Høyt blodtrykk?

Lulubay

Betatt av forumet
Måtte er en rask tur innom føden for å sjekke at alt var i orden pga en blødning for noen dager siden.
Tok urintest og bt. Urinen var bra, men blodtrykket var litt høyt. Husker ikke hva det lå på akkurat da. Men på kontroll på legekontoret blir det målt 140/80. Fortsatt fin urin.
Det skal sies! Jeg blir litt stressa på sånne tester. Nå skal det måles, nå skal det måles! Puls fyker i været.... Er jo bare kommet litt over halvveis...

Erfaringer???

Jeg blir også stressa når det måles, så blir alltid høyere enn det egentlig er :p

Jeg hadde litt dårlig tid til en kontroll på Ullevål sist, og var stressa pga det. Det endte med at de synes blodtrykket mitt var høyt, selv om kontrollmålingen et par min etterpå var litt bedre. Da jeg sjekka hos fastlegen uka etterpå var det helt perfekt (som det egentlig alltid har vært) -så det kan sikkert skje om man er litt stressa ja!

Hører ikke lenger til i mars-forumet, men har litt for mye erfaring med dette, så svarer likevel ❤️

Overtrykket ditt er litt høyt, men undertrykket er fint. Mange opplever at trykket blir kunstig høyt ved legebesøk. Ikke rart at du er litt stressa når du opplever blødninger. Det er også veldig bra at det ikke ble påvist protein i urinen. Mest sannsynlig er alt fint, og du får litt økt bt pga at du er stressa for målingen.

Med det sagt, så bør du følge med på blodtrykket en periode fremover. Enten hos jordmor eller lege, evt be om en døgnmåler. En mulighet er å kjøpe et apparat på apoteket, så du kan følge litt med selv også, spesielt hvis du fortsetter å få høye målinger. Grunnen til at de sjekker blodtrykk og urin er jo at de er så redde for svangerskapsforgiftning, og det anbefaler jeg ingen å få..

Lykke til, og håper det viser seg at du har helt fine målinger helt til mållinjen ❤️

Back
Topp