Høyt blodtrykk

Miahsim

Flørter med forumet
Var på første kontroll i går. Alt var i orden, bortsett fra et noe høyt blodtrykk (undertrykk 90). Dette regnet jeg egentlig med siden jeg har hatt samme opplegget under de to tidligere graviditetene. Skal tilbake til en ekstra kontroll, for å få sjekket blodtrykket på nytt om noen uker. Er det for høyt, så må medisinering vurderes.

Det vanlige er, om jeg har forstått det rett, å ha litt lavt blodtrykk under graviditet. Men er det andre som er som meg, som får forhøyet blodtrykk under svangerskapet?

Jeg må vel innrømme at jeg egentlig ikke tror blodtrykket mitt er så ille. Merker at jeg har lett for å kave meg opp når blodtrykksmåleren kommer fram. Tenker at nå må jeg være rolig, men så skjer kanskje det motsatte. Gårdagens måling ble dessuten gjort rett etter jeg hadde hoppet ned fra gynekologbenken, noe som vel ikke kan være helt ultimat, og som for så vidt legen også påpekte.

Men er jo likevel greit å holde et øye med situasjonen.

hadde også høyt bt i forrige svangerskap, har ikke vært på kontroll enda i dette svangerskapet, så har ikke fått sjekket meg enda, men fikk ikke høyt bt før i uke 20 ca forrige gang da....

når jeg var på kontroller i forrige svangerskap så tok de gjerne bt en 3-4 ganger hver gang jeg var der, den første målingen er gjerne høyere enn de andre, sikkert pga at man stresser seg litt opp i fokant....

men jeg ligger litt høyt i bt utenom svangerskap også, så det skal vel lite til for at det skal stige??[8|]

Burde egentlig fått sjekket blodtrykket mitt bedre utenom svangerskap, for det kan jo godt hende dette er noe jeg sliter med konstant. Men tenker liksom aldri over dette, siden jeg aldri har noen plager.

Hva kan man gjøre for å bedre blodtrykket? Jeg er ikke særlig overvektig, og kostholdet er rimelig greit. Kanskje kunne jeg spist mer fisk, for det er jeg ikke flink til. Har det noen effekt på blodtrykket?

hos meg er det nok litt genetisk, mange på farsiden som har høyt bt, er selv ei jente som trener, spiser bra og har et normalt forhold til stress.....
symptomer jeg har hatt når bt har vært for høyt er generell uvel, trykk i hodet, skjelven og svimmel.

men blodtrykket mitt til vanlig er ikke så høyt at det er i faresonen,men ligger høyt innenfor normalen, undertrykket ligger på 85/90 og overtrykket er helt norm på 120/130...... det er vel når undertrykket er over 90 at det begynner og bli for høyt..???

greit og sjekke seg ja, jobber innen helsevesenet så jeg tar stadig vekk blodsukker, urinstix og bt:)

jeg hører til på januar og må kansje selv begynne på bt medisiner... I går hadde jg bt på 145/95... Så skal til legen om 14 dager igjen...

Tja.. Jeg må også inn til ekstra kontroll nå på fredag. Jeg har noe høyt blodtrykk normalt som nok både kommer av genetiske faktorer og stress. Jeg er ikke overvektig, trener og spiser sunt, så det er begrenset hva jeg får gjort med det bortsett fra å ikke stresse (lettere sagt enn gjort).
Jeg har hatt blodtrykk utenom graviditet opptil 145/105. Nå på første kontroll så var blodtrykket et eller annet over 79. Legen sa da at undertrykket ikke burde være over 70 når man er gravid. Rett før jeg skulle gå målte hun det på nytt til 70. Jeg synes jo at dette virket superbra med tanke på tidligere målinger, men hun ville altså følge det opp nøyere.
Spent på om det har bedret seg nå. Denne uka har jeg ikke stresset i det hele tatt (siste uka før ferien og stort sett alle kollegaer er bortreiste - dvs. lite inngående mas [;)]).

aldri hørt at undertrykket ikke skal overstige 70 når man er gravid... hadde målinger hver uke på slutten av sist svangerskap pga at det lå over 100(undertrykket altså), men hadde jeg 90 og under var dette helt greit[8|]

hei, jeg bare hopper inn å sier at.
et normalt blodtrykk for en frisk og rask person ligger på 120/80.
detter ikke lavt, og ikke høyt...
samme gjelder graviditet. mye rart disse legene sier...

Jeg vet ikke. Jeg har absolutt ingen kompetanse på området og må bare forholde meg til det legen sier.

Back
Topp