Høyt kolestrol

nussnøff

Gift med forumet
VIP
Noen her som har hatt høyt kolestrol?

Trenger gode enkle tips til mat som kan/bør spises.

Hei.

Du vil mest sannsylig få foskjellige svar avhengig av hvem du spør.
Jeg ville anbefalt deg et kosthold med reduksjon av karbohydrater og heller spise mer fett og proteiner. Altså mindre brød og kornprodukter(pasta, ris, mais, brød, kjeks, kaker osv..) og mer rent kjøtt (ikke prossesert bearbeidet kjøtt som pølser og fiskepinner) egg, nøtter, oljer og smør.
At fett øker kolesterolet er en av kostholdsverdens største myter. Sukker og andre raffinerte karbohydrater er den største synderen.
Ville anbefalt deg å oppsøke en ernæringsterapeut eller lignende som kan hjelpe deg og sette sammen et godt kosthold. Plukker du ut non tips hert og der du syns passer, vil det kanskje bli en svært dårlig helhet. Forhold deg til EN fagperson av gangen.
Trening og fysisk aktivitet har også vist seg å redusere mengden LDL kolesterol som er det kolesterolet som er mindre gunstig og ha mye av.

Innhent gjerne informasjon og kunnskap selv feks på nettet.
Mine tips er forumet til lavkarbo.no og vof.no.

Jeg er forresten ernæringsfysiolog.

Husk også at høyt kolesterol i seg selv ikke er farlig, men at du må se helsen din i en helhet. (livstil, vekt osv...)

Lykke til:)

PTIngvild skrev:
Hei.

Jeg ville anbefalt deg et kosthold med reduksjon av karbohydrater og heller spise mer fett og proteiner. Altså mindre brød og kornprodukter(pasta, ris, mais, brød, kjeks, kaker osv..) og mer rent kjøtt (ikke prossesert bearbeidet kjøtt som pølser og fiskepinner) egg, nøtter, oljer og smør.
At fett øker kolesterolet er en av kostholdsverdens største myter. Sukker og andre raffinerte karbohydrater er den største synderen.
Ville anbefalt deg å oppsøke en ernæringsterapeut eller lignende som kan hjelpe deg og sette sammen et godt kosthold. Plukker du ut non tips hert og der du syns passer, vil det kanskje bli en svært dårlig helhet. Forhold deg til EN fagperson av gangen.
Trening og fysisk aktivitet har også vist seg å redusere mengden LDL kolesterol som er det kolesterolet som er mindre gunstig og ha mye av.

Husk også at høyt kolesterol i seg selv ikke er farlig, men at du må se helsen din i en helhet. (livstil, vekt osv...)

Helt enig:)

PTIngvild skrev:
Hei.

Har du noen kilder/ forskning å vise til? med link? Tenker da spes på den siste påstanden.
 Dette er jo akkurat det motsatte av det norske helsemyndigheter anbefaler...

Takker for svar. Det er sambo som har fått høyt kolestrol. Han testet i begynnelsen av året til 7,5 og nå på siste prøve så var det steget til 8. Han nekter å spise medisiner, men nå har han fått frist til høsten. Hvis ikke det har sunket til da, så sier legen at han skal på medisiner uansett.

Jeg syns vi spiser noenlunde sunn mat. Han har et par kilo for mye, kanskje 5-10, men er ikke overvektig på noen måte. Han trener ikke noe særlig, men har en veldig fysisk tung jobb og er alltid i aktivitet.

Så da må vi kanskje prøve ut litt lav-karbo mat. :)

Dette er ikke akkurat noe nytt. Det finnes veldig mye forskning på området. Hypotesen om at mettet fett er årsak til hjert/kar blir motbevist hele tiden.
Høyt kolesterol alene (totalkolesterol) trenger ikke være en faktor som øker risiko. Faktorer som triglyserider, HDL, blodtrykk, livstil og generell helsetilstand er også viktig.

Mye av forskning er ikke tilgjengelig for alle og en hver, men her er noe hvertfall. 
http://fatlies.wordpress.com/lchf/lchf-short/
http://vetenskapenbakomlchf.blogg.se/

Jeg har lest, og leser fortsatt mange forskningsraporter ifm med mitt arbeide og det er fint lite som tyder på at kolesterol alene er en risikofaktor eller at mettet fett er skadelig.

Norge er et landbruksland og slik det er pr i dag avhengig av at vi spiser rikelig med kornprodukter og drikker melk. Noe strengt tatt ikke kroppen vår er spesielt godt tilpasset. Myndighetene anbefaler det som de tror gagner samfunnet som en helhet, ikke nødvendigvis fordi det er det som er mest optimalt for vår helse.

Jeg kunne spørre deg det samme, har du noe forskning og vise til som faktisk beviser det motsatte av min påstand... Men denne diskusjonen kan tas et annet sted en annen gang:)

Ok:)
Det er anbefalt og ha et totalkolesterol som er under 5, men selv om han har en del høyere enn dette sier det ganske lite.

Ikke gjør lavkarbo til noe komplisert. Kutt ut brød, evt finn en oppskrift på lavkarbobrød, bytt ut pasta og ris med grønnsaker. Hvis det ikke er for vanskelig reduser inntaket på poteter også. Det er et hav av oppskrifter på nettet på alternativt tilbehør.
Omelett, salater, smoothies, osv er fine alternativer til frokost/lunsj.
Drikker dere juice/saft/brus (uavhengig om det er diet/vanlig/ bytt det ut med vann!

Du kan evt sende meg en pm hvis du lurer på noe spesiellt så skal jeg gi deg et objektivt og ærlig svar.

Ingvild

Back
Topp