Du bruker en utdatert nettleser. Det kan hende den ikke viser dette eller andre nettsteder riktig. Du bør oppgradere eller bruke et alternativ nettleser.
Var hos legen og fikk målt blodsukker ikveld, var der opprinnelig fordi jeg har symptomer på UVI. Ingen UVI, men legen fant altså et blodsukker på 8,3. Skal følges opp, da fastende, på onsdag. Noen som har erfaring med dette?
har ingen erfaring med høyt blodsukker, men vet det kan føre til svangerskapsdiabetes..
det er vel mest sannsynnelig det du blir testet for, da ved blodprøve hvor du har fastet,så tar får du et glass med sukkervann som du skal drikke, også venter du et par timer før de tar en ny blodprøve..
resultatet før og etter vil gi en vis pekepinne på hvordan ståe er..
om du har diabetes så må du følge med hva du spiser og måle blodsukker osv..
hadde du nettopp spist eller var ca 30-40 minutter siden du spiste??
(har erfaring med diabetikere ettersom at jeg jobber på sykehjem på avdeling med 7 diabetikere)
Hadde spist for litt over 2 timer siden,og det var dagens første måltid ( bruker ikke være slikt, men idag ble det bare slik). Det var et veldig stort måltid med mye karbohydrater. Etterpå gikk det i sjokolade og brus. Men legen mente at dette hadde ingenting å si...
slik vi har fått det forklart på jobben då..
sjokolade og brus= blodsukker stiger VELDIGFORT og har et KRAFTIG fall.
blandt annet jeg hadde ikke spist noe annet enn snop og brus her ene dagen for å teste...
det startet med at det steg til 9 10 minutter etter... og falt til 4,3 ca en time halvannen etter... (har i utgangspunktet ikke peiling om jeg har fått diabetes eller nedsatt sukkertoleranse)
det er en fin kurve vi følger på jobb...
4-6 i blodsukker fastende er akseptabelt ikke diabetes..
6-8 nedsatt sukkertoleranse
8-> diabetes.
men uansett om du har diabetes eller ikke så kosthold er viktig å tenke på...
* en diabetiker skal MINST ha
vent
Fant boken min igjen hvor jeg har det skrivet i.
4 faste måltider om dagen og minst 1 mellom måltid...
altså FROKOST- ALFAOMEGA.. før denne inntas så må blodsukkeret måles. (lav sukret måltid. helst grove skiver med gjerne hvitost eller annet pålegg)
Lunch (til fast tid) igjen lav sukret måltid gjerne samme som frokost) eller en god salat.
mellom-måltid gjerne et knekkebrød eller frukt/youghurt.
middag (igjen til fast tid) mest mulig grønnsaker og sunn kost med mye vitaminer i. MEN kos deg med maten... det behøves ikke å gå rett over i kaninforkategorien... mat skal nytes ikke bare spises.
og
Kvelds.. (samme som frokost...)
Dette er for å holde et så stabilt blodsukker som mulig gjennom dagen.
ett svingende blodsukker kan gjøre at du blir dårlig, mer utsatt for hjerte og karsykdommer og lille knøtten i magen vil bli større og blir mer utsatt for stoffskiftesykdommer. som diabetes og lavt stoffskifte...
Glukosebelastning i morgen. Gruer meg så grusomt. Hvis det viser seg å være svangerskapsdiabetes, så vet jeg virkelig ikke hvordan jeg skal takle det. Skulle tro man har opplevd nok under et svangerskap med vridd eggstokk i uke 11, blødninger og bekymringer. Nå når alt ser så fint ut kommer dette. HUFF!! litt syt fra meg, men jeg er livredd!!
Lykke til i morgen ranveigl[:)]
Skal tenke på deg i morgen, og krysse fingre og tær for at alt går bra! Vet ikke så mye om svangerskapsdiabetes, men det er vel ikke helt sikkert at det blir skikkelig ille? Er det det? Kan jo hende det går bra liksom, hvis du passer på kostholdet? Vet ikke jeg altså, men mener å ha hørt/lest det et sted..
Jeg synes ikke det hørtes så ille ut med 8,3 i blodsukker etter å ha dytta i deg en del sukkerholdige ting. Det kommer an på hvor tett opp til målingen du drakk brusen og spiste sjokoladen det. Bor sammen med en diabetiker og har litt erfaring derfra. [;)] godt det blir sjekka opp bedre da, men jeg tror ikke du trenger å ta alle bekymringene på forskudd. Vent å se heller... så kan jeg prøve å finne noen gode råd til kosthold og sånt om det skulle vise seg å være noe der. [:)] Turteldue har allerede skrevet veldig bra her. Lønner seg å bytte ut kneip-brød med litt grovere osv... der er mange ting som kan gjøres der for å få et mer stabilt blodsukker.
Det er litt ekstra pes å ha diabetes... men så lenge du bare følger med litt på hva du dytter i deg går det som regel veldig bra. De aller fleste som får diabetes under svangerskapet blir fri den igjen når svangerskapet er over. [:)] Bare snakk med lege om å få litt god oppfølging hvis det skulle vise seg å være diabetes...
Dette ordner seg helt sikkert på en grei måte skal du se. Lykke til med testing! [:)]
JEG ER SÅ GLAD! Prøvene var ikke bare fine, men de var perfekte ;) diabetes kan altså utelukkes. Hadde 3,9 fastende, og 4,9 etter sukkervannet! Jeg er så glad. Begynte å grine når jeg fikk resultatene, man merker hormonene spiller inn ja. Men NÅ kan jeg endelig glede meg over graviditeten!! :)