Høyt blodtrykk

Kristinawe

Elsker forumet
Høsthjerter 2017
Var på første kontroll hos jordmor igår, er 9+4. Da hadde jeg ganske høyt systolisk trykk, noe jeg ikke har hatt før. Hun mente at det kunne være fordi jeg er nervøs, men arbeidsgiver (som er lege) mente at det kanskje kunne ha noe med å gjøre at jeg er så trøtt og sliten. Noen flere som har/har hatt høyt blodtrykk så tidlig i svangerskapet? Blodtrykket var 145/92 ved første måling og 135/83 siste måling.
Er ganske normal i kroppsfasong, selvfølgelig noen kg for mye.. [emoji14] men er 165cm og 72kg. Anser meg selv som ganske sunn..

Det systoliske trykket var ikke gærent, men det diastoliske var litt høyt. Men er det ikke ganske normalt at bt stiger litt under graviditeten da? Kan uansett være greit å følge litt med på, at ikke det fortsetter å stige så mye mer.

Jeg hadde 130/80 når jeg var hos jm nå og hun sa at det var helt fint :) men nå veier jeg mer enn deg da. Hadde høyt bt på slutten med han første men da var det hvis jeg var sliten eller hadde drevet med mye den dagen. Fikk egentlig ikke noe viste oppfølgning før jeg kom på kontroll termin dagen med sky høyt bt og ble lagt inn. Håper noen andre har svar til deg :)

Det systoliske trykket var ikke gærent, men det diastoliske var litt høyt. Men er det ikke ganske normalt at bt stiger litt under graviditeten da? Kan uansett være greit å følge litt med på, at ikke det fortsetter å stige så mye mer.

Første gangen ja, men diastolisk på 83 er jo fint når det skal ligge mellom 70-90 [emoji4] jordmor mente at det systoliske var litt høyt, men jeg vet ikke [emoji85] skal få legen til å måle når jeg skal dit!

Jeg hadde 130/80 når jeg var hos jm nå og hun sa at det var helt fint :) men nå veier jeg mer enn deg da. Hadde høyt bt på slutten med han første men da var det hvis jeg var sliten eller hadde drevet med mye den dagen. Fikk egentlig ikke noe viste oppfølgning før jeg kom på kontroll termin dagen med sky høyt bt og ble lagt inn. Håper noen andre har svar til deg :)

Ja, det er sikkert normalt. Jeg vet jo hvertfall at det er noen som får høyere puls i svangerskapet så det gjelder kanskje bt og [emoji4]
Men jeg velger å tro at det er fordi jeg er sliten og at jeg kanskje var litt nervøs..

Jeg hadde høyt blodtrykk store deler av svangerskapet sist, fra begynnelsen av andre trimester. Men jeg har også "hvit frakk-syndrom", så jeg gikk etterhvert over til å måle blodtrykket selv i ro og mak. Ble mer riktige verdier på den måten. Fikk også 24-timers måling etterhvert, det gir et mer riktig bilde.

Første gangen ja, men diastolisk på 83 er jo fint når det skal ligge mellom 70-90 [emoji4] jordmor mente at det systoliske var litt høyt, men jeg vet ikke [emoji85] skal få legen til å måle når jeg skal dit!
Altså...90 diastolisk er jo høyt! Er det legen din som sier det skal ligge mellom 70-90? Rundt 70 bør det være på. Men som sagt er det vanlig at det stiger litt når man er gravid, men allikevel, et undertrykk rundt 90 er høyt.

Var på første kontroll hos jordmor igår, er 9+4. Da hadde jeg ganske høyt systolisk trykk, noe jeg ikke har hatt før. Hun mente at det kunne være fordi jeg er nervøs, men arbeidsgiver (som er lege) mente at det kanskje kunne ha noe med å gjøre at jeg er så trøtt og sliten. Noen flere som har/har hatt høyt blodtrykk så tidlig i svangerskapet? Blodtrykket var 145/92 ved første måling og 135/83 siste måling.
Er ganske normal i kroppsfasong, selvfølgelig noen kg for mye.. [emoji14] men er 165cm og 72kg. Anser meg selv som ganske sunn..
Den siste målingen din er jo et veldig fint blodtrykk. På den første målingen har du lett forhøyet undertrykk. Over 90 ses på som mildt forhøyet og bør følges opp slik at ikke blir høyere [emoji5]

Enig med det som sies over her, første undertrykket var litt høyt, neste var fint :) Synes heller ikke det var noe høyt overtrykk :) Hadde fulgt med på det, men absolutt ikke beskymret meg :) Hilsen en sykepleier som har sett langt verre på jobb :p

Sniker fra august. Er førstegangsgravid og på første kontroll (9+4) ble blodtrykket målt til 143/95, ble derfor målt hver uke frem til uke 14. Var litt sykmeldt innimellom pga utmattelse og det var tydelig at blodtrykket mitt ble mye bedre når jeg var sykmeldt og hvilte nok. Hadde også 24-timers blodtrykksmåling på meg hjemme som var litt høyt. Det beste trykket mitt så langt har vært 114/85 (er nå 20+1), både lege og jordmor mente sykmelding var lurt så jeg er 100% sykmeldt ut april i første omgang :happy: Måler jevnlig hos lege og føler meg godt ivaretatt! Går en halvtimes tur hver dag og prøver å holde meg unna salt:happy:

Back
Topp