker når jeg skal tilbake på kontroll :)

Back
Topp