høyrisikosvangerskap

jcecilie

Gift med forumet
Andre her som har høyrisikosvangerskap? Jeg har det på grunn av høy bmi og har født store barn.

Jupp! grunnet stoffskifte, pcos og BMI. så er på ekstra ul ca hver 4 uke:)

Last edited:
Hvor høy BMI må man ha før det regnes som høyrisiko svangerskap? Jeg har ganske høy BMI selv, og har spurt litt både jordmor hvor jeg går til kontroll, fastlege og på føden da vi har på OUL, men føler at det er bare jeg som er bekymret for dette...

Jeg og pga høy bmi. Men fikk ingen kjempe baby sist av den grunn :)

Jeg har ikke fått beskjed om at jeg har det. Har høy BMI og lavt stoffskifte. Har ikke fler kontroller enn normalt, men tar blodprøver hver 4 uke pga stoffskiftet.

Får 3 ekstra ultralyder og oppfølging hver 14. dag pga. høy BMI, hjertebank (behandlet) og sf i forrige svangerskap.

Jeg må innrømme at jeg er litt lei av å gå på kontroll allerede :p Men flott at de følger med!

Har ikke fått beskjed om at jeg har det. Men jeg har kontoller med ul ca 1 gang i mnden. Håper på mere svar i morgen:)

Fikk høre fra jordmor at om en legger på seg over 20kg under svangerskapet havner man i risikosvangerskap. (Dette var nytt nå).
Har lagt på meg 16kg til nå. Så regner med at jeg havner under der etterhvert, da jeg også har lagt på meg over 20kg under de andre graviditetene mine. (Startet på en bmi på 19)
Men jeg aner ikke hvilken oppfølging/ konsekvenser dette får når jeg når de 20kg.

Fikk høre fra jordmor at om en legger på seg over 20kg under svangerskapet havner man i risikosvangerskap. (Dette var nytt nå).
Har lagt på meg 16kg til nå. Så regner med at jeg havner under der etterhvert, da jeg også har lagt på meg over 20kg under de andre graviditetene mine. (Startet på en bmi på 19)
Men jeg aner ikke hvilken oppfølging/ konsekvenser dette får når jeg når de 20kg.
Det vil vel være forskjell om du har mye eller lite fra før?
Du trenger jo mye mer å gå på med bli på 19 enn jeg som har mer enn nok å ta av...

Det vil vel være forskjell om du har mye eller lite fra før?
Du trenger jo mye mer å gå på med bli på 19 enn jeg som har mer enn nok å ta av...

Ja, det vil jeg også tro.
Jeg skal til jordmor igjen nå i starten av januar. Så får høre med henne da.
Fikk ikke snakket så mye om det sist.

Har prøvd å Google litt om det, men kunne ikke finne noe.

Har alltid hatt høy BMI (hele familien min har det samme - vi er visst generelt tunge), men er på langt nær overvektig, og trener/ har trent mye. Ingen som har sagt noe til meg om høyrisikosvangerskap.. Hva legges egentlig i høyrisiko?
La forøvrig på meg henholdsvis 20 og 18 kilo med de to andre, men de var begge 3440 når de ble født så helt normale i str!

Mitt svangerskap er definert som det. Får x antall ultralyder og kontroller, igrunn helt ok. :)

Har ikkje hørt snakk om risiko av verken normal eller høg karakter. Har høg BMI, lavt stoffskifte og har født store barn frå før. Ingen ekstra oppfølging, utover glukosebelastning i veke 28 og ekstra målingar av stoffskiftet.

Risikosvangerskap karakteriseres mitt som, eneggede tvillinger som deler morkake. Sjekk hos spesialist eller jordmor på sykehuset annenhver uke, pluss oppfølging hos lege og jordmor vanlig. Så innom helsetjenesten hver uke... Aldri vært så glad for å betale skatt før, er et meget velfungerende og godt system vi har. Har ikke betalt en krone for noen av oppfølgingstimene verken hos lege eller jordmor i kommunen eller sykehus. Vi er privilegerte og heldige!

Risikosvangerskap her også. Høy bmi, høyt stoffskifte, svangerksapsforgiftning og premature rier forge gang.

Blodprøver hver mnd for å sjekke verdiene, skal på vekstestimering i februar og en ekstra kontroll i januar på gynekologisk.

Risikosvangerskap her også pga at jeg har type 1 diabetes. Veldig god oppfølging med masse ultralyder og legetimer, og det hele gikk helt fint sist gang bortsett fra at jeg hadde spontan vannavgang litt tidlig... Håper på at alt går like bra denne gangen :)

risikosvangerskap pga premature rier, dårlig vekst og manglende fostervann forrige gang. foreløpig går dette svangerskapet fint, håper barnet vokser bedre og at jeg slipper å ligge på sykehuset :D

får jevnlige vekstkontroller og sjekk av blodgjennomstrømming i morkaken, i tillegg til at de målet lengden på livmorhalsen/munnen eller hva det heter ;)

Back
Topp