Høyt blodtrykk allerede, 12+6, noen erfaringer? OPPDATERT

minnik

Blir kjent med forumet
Jeg fikk beskjed om å komme tilbake i neste uken for å ta flere målinger over tid. Hun syns det var altfor høyt og det er jeg jo enig i...! Fikk nemlig svangerskapsforgiftning sist, og var da 50% sm fra uke 28 og 100% sm fra uke 34 den gang - blodtrykket økte gravidvis da. Så når jeg ble innlagt pgs forgitningen og inngangsatt var bt på 168/110

Mens idag var det 132/108!!!!! Veldig høyt undertrykk.

Jeg blir jo selvfølgelig bekymret og syns nesten det er lenge å vente til neste uke. Evt hva blir videre oppfølging/behandling? Noen som vet? Oppstart av blodtrykksenkende eller annet medikamentell?

Ellers kan det jo ha vært ting som påvirket blodtrykket, kan det ikke? Feks nervøsitet, stress, og kansje kvalmen også kan påvirke det?? Jeg var hvertfall utrolig kvalm da jeg hadde kontrollen idag tidlig, bleik og kvaldsvettet. Blanke øyne og satt urolig. Klarte ikke sitte stille, for brekte meg masse og svelget :/ Også hadde jeg glemt tyggisen min i bilen, som forsterker smaken i munnen og dermed kvalmen... Så verdens mest fantastiske fastlege som hun er, kom å ga meg tyggis fra sin egen pakke også fikk jeg med meg ingefær-pastiller som kan hjelpe mot kvalmen videre =)

med førstemann fikk jeg høyt blodtrykk ganske tidlig i svangerskapet og ble sykemeldt en uke. Jeg hadde ikke sf, men tror det kom av stress og kvalme. Var utrolig kvalm og hadde begynt i ny jobb, så mulig det var derfor...

Ja, jeg ble sykemeldt alerede i uke 7, å blir sykemeldt ut svskapet. Fikk svangerskapsforgiftning med nr to, så blir fulgt nøye opp nå. Både av lege, jordmor samt jevnlige kontroller av spesialist på sykehuset.

Tror du skal be om å få 24-timersmåling. Hv du stresser når det blir målt blir det høyere. Jeg ble sykemeldt i uke 7, å ut svskapet. Hadde 190 /110 da jeg kom til legen.Etter 24-t måling var gjennomsnittet på 145/90. Å blir ik medisinert så lenge det ligger under 100-105 i undertrykk på gjennomsnittsmåling. Men må ta d m ro å ikke stresse eller styre for mye med noe. Hadde svskapsforgiftning med nr 2, så blir passet veldig nøye på nå .

24timers måling ja... Det er slikt som sitter fast på armen hele døgnet, også om natten? Hmm.. Jeg skal hvertfall nevne det for legen min når jeg skal tilbake i neste uka. For en av grunnene til at jeg skal tilbake er fordi hun ønsker å ta gjennomsnittsmåling over litt tid, mens jeg kansje sitter/ligger i rolige omgivelser - fikk hvertfall beskjed om å ta med meg en rolig hobby eller lesestoff om jeg ønsker. Føler meg jo ivaretatt, men blir likevel bekymret når det allerede er såpass høyt!!

Men som dere sier, kan nok en av faktorene være påvirkning grunnet både stress og kvalme. For det er ikke til å legge under en stol at jeg ikke liker synet av blodtrykksaparatene ! Minner meg om slutten på forrige svangerskap, og hadde et ønske om å klare å forbygge svangerskapsforgiftning denne gang. Så skal etter avtale med fastlegen hvertfall følge et lavkarbo-kosthold resten av svangerskapet og ikke gå opp mer enn nødvendig (har en BMI på 31 fra før, og gikk opp ca 30 kg med førstemann).

Veldig sannsynlig at målingen ble påvirket av tilstanden din der og da selvsagt. Jeg har lært meg til å roe skikkelig ned på venterommet før legetimen, for jeg blir så nervøs. Har jevnt høyt blodtrykk utenom svangerskap, men høyere i svangerskapene, så må passe på.
Er det ikke mulig å få komme og målt blodtrykket av en sykepleier da? Det kan jeg i alle fall få gjort på mitt legekontor - uten forhåndsbestilling. Vanskelig nok å få time hos legen...

Ja, man trenger ikke time hos lege for å få sjekket bl.t. Det kan sykepleierne på legekontoret gjøre. Jeg har kjøpt meg måler som jeg har hjemme. Så hvis jeg føler meg dårlig sjekker jeg, å hvis det er altfor høyt selv etter at jeg har ligget å slappet av en stund ringer jeg lege. 24-timersmåler får du festet på så går du med den et døgn. Den programeres for å måle hver time eller halvtime gjennom hele døynet. utrolig mye mer realistisk måling enn når vi sitter hos legen med hjertet i halsen å er nervøs ;o)

Har du noen avspennings-tips, Loulou? ;o) Som du selv bruker å gjøre på venterommet. Jeg tenker jo at jeg er rolig, leser blader og puster dype åndedrag... Men får meg ikke til å meditere liksom, skulle tatt seg ut med yoga og lignende på gulvet i venteværselet :D Haha =)) Likevel, er det som dere sier, med hjertet i halsen av nervøsitet når bt blir målt!

Utenom svangerskapene er mitt bt ganske normalt, er sykepleierstudent så har avogtil mulighet til å gjøre det enten på universitet, i praksis eller på jobb. Siste som ble tatt før svangerskapet var på 120/55 mmHg. Undertrykket pleier å ligge rundt 55-65. Jeg har arb.helg på sykehuset nå, så mulig jeg får tid til å teste der :)

Jeg har ikke legetime nei, det er de på labratoriet som skal gjøre det - men vi avtalte bare sammen jeg og fastlegen en dag midt i neste uke. Så hun også fikk tid til å komme å se til meg. En helt fantastisk fastlege! Skal hvertfall nevne slik 24 timers måling for henne da..

Huff, det var høyt!
Du får ta det rolig og ikke stresse.

Jeg fikk målt høyt en gang forrige svangerskap, og det var nok mest fordi jeg var stressa. Alle de andre målingene var normale!

Ja, jeg vet... Prøver å ta det rolig :) Selv om det er vanskelig å ikke stresse meg selv opp når bt skal måles!

Heldigvis jobber jeg svært lite i sommer, så blir for det meste ferie og kosetid. Men håper jo på å kunne være i praksis fra august til desember da... Slik at jeg kun har ett semester og nesten bare bachlor-skrivingen igjen på utd. etter mammapermisjonen :)

Jeg driver ikke akkurat yoga eller meditasjon... :p
Men er bevisst på å komme litt tidlig så jeg ikke stresser pga tid, puste rolig og kontrollert, og så tenker jeg at blodtrykket antakelig er litt høyt, men at jeg må slappe av slik at legen får en god måling... Jeg tar det kanskje mer rolig fordi jeg er vant til det nå... :)
Håper det går bedre for deg neste gang.

stress og tilstand/situasjonen kan absolutt påvirke blodtrykket ja. 
har ikke noe erfaring med høyt blodtrykk selv, har alltid hatt litt lavt jeg. 

Hehe, neii, så ikke helt for meg yoga eller meditasjon på venteværelset jeg heller Loulou! ;)) Men det er jo absolutt greit å finne sin egen teknikk på avspenning i slike situasjoner... Skal hvertfall prøve å være ute i god tid neste gang, slik at jeg har fått satt ned en liten stund først. Alltid i siste liten her :P

OPPDATERING:

Jeg var innom legekontoret på "Drop in"-blodtrykksmåling i formiddag, og satt rolig i minst 15 minutter før de tok første måling. Jeg valgte å dra dit på formiddagen, siden kvalmen stortsett er bedre da. Prøvde å ikke stresse, og under målingene fokuserte jeg på pusten min samt at jeg så for meg ting som gjør med glad (som gutten vår). Og jammen må noe ha hjulpet!! :)

Det ble nemlig foretatt 3-4 målinger, og det laveste blodtrykket var på 126/83 mm Hg.

Et blodtrykk som var akseptert av legen. Og så fikk jeg når som helst kommer på "Drop in"-måling igjen ;)

håper den ikkje går opp igjen da..:)

Nei, får håpe jeg klarer å holde det stabilt =) Men som legen også nevnte, den forferdelige kvalmen sist kan ha vært den største årsaken til det høye blodtrykket sist.. Så heretter skal jeg kun på kontroller på formiddagen, om ikke kvalmen gir seg snart ;)

Så bra at det var lavere.:) Og så flott at du greide å roe ned litt. ;) Håper kvalmen gir seg snart.

Back
Topp