Høyt fastende blodsukker

melissahorn

Andre møte med forumet
Hei! Jeg har fått påvist svangerskapsdiabetes med høyt fastende blodsukker over grensen på 5,3 mmol/L (de siste morgenene har fastende blodsukker vært mellom 5.7-6,0 mmol/L). Blodsukker 2 timer etter måltid er helt supre, mellom 5-6,3 mmol/L.

Noen som har vært eller er i samme situasjon som meg (høyt fastende, normale 2-timersverdier) som vil dele erfaringer? Hvordan senke fastende blodsukker uten vektnedgang?

Langtidsvirkende insulin satt på kveldstid er igrunnen det som fungerer best for å få ned fastende blodsukker. Sørg for at du får oppfølging på sykehuset med en gang :)

Min erfaring er at alt du spiser dagen før påvirker fastende blodsukker, men særlig kveldsmåltidet. Kanskje du kan redusere noe på karbohydrater, særlig raske?

Jeg fikk høre at ved fastende bs over 6, måtte man ha insulin. Selv synes jeg insulin er helt supert, da slipper man å kutte ut så mye mat. Lykke til! :)

Kan legge til at jeg før jeg fikk insulin, måtte kutte ut all frukt, brød, poteter, pasta, ris og selvsagt alt med sukker. Spiste grove knekkebrød, grønnsaker, egg, kjøtt og fisk. Du vil kanskje kunne senke det på en slik diett, men det er slitsomt.

Min erfaring: Fikk påvist svangerskapsdiabetes i første svangerskap pga høyt fastende blodsukker, men 2-timersverdier var helt fine som hos deg. Prøvde først å regulere kosthold og det fungerte en stund, men jeg måtte være veldig streng og kutte "alt" før å havne under/rundt 5,3. Levde på grove knekkebrød med ost, grønnsaker som er snille mot blodsukkeret, egg, nøtter, kjøtt og fisk og drakk kun vann. Det gikk etter hvert ut over vekta for meg. Jeg var normalvektig før svangerskapet, men hadde lagt på meg mindre enn 1 kg rundt uke 32 da jeg endelig begynte med en liten kveldsdose med langtidsvirkende insulin. Det gjorde virkelig susen! Nå er jeg gravid igjen (ca 23 uker) og det ser ut som at det fastende blodsukkeret ligger på samme nivåer som sist gang. Har blitt lovet insulin tidligere denne gangen, så begynner sikkert med det snart. Enig med dem over her at man kan gjøre noen forbedringer med kostholdet, men det kan være slitsomt, og ofte kan en liten dose insulin gjøre livet mye enklere når det er det fastende blodsukkeret som er problemet. Men det må selvfølgelig vurderes av lege i hvert enkelt tilfelle:)

Back
Topp