Høyt blodtrykk

*Chixy*

Betatt av forumet
Andre med høyt blodtrykk? Hvordan påvirker det deg óg hvordan blir du fulgt opp?

Har hatt høyt blodtrykk på samtlige kontroller hos jm, så nå er det ukentlige målinger framover. Litt hodepine, men ingen proteiner i urinprøve heldigvis. Håper det holder seg, for svangerskapsforgiftning frister lite..

Er nr.2. for min del med 9 år mellom, og har mye flere plager denne gang. Kjenner det er så slitsomt! :yuck::wtf: I tillegg har jeg forliggende morkake, så skal på ny UL i uke 29....den som sier at graviditet alltid er enkelt skulle hatt en smack! :banghead::laughing002

Klarer heldigvis å ikke la det stresse meg, for jeg føler jeg blir tatt godt vare på :)

Ingen?

Jeg har i hvertfall ikke det. Får litt høyere BT når det måles hos lege, men det er pga hvit frakk syndrom :p målet BT selv i tillegg, og har helt fint normalt BT (er sykepleier).

Det er bra du blir fulgt opp godt, og føler deg trygg! De er veldig flinke på dette :) hvor ligger BT ditt?

Hvor høyt har du?

Jeg hadde ganske høyt på den første kontrollen, 138/88 eller noe rundt der, husker ikke helt. Men det var nok litt sånn hvitfrakkangst, for jeg har målt på jobb og da har det holdt seg rundt 125/75. Men legen var veldig bekymret for dette da, så skal inn til ekstra kontroller hos han for å sjekke sånn i første omgang.

Ble full alarmberedskap da jeg målte høyt blodtrykk rundt uke 34 sist, husker jeg. 10 år siden. :) Var snakk om å legge meg inn og alt mulig. Men det var samma greia.

Trodde det var mest vanlig å få lavere blodtrykk som gravid jeg :wideyed:

Mitt ble målt til 52/97 sist jeg var hos jordmor.

Shit! Det var veldig lavt!:eek: Har du fått det kontrollert? 52 i overtrykk høres jo helt sykt ut! Sikker på at det var 52 i overtrykk? Og så høyt undertrykk? det var ikke omvendt, altså 97/52?

Tror ikke det ene er mer normalt enn det andre. Noen får høyere, noen får lavere, noen har helt likt som vanlig. Mitt blodtrykk er helt som normalt og endrer seg ikke noe særlig når jeg er gravid.

Men spesielt når det nærmer seg termin passer de på blodtrykket fordi at høyt blodtrykk kan være tegn på svangerskapsforgiftning.

Har aldri hørt om noen som har lavere overtrykk enn undertrykk.

Det er sikkert 97/52 du hadde. :) Hadde du hatt overtrykk under 90 hadde de nok blitt bekymret og helt ned på 50-tallet det tror jeg nesten ikke går engang. Ikke uten at man er alvorlig syk.

Last edited:
Har aldri hørt om noen som har lavere overtrykk enn undertrykk.

Det er sikkert 97/52 du hadde. :) Hadde du hatt overtrykk under 90 hadde de nok blitt bekymret og helt ned på 50-tallet det tror jeg nesten ikke går engang. Ikke uten at man er alvorlig syk.
Jeg jobber med alvorlig syke pasienter og det blodtrykket der hadde fått meg til å steile:p har sett overtrykk helt ned på 40-tallet, men da har det vært rett på intensivavdelinga. Så det er nok omvendt ja:p jeg hadde overtrykk på 88 sist. Men har kjent lavt, så det er litt lavere enn det bruker. Men er bare svimmel om jeg reiser meg fort.

Helt sikkert omvendt.

Jeg hadde høyt blodtrykk på slutten av forrige svangerskap, men ingen utslag på proteiner før på termindagen, og jeg lå i fødsel.

Last edited:
Jeg jobber med alvorlig syke pasienter og det blodtrykket der hadde fått meg til å steile:p har sett overtrykk helt ned på 40-tallet, men da har det vært rett på intensivavdelinga. Så det er nok omvendt ja:p jeg hadde overtrykk på 88 sist. Men har kjent lavt, så det er litt lavere enn det bruker. Men er bare svimmel om jeg reiser meg fort.

Ja, var borte i et par pas, med såpass lavt da jeg var i praksis på lungeavdelinga, men da var det sjokk på gang, ja.

Da var det sikkert 97/52 da, så bare hva jordmor noterte på arket, hehe :)

Men hun syntes det var litt lavt, skal høre hva de sier på OUL på torsdag..

Siste målingen var 143/93.....Så ikke bra :( ny kontroll imorgen, så blir spennende å se :p

Andre med høyt blodtrykk? Hvordan påvirker det deg óg hvordan blir du fulgt opp?

Har hatt høyt blodtrykk på samtlige kontroller hos jm, så nå er det ukentlige målinger framover. Litt hodepine, men ingen proteiner i urinprøve heldigvis. Håper det holder seg, for svangerskapsforgiftning frister lite..

Er nr.2. for min del med 9 år mellom, og har mye flere plager denne gang. Kjenner det er så slitsomt! :yuck::wtf: I tillegg har jeg forliggende morkake, så skal på ny UL i uke 29....den som sier at graviditet alltid er enkelt skulle hatt en smack! :banghead::laughing002

Klarer heldigvis å ikke la det stresse meg, for jeg føler jeg blir tatt godt vare på :)

Hadde høyt BT med nr 2, fra ca uke 25. Jeg gikk oftere til kontroller hos fastlegen, hadde et par ekstra kontroller på sykehuset og var sykemeldt frem til permisjonsstart, men fikk aldri proteiner i urinen og alt i alt gikk det greit. Håper det blir «bare» høyt blodtrykk for deg også!

Hadde høyt BT med nr 2, fra ca uke 25. Jeg gikk oftere til kontroller hos fastlegen, hadde et par ekstra kontroller på sykehuset og var sykemeldt frem til permisjonsstart, men fikk aldri proteiner i urinen og alt i alt gikk det greit. Håper det blir «bare» høyt blodtrykk for deg også!
Satser på det :) du hadde ikke andre plager tilknyttet BT?

Satser på det :) du hadde ikke andre plager tilknyttet BT?

Nei, ikke som jeg kan huske. Men det er snart 6 år siden, så kan jo ha glemt litt. Jeg hadde nok litt hodepine, men det hadde jeg også før blodtrykket ble høyt, så tror ikke nødvendigvis det hadde sammenheng.

Edit: muligens fikk jeg også litt maur i rumpa av å sitte hjemme og «slappe av» mens jeg egentlig følte meg frisk. Hehe. ;)

Har hatt høyt bt både med nr 1 og nr 2. Med nr 1 startet det rundt uke 30. Nr 2 rundt uke 20. Er 21+0 i dag og det var ok på kontroll i går, så håper det holder seg. Ofte kontroll er det eneste man kan gjøre. Og unngå salt mat. (Farris og Feks tacokrydder og andre krydderblandinger er ikke anbefalt). Ellers får du medisiner om det blir for høyt.

Min første var normalvektig ved fødsel, mens nr 2 var mindre enn normalt. Det kan være en konsekvens av høyt bt i svangerskapet. Så denne gangen skal jeg gå til vekstkontroller på sykehuset

Back
Topp