høyt blodtrykk

Hope2016

Andre møte med forumet
Hei alle

Kom nettopp fra jordmor og er skremt som bare det :(
Sliter med angst generelt.
Blodtrykket var i dag på 132/87
Jeg var veldig nervøs og får adrenalinkick av å ta blodtrykk men det samme var hos legen to uker siden og da var det 120/70
Hun sa vi bare skule følge det med og at det ikke var noe alarm situasjon men jeg løp til bilen satte meg inn å begynte å gråte.
Kom hjem og ble helt hysterisk.
Har enorm angst og dette hjalp lite.
Noen som vet litt om dette og kan si det er normalt
:(

Hva er det du er redd for?

Jeg hadde høyt blodtrykk i siste halvdel av graviditeten, så vet litt om dette. En høy måling trenger ikke å bety noe som helst, egentlig.

Det er jo ørlite over normalen dette, men det er bare såvidt jeg ville kalt det høyt. Det er ikke et trykk det er skadelig å gå med. Jordmor/lege følger med og passer på videre, om det fortsatt blir høyere så settes det inn tiltak :) Prøv å ta det med ro :) Du har ikke noe farlig trykk nå.

Ta det med ro, det er ikke særlig høyt i det hele tatt. 120/70 er helt normalt, og den andre målingen er absolutt innenfor den også :)

Blodtrykket varierer mye i løpet av dagen. Bare det at du f.eks. sitter med kryssede ben, kan forhøye trykket. Hvis du er stresset og nervøs når det måles, blir blodtrykket garantert høyt. Selv har jeg "hvit frakk-syndrom", det vil si at blodtrykket jeg måler hos lege alltid er mye høyere enn det jeg måler hjemme, nettopp fordi jeg er engstelig for at det skal være høyt. På grunn av dette måler jeg blodtrykket selv, hjemme.

Blodtrykk er en ting man skal følge godt med på under graviditeten, men det er ingen grunn til å tro at noe er alvorlig galt basert på en enkeltmåling som er lite grann forhøyet.

Man har forresten ikke "høyt blodtrykk" før undertrykket (det bakerste tallet) overstiger 90. Jeg hadde et undertrykk på 115 når jeg var ute og gikk tur, det ble fortsatt bare betegnet som "moderat forhøyet blodtrykk" :P

Blodtrykket varierer mye i løpet av dagen. Bare det at du f.eks. sitter med kryssede ben, kan forhøye trykket. Hvis du er stresset og nervøs når det måles, blir blodtrykket garantert høyt. Selv har jeg "hvit frakk-syndrom", det vil si at blodtrykket jeg måler hos lege alltid er mye høyere enn det jeg måler hjemme, nettopp fordi jeg er engstelig for at det skal være høyt. På grunn av dette måler jeg blodtrykket selv, hjemme.

Blodtrykk er en ting man skal følge godt med på under graviditeten, men det er ingen grunn til å tro at noe er alvorlig galt basert på en enkeltmåling som er lite grann forhøyet.

Satt med beina i kryss helt til jeg ble num.
Ble litt nervøs for hun prøvde å finne hjertelyden rett før og fant ikke.
Har beina høyt opp og prøver å slappe av.
Men mistenker at Farris er med på å bidra til dette :(

Satt med beina i kryss helt til jeg ble num.
Ble litt nervøs for hun prøvde å finne hjertelyden rett før og fant ikke.
Har beina høyt opp og prøver å slappe av.
Men mistenker at Farris er med på å bidra til dette :(
Huff, da var det jo virkelig helt feil tidspunkt å måle trykket på!

En annen ting er at hvis målinger skal kunne sammenlignes over tid, bør de helst gjøres av samme person/samme apparat. Min jordmor hadde et helt ubrukelig gammelt apparat som hun insisterte på var bra nok, men likevel viste det alltid andre resultater enn det jeg fikk hos lege/sykehus.

Farris? Tenker du på saltet? Drikker du 10 liter Farris om dagen? ;)

Du har fått veldig mange gode svar her. Blodtrykket ditt er om noe minimalt forhøyet, og kan godt skyldes stillingen du hadde akkurat da. At målingen ikke er lik den forrige er helt naturlig - vi er levende, dynamiske vesen uten maskinell fasit - alle verdier vil hele tiden variere innenfor et normalområde. At trykket var 120/70 sist var enten flaks, helt tilfeldig eller rett og slett en avrunding gjort av den som målte.

Du kan ta det helt med ro og trenger ikke gjøre noen tiltak ift dette trykket. En enkeltmåling betyr ingenting - og spesielt ikke når den er så normal som denne.

Er sykepleier jeg også.

Dette er ikke så høyt at du trenger å bekymre deg. Hadde det vært for høyt hadde de prøvd flere tekniker for å senke det mens de måler.
Det skal ikke så mye til for at blodtrykket øker, er du litt nervøs, stresset, drukket koffein osv så kan det øke.
Prøv å ta det med ro og tenk at hvis det hadde vært noe å bekymre seg over så hadde de tatt tak i det der og da :)

Last edited:
Back
Topp