Høyt blodtrykk..

susy123

Betatt av forumet
jeg tipper det er helt normalt.. legen stusset ikke..
men det er vel flere som har hatt relativt normalt blodtrykk ved de forskjellige kontrollene også hatt 1 gang med et høyere trykk?
Jeg hadde vært et par timer på sykehuset (vel og merke full av tårer og angst)
Også skal de ha et blodtrykk og det viser 134/98?
Pleier å være 118/78
 
Veldig rart at de målte når du var så opprørt? Blodtrykket stiger automatisk da. Når jeg stresser hos legen ligger det på ca 120/80, mens når jeg slapper av hjemme eller hos legen så synker det til 100/60-80.
 
Jeg målte sist 130/90. Legen sa med en gang, her er det noe som ikke stemmer. Vi ventet litt så målte hun to ganger til. Ved 3. måling var det på akseptable nivå og det ville hun skrive ned. Har ikke legeskrekk, men blir alltid så stressa av å være der.. Du skulle og fått målt det flere gang, klart det stiger når man er opprørt. Det blir jo ikke et reelt svar.
 
Jeg har alltid høyere blodtrykk hos lege/jordmor enn hjemme...alltid vært sånn.. På kontroller har jeg ofte rundt 130/85, mens jeg hjemme har 120/65. Her har det endt med at jeg gikk med døgnmåling en gang så de fikk se at det er normalt hjemme, også er jeg inn til kontroll ukentlig nå på slutten. Litt pes med så mange ekstra ganger, men er jo bra de følger opp..
 
Samme her. Får jeg ta blodtrykket selv (jobber i helsevesenet) er blodtrykket alltid normalt. 120/80 men tar de det kan det fort lande på 140/100... stresser alltid og hvertfall når det skal tas blodtrykk. Er mange som sliter med kontor trykk for å si det slik :) men det er jo alltid godt at de følger opp :)
 
Jeg fikk også mye høyere blodtrykk hos legen til å begynne med, ble så stressa. Nå har jeg blitt så vant etter flere svangerskapskontroller at det nesten er litt for lavt :p
Men som flere skriver så er det ikke det beste tidspunktet å måle når man er opprørt, føler at det ikke skal så mye til for at det viser en del høyere enn det egentlig bruker å ligge på.
 
Blodtrykket kan variere ja. Det fikk jeg i hvert fall beskjed om. Har hatt noen kontroller der det har vært veldig lavt (besvimte litt i 2.trim) og noen der det er normalt igjen.
 
Før graviditeten lå jeg omtrent 70-80 over ca 60, men i graviditeten så begynte jeg med å ligge på 100 over 70, og har hatt en liten økning over tid. Hadde 115 over 85 og ble sykemeldt en uke, og etterpå da hadde jeg 110 over 75 igjen. Derfor er jeg sykemeldt frem til permisjon, 2uker igjen...

Men jeg ble seriøst redd ei natt da jeg våknet med hodepine og hjertebank. Har også helsefaglig utdannelse, og skjønner jo litt av poenget med angst/stress og blodtrykk :smiley-ashamed004 men jeg freaket litt ut når første måling viste nesten 120 over 90 :smiley-ashamed005
Takk Gud for åpen linje til jordmor selv klokken 2 om natta ❤
 
Her var blodtrykket mitt litt høyt for første gangpå kontroll i går, 126/90. Håper det går litt ned til kontroll neste uke!
 
Det er jo ikke skrekkelig høyt enda da, men håper at det ikke går mer opp!
Neida, er ikke det - så lenge undertrykket holder seg der det er så.. :)
 
Back
Topp