Høyt blodtrykk?

Frk86

Flørter med forumet
Er det noen andre som har stigende blodtrykk til tross for ok blodprøver og urin? Ikke noe spesielt med ødem heller..

Det har steget for hver kontroll og siden kontroll i uke 24 har jeg måttet vært inne hver uke for å måle. Skal igjen i morgen. I forrige uke var det på 124/86, har skjønt det slik at det er ikke faretruende høyt, men problemet er at det er stigende.

Noen flere som har samme problem?:rolleyes:

Er det noen andre som har stigende blodtrykk til tross for ok blodprøver og urin? Ikke noe spesielt med ødem heller..

Det har steget for hver kontroll og siden kontroll i uke 24 har jeg måttet vært inne hver uke for å måle. Skal igjen i morgen. I forrige uke var det på 124/86, har skjønt det slik at det er ikke faretruende høyt, men problemet er at det er stigende.

Noen flere som har samme problem?:rolleyes:
Jeg hadde lavt blodtrykk ei stund, men sist hadde jeg vel omtrent samme verdien som du har nå. Legen sa at det var ikke noe å bekymre seg for. Høyt blodtrykk starter vel også først når du har nådd noe rundt 140/90 - hvis jeg ikke tar helt feil.
Så skjønner ikke helt hvorfor du skal måle så ofte.

Jeg hadde lavt blodtrykk ei stund, men sist hadde jeg vel omtrent samme verdien som du har nå. Legen sa at det var ikke noe å bekymre seg for. Høyt blodtrykk starter vel også først når du har nådd noe rundt 140/90 - hvis jeg ikke tar helt feil.

Problemet er som jeg har skjønt ikke at det er så høyt, men at det er stigende. Er jo veldig individuelt hva som er høyt blodtrykk. Mitt første var på 60 i undertrykk og har siden økt til nå 86.:rolleyes:

Hva som er høyt, er veldig individuelt :)

Stigende blodtrykk er noe man skal holde under oppsyn, og når det har steget såpass som TS beskriver, er det godt helsepersonell tar vare på henne :)

• Liker
Reactions: e86
Jeg har genetisk høyt blodtrykk og medisineres for det. Til å begynne med i graviditeten var det normalt, så steg det gradvis til 139/82 og sist kontroll var det 110/70. Så det kan nok stige litt og synke litt i løpet av graviditeten. Så kan angsten for å få høyt blodtrykk skape høyere blodtrykk også :-) hvis det blir farlig høyt får du beskjed om å ta det helt med ro eller evt medisineres for det! Tror ikke du skal bekymre deg for mye for det! :-)

Mitt har også økt i fra 98/60 til 124/80. Målte førstegang 20/8 og andregang 3/11
JM nevnte ikke noe om høyt blodtrykk.

Jeg har genetisk høyt blodtrykk og medisineres for det. Til å begynne med i graviditeten var det normalt, så steg det gradvis til 139/82 og sist kontroll var det 110/70. Så det kan nok stige litt og synke litt i løpet av graviditeten. Så kan angsten for å få høyt blodtrykk skape høyere blodtrykk også :) hvis det blir farlig høyt får du beskjed om å ta det helt med ro eller evt medisineres for det! Tror ikke du skal bekymre deg for mye for det! :)

Ok, jeg er litt motsatt da. Har genetisk lavt blodtrykk;) Angst og bekymring har jeg veldig avslappet forhold til så tror ikke det er det som er grunnen til at det er stigende;)

Tenkte bare mer på om det kanskje er mer vanlig enn jeg tror, alt som står på nettet er så å si at blodtrykket som regel synker litt i begynnelsen av svangerskapet for så å øke mot slutten:)

Mitt har også økt i fra 98/60 til 124/80. Målte førstegang 20/8 og andregang 3/11
JM nevnte ikke noe om høyt blodtrykk.

Når skal du på neste kontroll? Hvis det har økt ved neste kontroll regner jeg med at de reagerer og holder det under oppsyn:)

Ok, jeg er litt motsatt da. Har genetisk lavt blodtrykk;) Angst og bekymring har jeg veldig avslappet forhold til så tror ikke det er det som er grunnen til at det er stigende;)

Tenkte bare mer på om det kanskje er mer vanlig enn jeg tror, alt som står på nettet er så å si at blodtrykket som regel synker litt i begynnelsen av svangerskapet for så å øke mot slutten:)
Ah! Å få høyere blodtrykk behøver i allefall ikke å si at man får svsngerskapsforgiftning, men det er absolutt bra at det følges opp! Jeg følges tett opp og de har ikke reagert noe særlig selvom jeg har hatt 139/80. Har hørt at hvis man ligger på 140/90 er akkurat på grensa og da begynner de å bekymre seg. Hos meg ligger trykket mitt umedisinert på 124/110 gjennomsnittlig på et døgn. Så det er ikke dødelig utenfor graviditet, men skaper mye hodepine, svimmelhet og generelt lite overskudd. Så godt de følger nøye med! :-)

Jeg har hatt preeklampsi (sv.forgiftning) i alle mine 3 svangerskap. Bare 1. som ble alvorlig. Nå ser det ut til at jeg kan være på vei dit igjen etterhvert. BT var i dag bare 130/85, proteinspor i urin og 1 i ødem. Jeg blir tett fulgt opp av fastlege og av sykehuset her.

Ah! Å få høyere blodtrykk behøver i allefall ikke å si at man får svsngerskapsforgiftning, men det er absolutt bra at det følges opp! Jeg følges tett opp og de har ikke reagert noe særlig selvom jeg har hatt 139/80. Har hørt at hvis man ligger på 140/90 er akkurat på grensa og da begynner de å bekymre seg. Hos meg ligger trykket mitt umedisinert på 124/110 gjennomsnittlig på et døgn. Så det er ikke dødelig utenfor graviditet, men skaper mye hodepine, svimmelhet og generelt lite overskudd. Så godt de følger nøye med! :)

Nei har skjønt det og bekymrer meg ikke så fryktelig for det enda:) Aha, hodepine og lite overskudd kjenner jeg meg veldig igjen i! Er fortsatt i 100% jobb så hver dag etter endt arbeidsdag er det strak ut.. Hvordan takler du det med jobb?

Men ja, bra at de sjekker og at man føler at man blir tatt vare på:) Er jo i grunn litt grønn på dette siden det er første:rolleyes:

Nei har skjønt det og bekymrer meg ikke så fryktelig for det enda:) Aha, hodepine og lite overskudd kjenner jeg meg veldig igjen i! Er fortsatt i 100% jobb så hver dag etter endt arbeidsdag er det strak ut.. Hvordan takler du det med jobb?

Men ja, bra at de sjekker og at man føler at man blir tatt vare på:) Er jo i grunn litt grønn på dette siden det er første:rolleyes:
Jeg jobber kun to dager nå, men det er pga sv.skapsdiabetes og nattarbeid! Blodtrykket mitt er jo normalt med medisiner nå :-) heldigvis!

• Liker
Problemet er som jeg har skjønt ikke at det er så høyt, men at det er stigende. Er jo veldig individuelt hva som er høyt blodtrykk. Mitt første var på 60 i undertrykk og har siden økt til nå 86.:rolleyes:
Oj, ja, da skjønner jeg, at de sjekker :)
Hva som er høyt, er veldig individuelt :)

Stigende blodtrykk er noe man skal holde under oppsyn, og når det har steget såpass som TS beskriver, er det godt helsepersonell tar vare på henne :)
Ok! Da har jeg lært litt i dag :)

• Liker
Hadde samme problem da jeg var gravid med første. Gikk til hyppigere kontroller hos lege, mot slutten gikk jeg hver 2-3 dag og målte BT og leverte urin på lab. Var også til ekstra ul for eg sjekke vekst i uke 32, mener jeg d var

Jupp
Hadde way for lavt med de to eldste og for høyt på den minste og i dette svangerskapet (tror ikke kroppen min liker sånn passe :-P )

Ny sjekk i dag, blir spennende å se om det har økt og om det har blitt noen andre forandringer!:)

Back
Topp