Høysensitiv

LilleUllsokk

Forumet er livet
Septembermødre <3
Desemberlykke 2018
Januarlykke 2019
Noen som har høysensitive barn? Lyst til å dele erfaring? Hvordan var barna i 2-3 års alder? Ønsker historier fra dere, ikke linker til generell info eller tester :)

Jeg har en som vi trodde var høysensitiv i 3-4 års alderen, men som nå har fått diagnosen ADHD.

Ene vår er mest sannsynlig høysensitiv. Nå er hun 6 år, men mye av det som var er der ennå. Var for høye lyder, takler endringer dårlig, tar lett til tårene, føler veldig sterkt for ting som andre barn i samme alder tar lett på, for å nevne noe. Det er nok variabler hvordan barna takler det. Jenta vår er ei blid, sosial og engasjert. Men både vi og skole vet vi må være mer forsiktig og forståelsesfull i ulike situasjoner, men stort sett går det helt fint :)

Har dere lest barneboka "dette snakker man bare med kaniner om". Den handler om høysensitivitet og jeg syns den er super å bruke for å snakke med barn om deres opplevelse av verden. Utrolig fin bok.

Vår niåring er ganske så sensitiv på enkelte områder, og har vært det siden han var liten.

Nå husker jeg ikke nøyaktig hvordan det var i 2-3årsalderen, men generelt er han vàr for lyder, nye mennesker, folkemengder. Og det har han vært så lenge jeg kan huske. Blir fort sliten av veldig mange nye inntrykk. Liker ikke overgangssituasjoner, og må forberedes. Han er en forsiktig gutt, men har også reagert mye med sinne når følelsene har tatt over. Mye følelser i han, noe han må lære å akseptere. Bruker litt tid på å bli kjent med nye, og observerer en del i starten. Men det sosiale har kommet seg veldig etter at han begynte på skolen. Skolen ble en redning for han på mange måter.. Fra mer "kaos" i barnehagen til mer struktur og faste rammer.

Jeg har en som vi trodde var høysensitiv i 3-4 års alderen, men som nå har fått diagnosen ADHD.

ADHD er vel den medisinske betegnelsen på høysensitiv, etter hva jeg har forstått. Barn som fort blir overstimulert og takler d med å bli "vanskelig", om man kan bruke d ordet. d ene utelukker i allefall ikke d andre! :)

ADHD er vel den medisinske betegnelsen på høysensitiv, etter hva jeg har forstått. Barn som fort blir overstimulert og takler d med å bli "vanskelig", om man kan bruke d ordet. d ene utelukker i allefall ikke d andre! :)
Nja, er ikke helt enig med deg der.

De har vel begynt å se at mange barn med adhd har fått feil diagnose, at de er høysensitive i stedet.

Høysesitivitet er ingen diagnose, men et karaktertrekk.

Nja, er ikke helt enig med deg der.

De har vel begynt å se at mange barn med adhd har fått feil diagnose, at de er høysensitive i stedet.

Høysesitivitet er ingen diagnose, men et karaktertrekk.
D er d jeg mener. Mange "problembarn" er misforstått, nettopp fordi de er høysensitive. Siden dette ikke er noe vestlig medisin overhode forholder seg til blir de satt i ADHD-båsen. Som jeg synes kan være en litt diffus diagnose, men d er en annen sak! ;)

Back
Topp