Høyt blodtrykk og puls

Sigrid

Andre møte med forumet
Har en puls på 101, og bt på 143/88 , og 138/87. Er det normalt? Kjenner hjertet pumper hele dagen, og spesielt når jeg skal sove.. jordmor ble bekymret å nå er hvertfall jeg det. Flere som har samme??
For 2 uker siden var overtrykket 117.. har steget dramatisk siden da.

Blodtrykkket kan variere. Synes verken 143, 138 eller 117 hørtes for høyt ut :)
Pulsen er kanskje litt høy. Men det er min også nå etter jeg ble gravid :) blodtrykket ligger på omlag det samme, mens pulsen er mye høyere enn vanlig :)

Har en puls på 101, og bt på 143/88 , og 138/87. Er det normalt? Kjenner hjertet pumper hele dagen, og spesielt når jeg skal sove.. jordmor ble bekymret å nå er hvertfall jeg det. Flere som har samme??
For 2 uker siden var overtrykket 117.. har steget dramatisk siden da.
Ett blodtrykk består av over og undertrykk. Overtrykket kan bli påvirket av stress eller akutt sykdom, mens undertrykket ofte sier noe om den generelle helsetilstanden. Noen får høyt overtrykk når de tar det hos lege fordi det stresser dem :)

Blodtrykket ditt er i grenseland til høyt, men at overtrykket har steget fra 117 til 140 er ikke urovekkende i seg selv, man må da se sammenhengen med undertrykket som du ikke nevner hva var sist :) undertrykk på 90 er også grensen til høyt.

Du sier ikke hvor langt du er på vei, men mtp svangerskapsforgiftning er den første blodtrykksgrensen på 140/90. Jordmoren sjekket mest sannsynligvis for protein i urin og ødem også? svangerskapsforgiftning så tidlig er sjeldent slik jeg har skjønt det.

Pulsen din er også litt rask. Jeg tenker som så at kanskje det er hjertet som pumper litt raskere fordi du skal transportere rundt mer blod? I og for seg tenker jeg at jordmor vet best, og hun har vel komt med en oppfølgingsplan? Jeg hadde ikke stresset voldsomt med det. Kanskje lurt å vurdere en sykemelding for å få slappet av, unngå stress og ta en kontroll på disse tingene om 2 uker? :)N

Takk for svar:) jeg har nylig startet i ny jobb, og går, springer, løfter hele dagen. Igår hadde jeg seinvakt og tidlig vakt idag, så hadde egentlig bare 2 timer fri.. hadde nesten ikke spist noe før måling heller, og var nervøs for målinga. For ikke lenge siden var vi i bilulykke og ble tatt ekg på og da når pulsen ble for høy startet aparatet å pipe veldig, tror jeg har blitt litt redd etter det. Målte hvilepulsen på meg selv her hjemme nå 2 ganger , første gang 74, andre gang 70.

Hun mente jeg skal kontakte lege og bli fulgt opp der.. sånn ellers har jeg startet med hemofer, dvitamin og folat 1mg. Kan dette ha noe med stigningen å gjøre?? Kanskje jeg ikke tåler tilskuddene :happy3 er forresten 10+5 idag.

Takk for svar:) jeg har nylig startet i ny jobb, og går, springer, løfter hele dagen. Igår hadde jeg seinvakt og tidlig vakt idag, så hadde egentlig bare 2 timer fri.. hadde nesten ikke spist noe før måling heller, og var nervøs for målinga. For ikke lenge siden var vi i bilulykke og ble tatt ekg på og da når pulsen ble for høy startet aparatet å pipe veldig, tror jeg har blitt litt redd etter det. Målte hvilepulsen på meg selv her hjemme nå 2 ganger , første gang 74, andre gang 70.

Hun mente jeg skal kontakte lege og bli fulgt opp der.. sånn ellers har jeg startet med hemofer, dvitamin og folat 1mg. Kan dette ha noe med stigningen å gjøre?? Kanskje jeg ikke tåler tilskuddene :happy3 er forresten 10+5 idag.
Vet du, man skal være veldig forsiktig med å gi medisinske råd på denne måten, men jeg tenker ut fra det du skriver nå - at du egentlig har forklaringen på det selv :) Slapp av og nyt svangerskapet <3 vi blir tett fulgt opp som det er, men ta denne turen til legen, sov og spis godt først og du skal se resultatet endrer seg :) Du kan jo også gjøre han obs på at du kanskje blir stresset av det. Syns for så vidt det er litt dårlig av jordmoren å stresse deg mer opp :p

Back
Topp