Høyt blodtrykk

x1x*Lille Snodig*

Betatt av forumet
Hvordan kan man få høyt blodtrykk når man absolutt ikke stresser.  Hva slag andre årsaker til høyt blodtrykk enn stress finnes det??

Når man er gravid kan en grunn til høyt blodtrykk være at kroppen skal pumpe mer blod rundt i kroppen kanskje?

Hei !

Hva sier legen om at du har høyt blodtrykk da?

Dette har jeg hentet ut fra www.lommelegen.no :
Hos de fleste forblir årsaken ukjent
Men i de aller fleste tilfellene, hele 95%, er årsaken til det høye blodtrykket ukjent. Faguttrykket for høyt blodtrykk uten kjent årsak er ”primær hypertensjon” eller ”essensiell hypertensjon"

Kjente årsaker til høyt blodtrykk kan være:
  • Nyresykdommer
    Noen nyresykdommer kan føre til at blodtrykket blir høyt.
  • Kosthold
    Stort inntak av salt kan føre til høyt blodtrykk
  • Trange blodårer
    Noen mennesker kan ha medfødte trange partier i hovedpulsåren eller i pulsårene som går til nyrene. Dette fører til høyt blodtrykk fordi det krever større kraft å presse blodet gjennom de trange partiene.
  • Medisiner
    Noen medisiner kan føre til høyt blodtrykk
  • Svangerskapsforgiftning
    Ett av symptomene ved [link=http://www.lommelegen.no/art/art1187.asp]svangerskapsforgiftning[/link] er høyt blodtrykk.

Gå inn på lommelegen sin side for å lese mere utfyllende om hvert enkelt punkt!

Hilsen rosenjenta,

Fy fader dette må jeg si var snillt gjort, tusen takk.  Nå skal jeg lese mer om dette.  Legen sa bare at vi måtte følge med på det, men om jeg fikk vondt i hodet så måtte jeg si i fra.  Det fikk jeg jo i dag da, men tror nok det bare er psykisk.  Bare fordi man er kitt redd for at ting skal være galt.
ORIGINAL: rosenjenta

Hei !

Hva sier legen om at du har høyt blodtrykk da?

Dette har jeg hentet ut fra www.lommelegen.no :
Hos de fleste forblir årsaken ukjent
Men i de aller fleste tilfellene, hele 95%, er årsaken til det høye blodtrykket ukjent. Faguttrykket for høyt blodtrykk uten kjent årsak er ”primær hypertensjon” eller ”essensiell hypertensjon"

Kjente årsaker til høyt blodtrykk kan være:
  • Nyresykdommer
    Noen nyresykdommer kan føre til at blodtrykket blir høyt.
  • Kosthold
    Stort inntak av salt kan føre til høyt blodtrykk
  • Trange blodårer
    Noen mennesker kan ha medfødte trange partier i hovedpulsåren eller i pulsårene som går til nyrene. Dette fører til høyt blodtrykk fordi det krever større kraft å presse blodet gjennom de trange partiene.
  • Medisiner
    Noen medisiner kan føre til høyt blodtrykk
  • Svangerskapsforgiftning
    Ett av symptomene ved [link=http://www.lommelegen.no/art/art1187.asp]svangerskapsforgiftning[/link] er høyt blodtrykk.

Gå inn på lommelegen sin side for å lese mere utfyllende om hvert enkelt punkt!

Hilsen rosenjenta,

Hei

Hvor mange uker er du på vei da lille snodig?

Jeg hadde ganske høyt blodtrykk på forrige kontroll, Men jordmor mente at det var fordi Jeg hadde stressa ganske mye den Dagen...

Back
Topp