Høyt blodsukker hos barn

• Trådstarter Trådstarter Annab
  • Opprettet Opprettet
A

Annab

Guest
Hei. Målte nettopp blodsukkeret til min datter på 3,5 år. Det var 9,1. Har reagert på at hun drikker mye og går mye på do i det siste. Har diabetes selv, derfor fikk jeg sjekket det med apparatet mitt. Men jeg vet ikke om dette er noe jeg burde ringe legevakten om med en gang? Og vet heller ikke om blodsukkeret til en person uten diabetes kan bli såpass høyt uten at det betyr at man nødvendigvis har diabetes? Det ble jo ikke målt fastende. Jeg måtte ta en test når hun hadde sovnet.

Stakk du henne i fingeren når hun sov?

Jeg tror det er best å la helsepersonell utføre slike tester. Hva med å bestille en legetime hos fastlegen i morgen?

Hei. Målte nettopp blodsukkeret til min datter på 3,5 år. Det var 9,1. Har reagert på at hun drikker mye og går mye på do i det siste. Har diabetes selv, derfor fikk jeg sjekket det med apparatet mitt. Men jeg vet ikke om dette er noe jeg burde ringe legevakten om med en gang? Og vet heller ikke om blodsukkeret til en person uten diabetes kan bli såpass høyt uten at det betyr at man nødvendigvis har diabetes? Det ble jo ikke målt fastende. Jeg måtte ta en test når hun hadde sovnet.

Jeg ville tatt med henne til legen for en sjekk :-) har du type 1 eller 2? Begge er arvelige men type 2 er mest arvelig.

Når jeg tok test under svangerskapet drakk jeg 300ml av en sukkergugge, to timer etterpå måtte jeg ta en ny prøve. Blodsukkeret mitt var da på 4,5. De sa at om blodsukkeret lå mellom 7,8-11 så måtte jeg testes videre. Om det var over 11 hadde jeg diabetes og under så hadde jeg ikke diabetes.

Du kan kanskje prøve å teste henne fastende hver morgen i en uke og ta med resultatene til legen. Da får han i allefall et overblikk :-) Men det sies jo at blodsukkeret ikke skal overstige 7 fastende eller 11 om man ikke har fastet. Er hun ikke fastende og har blodsukker på 9,1 så er du i hvertfall innenfor grenseområde :)

Blodsukkeret hos personer uten diabetes ligger på 4-8 mmol/l. Jeg ville kontaktet lege i morgen. Symptomene du beskriver passer jo med begynnende diabetes. Her har mannen diabetes type 1 pg vi er veldig oppmerksomme på tidlige symptomer hos mini. Det er viktig å komme i gang med behandling tidlig, hun kan bli veldig syk av å gå med forhøyet blodsukker over lengre tid.

Mål blodsukkeret når hun våkner i morgen, så får du en indikasjon på om hun ligger innenfor normalområdet. Men ville uavhengig av resultatet kontaktet lege, målinger med hjemmeapparater har en feilmargin. Greit å få sjekket uansett.

Back
Topp