Høyt blotrykk

Bollemor

Elsker forumet
*MIA*
Er det flere som sliter med det nå på slutten?

Da jeg var hos JM sist uke, sa hun at det var høyt, men ikke krise-høyt. Og at jeg derfor måtte tilbake en gang i uken frem til termin.

Jeg føler meg egentlig ikke bra i det heletatt. Kjempe sliten, svimmel/ser stjerner osv.
RIngte til føden i går, og de var veldig usikkre på om de skulle ta meg inn til kontroll eller ikke, men siden jeg har time hos JM i morgen, ble vi enige om å vente til da, også skulle jeg ringe om jeg ble verre.

Er litt usikker på om jeg er verre eller ikke, men synes det er litt ekkelt.

Noen fler som har det på damme måten? Hva gjør event. dere med det?

Er du usikker så ring føden på nytt. Kan jo være begynnende svangerskapsforgiftning, og det kan komme fort. Jeg hadde en dag forrige svangerskap sånn som du beskriver, fikk komme rett inn og hadde da veldig høyt blodtrykk. Ble natta over og måtte inn annenhver dag å ta ctg, blodprøve og måle blodtrykk frem til fødselen starta.

Er du usikker, så ring føden ;) bedre å være på den sikre siden syns jeg.. Jeg har veldig lavt blodtrykk, så er heldig der..

Lykke til, tenker på deg..

Sent from my iPhone using BV Forum

Ja, det er vel bedre med en telefon for mye, enn en for lite!

Hadde 131/91 i dag, skal inn på ny sjekk om ei veke. Jordmora sa det var litt høgt, men siden eg ikkje hadde andre tegn på sv.f så var det ikkje nåke ho bekymra seg for. Men eg skulle ta kontakt om eg fekk det/vart dårlig.

Er 38+6 i dag, og jordmora trudde egentlig ikkje at eg kom på kontroll neste veke. Ho hadde meir trua på fødsel før den tid ;)

Ellers er eg enig med dei andre. Er du dårlig og bekymra er det bedre å ringe :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg hadde eksepsjonelt høyt blodtrykk med storebror, og hadde det sånn som du
beskriver. Jeg fikk rett og slett blodtrykksmedisiner, for å stagge det, og da gikk det mye bedre.
Vet ikke om de gir deg det såpass tett opp mot termin, men ta heller en telefon for mye enn en for lite,
høyt BT er ikke kjekt å gå med over tid!

Lykke til, og god bedring :)

Har høyere blodtrykk nå enn vanlig (ligger vanligvis på 110/70, har nå 123/82), men det har gått jevnt opp i graviditeten, så det er ikke noe faretegn hos meg. Men har uansett fått beskjed om å være obs på dette med å se stjerner eller sorte prikker på hver kontroll.
Ville absolutt tatt en tlf. om du ikke føler deg bra og spes. om du syns det er ekkelt/gjør deg utrygg!

Jeg har det helt likt. Hadde i uke 32 Blodtrykk på 130/90 pluss protein i urinen, fikk full sjekk på sykehuset med CTG og ultralyd. Blodtrykket gikk tilbake til det vanlige 110/65ish. Fikk tettere oppfølging i ukene etterpå. Plutselig steg blodtrykket til 135/80 for ei uke siden. Hadde sett stjerner og følt meg utilpass i noen dagen før den kontrollen. Siden blodtrykket gikk ned sist gang, var ikke jordmor veldig bekymret. 0 protein i urinen heller. Den siste uka har jeg sett stjerner og kjent at blodtrykket har vært høyt, så fikk en ekstra legetime i dag. Blodtrykk på 130/90. Legen var ikke bekymret i det hele tatt. Jeg er jo vant til å ha ganske lavt blodtrykk til vanlig, så jeg kjenner det godt nå. Er 37+1 i dag. Skal tilbake til jordmor om ei uke for ny sjekk. Syntes også det er ekkelt med stjerner og sånn, men får stole på legen da. Er jo vanlig at det stiger fram mot fødsel. Det man skal være veldig på vakt på er pannehodepine og smerter under ribbeina, og væskeansamlinger/ødem, da dette er tegn på SF.

Back
Topp