Høyt blodtrykk.....

supernint

Elsker forumet
Blodtrykket mitt har økt for hver kontroll jeg har vært på. Er nå 137/96. Urin var fin. Heller ikke vann i kroppen.
Eneste jeg fikk beskjed om er å komme tilbake om en uke for sjekke urin samt blodtrykk.
Er 40 prosent sykemeldt fra før.. sa ikke noe om at jeg burde roe ned enda mer...... Huff disse bekymringene som følger med graviditeten...
(Jeg hadde forresten 110/80 før graviditet)

Flere som har hatt høyt blodtrykk?

Og hvordan utartet det seg uke for uke?

Jeg er 27+2 i dag.

Noe jeg kan gjøre for at det ikke skal stige enda mer da?

Flere som har historier å dele?

ingen flere?

Hold deg unna lakris og salt[;)]

jeg hadde 175/135, da gikk jeg allerede på medisiner, så de satte igang fødselen.

Flere med erfaringer angående høyt blodtrykk?

Hvilken uke fikk dere det, og hvordan utartet det seg?

Jeg hadde høytblodtrykk fra ca uke 16 sist svangerskap. Men det gikk helt fint å hadde det ut resten av svangerskapet. Begynte å få litt vann  kroppen fra uke 25, men det eneste de sa til meg var at jeg måtte stresse ned. Måtte prøve å kke bli for oppspilt eller slike ting. Husker ikke helt hav blodtrykket var, men det lå sånn rett før medisin stadiet.

Jeg hadde veldig høyt blodtrykk nå mot slutten (han er født for 3 uker siden)
Jeg hadde på det høyeste 170/125, var innlagt 4 dager på føden, fikk blodtrykksmedisin, han ble født i uke 37+4 (spontan fødsel ikke igangsatt) men jeg har fortsatt litt høyt BT 130/100, går fortsatt på blodtrykksmedisin.

Slapp av mest mulig, ikke spis salt eller lakris

heiser

ORIGINAL: Bdancer

har ikke helsekortet mitt så kan ikke svare så detaljert.
eneste jeg husker er at normaltrykket mitt er 60 i undertrykk og så hadde jeg ca 120 på det værste (på intensiven etter eklampsianfallet) med medisinering.

Spurte jm som sendte meg til sykehuset hvor "grensen" gikk for høyt bt, men det kom helt ann på hva man har normalt før man ble gravid (hvis man ikke slet med høyt bt før man ble gravid da).

Legen min ringte sykhuset ca hver gang jeg var på kontroll, hun fikk da beskjed om at jeg ikke trengte å komme oppom sykehuset før undertrykket var 110. De spurte ikke hva normaltrykket mitt var.

Åja det blodtrykket var et kapittel for seg selv. Steg under hele svangerskapet 120/80 når jeg begynte. Spiste trandate (blodtrykksmedisin) som drops. Fikk kjempegod oppfølging av lege/jordmor/sykehus. Var til legen hver uke,ultralyd 3 hver uke for å se om snuppa hadde det ok(blodgjennomstrømningsmålinger).Ble 50% sykemeldt i uke 24 og 100% i uke 32.På slutten hjalp ikke det med medisin så blodtrykket steg til 180/127 på det meste. Masse vann i kroppen la på meg 10 kilo på 5 uker he he. Men det utviklet seg IKKE til svangerskapsforgiftning. Var på sykehuset hver 2 dag på slutten for å ta blodtrykk og urinprøve. De satte igang fødselen med en gang hvis det ble ille,men det gikk bra og alt ordnet seg. Plages fortsatt med bl.trykket da. Lykke til[:D]

Back
Topp