Høyt kolesterol

M-40347033

Første møte med forumet
Fikk beskjed om at jeg har høye verdier av det "dårlige" kolesterolet etter sist blodprøve. Verdien lå på 6.
Noen som har erfaringer med dette? Etter det jeg har lest er det vanlig at gravide får økt kolesterol, men ikke hvor mye.
 
Fikk beskjed om at jeg har høye verdier av det "dårlige" kolesterolet etter sist blodprøve. Verdien lå på 6.
Noen som har erfaringer med dette? Etter det jeg har lest er det vanlig at gravide får økt kolesterol, men ikke hvor mye.
Har ikke målt kolesterol i noen av mine svangerskap :wacky:
 
Sniker fra oktober

Jeg fikk også beskjed om at jeg hadde litt høyt (verdi 6 her også) kolesterol, men skulle sjekke meg på nytt etter graviditeten pga det kunne ha en innvirkning.
 
Står flere steder at en ikke bør måle kolesterol i svangerskap, kan ikke lese så mye fornuftig ut av resultatet fordi kolesterol øker (og skal øke) i svangerskapet. Det som er viktig, er å sjekke kolesterolet ETTER svangerskapet (f eks i anledning 6 ukers kontrollen). Jeg hadde alvorlig preklampsi sist og kolesterolet var fortsatt helt på bærtur lenge etter svangerskapet. Det er noe en skal være obs på og vurdere livsstilstiltak for i etterkant, for å forebygge hjerte og karsykdom i fremtiden. Med relativt sunt kosthold, bevegelse og tidvis faste har jeg fått ned kolesterolet i etterkant, men det tok litt tid.
 
Fikk beskjed om at jeg har høye verdier av det "dårlige" kolesterolet etter sist blodprøve. Verdien lå på 6.
Noen som har erfaringer med dette? Etter det jeg har lest er det vanlig at gravide får økt kolesterol, men ikke hvor mye.
Sniker.
Om det dårlige lå på 6 ville jeg definitivt sjekket det etter fødsel. Her vurderer de medisin ved 6 år om totalen er på 8.(som den mest sannsynlig vil være pga manglende reseptorer)
 
Back
Topp