Høyt blodtrykk i uke 14

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
Hei! Jeg har siden første svangerskapskontrollni uke 9 hatt høyt blodtrykk på 150/80. Ble målt igjen i uke 13 og hadde da det samme. Legen min sier ikke så mye annet enn at; det va litt høyt for ei på din alder....hva vil dette si egentlig? jeg er 25 og hadde et blodtrykk på 130/70 før jeg ble gravid. Merker ingenting til dette selv, og urinprøvene og andre målinger er fine.

Hei!

Blodtrykket kan variere fra person til person, også i forbindelse med svangerskap.Et utgangstrykk på 130/70, høres helt normalt ut.
Når trykket er 150/80 nå, er det litt høyere enn normalen, men ikke farlig.
En er mest opptatt av undertrykket, når hjertet er i hvilefasen. Hvis undertrykket stiger til over 95-100, er det vanlig å sette en på tabletter for å senke trykket. Dette er sjelden noe problem.
Det er at du ikke utvikler en svangerskapsforgiftning, er jo det en er mest opptatt av, når trykket stiger.
Det at du har negative urinprøver ( ingen proteiner) er fint, da er du heller ikke i nærheten av en slik tilstand :)
Foreløpig skal du bare nyte svangerskapet, og ikke bruke energi på å være redd for hva som skjer videre!

Lykke til!

Mvh jordmor Grethe

Back
Topp