Høyrisiko-svangerskap?

Karianne855

Flørter med forumet
Lurte på om det er andre her inne i min situasjon? Eller av andre årsaker må ha ekstra oppfølging?
Jeg har Uterus didelphys (2 livmorer), og må derfor følge ekstra godt med på utviklingen. Må til ultralyd ca hver 3 uke, og legen ca hver 2 uke. Foreløpig går det strålende (12+1), men jeg vet hvor fort det kan snu...

Gynekologen på sykehuset sa jeg hadde et risikosvangerskap...pga ivf?!? Synes det høres meget merkelig ut. Ville heller sagt pga høy bmi eller andre årsaker som du nevner her.

Pga tvillinger. Går til kontroll på sykehuset annenhver uke :happy:

Har risikosvangerskap pga morkakeløsning sist, tidligere hastekeisersnitt og høyere blodtrykk i svangerskapet enn jeg har til vanlig. Måling av blodtrykk annenhver uke hos lege og tilbud om ekstra ultralyder på sykehuset fra ca uke 20.

Jeg går til lege hver 3 uke da jeg har flere diagnoser.. har tudligere måttet ta abort for jeg ikke fikk lov å bære frem oga fare for mitt eget liv :(

Jeg er i et risikosvangerskap!pga fortiden.. mistet tvillinger i uke 22.. hatt noen SA bak meg.. har endometriose og et eller annet leiden(huske aldri hva d heter)

Jepp, leiden mutasjon, hatt blodpropp i lungene og i foten. Går på blodfortynnende.
Har også konisert ganske mye av livmorhalsen

Jeg
Lurte på om det er andre her inne i min situasjon? Eller av andre årsaker må ha ekstra oppfølging?
Jeg har Uterus didelphys (2 livmorer), og må derfor følge ekstra godt med på utviklingen. Må til ultralyd ca hver 3 uke, og legen ca hver 2 uke. Foreløpig går det strålende (12+1), men jeg vet hvor fort det kan snu...
Jeg har også didelphys.
Dette er mitt 3. barn.
Barn 1 var på venstre side som er noe større og kom i uke 37.
Barn nr 2 var på høyre side og kom i uke 34.

Er nå gravid på høyre side..

Tidligere har jeg hatt mye kynnere, blødninger osv..
Ble en del innleggelser med riedempende medisiner fra ca uke 20..
Men alt gikk fint.

Jeg

Jeg har også didelphys.
Dette er mitt 3. barn.
Barn 1 var på venstre side som er noe større og kom i uke 37.
Barn nr 2 var på høyre side og kom i uke 34.

Er nå gravid på høyre side..

Tidligere har jeg hatt mye kynnere, blødninger osv..
Ble en del innleggelser med riedempende medisiner fra ca uke 20..
Men alt gikk fint.

Godt og høre at det har gått bra for deg så mange ganger :Heartred Da jeg var 16 år fikk jeg beskjed om jeg nok aldri ville kunne bære fram et barn. Helt idiotisk og si synes jeg, for det er jo faktisk veldig mange tilfeller av denne misdannelsen der friske barn blir båret nesten fullt ut.

Jeg trosset i alle fall "ekspertene" for 8 år siden, og fikk en frisk sønn i uke 37. Han var på min høyre side (som er noe større). Men nr 2. skulle vise seg og bli værre... Vi har hatt opp imot 20 SA de siste årene. Da det ENDELIG klaffet for 1,5 år siden, så satt spira i egglederen. Da måtte vi fjerne spira og egglederen til den "store" livmora i uke 10.

Hadde ikke troa på at den lille livmora på venstre side skulle duge til ruging.. men det ser jammen ut til at det skal gå likevel. Er i dag 12+4, med veldig fin vekst til nå.

Godt og høre at det har gått bra for deg så mange ganger :Heartred Da jeg var 16 år fikk jeg beskjed om jeg nok aldri ville kunne bære fram et barn. Helt idiotisk og si synes jeg, for det er jo faktisk veldig mange tilfeller av denne misdannelsen der friske barn blir båret nesten fullt ut.

Jeg trosset i alle fall "ekspertene" for 8 år siden, og fikk en frisk sønn i uke 37. Han var på min høyre side (som er noe større). Men nr 2. skulle vise seg og bli værre... Vi har hatt opp imot 20 SA de siste årene. Da det ENDELIG klaffet for 1,5 år siden, så satt spira i egglederen. Da måtte vi fjerne spira og egglederen til den "store" livmora i uke 10.

Hadde ikke troa på at den lille livmora på venstre side skulle duge til ruging.. men det ser jammen ut til at det skal gå likevel. Er i dag 12+4, med veldig fin vekst til nå.
For en reise :Heartred

Nei, det jeg mener også:hilarious:rar ting å si synes jeg.
Hadde man automatisk hatt høyrisikosvangerskap av ivf hadde det sannsynligvis ikke vært støttet av staten (til en viss grad), og færre hadde nok valgt å gå gjennom det. Var det en gammel og lite opplyst lege på tema som sa til deg at det var det? Mange kan lite om det, og de godt voksne legene som holder på gamle holdninger rundt det kjenner gjerne ikke til nyere forskning som viser det motsatte.

Hadde man automatisk hatt høyrisikosvangerskap av ivf hadde det sannsynligvis ikke vært støttet av staten (til en viss grad), og færre hadde nok valgt å gå gjennom det. Var det en gammel og lite opplyst lege på tema som sa til deg at det var det? Mange kan lite om det, og de godt voksne legene som holder på gamle holdninger rundt det kjenner gjerne ikke til nyere forskning som viser det motsatte.
Nei, det var en ung lege på sykehuset...

Nei, det var en ung lege på sykehuset...
De unge forholdsvis nyutdannede vet også lite har jeg opplevd. De har mer enn nok å lære seg sitt eget felt. Lett for oss som står i det å tenke at legene bør vite, men assistert befruktning er jo et forholdsvis nytt spesialfelt :)

De unge forholdsvis nyutdannede vet også lite har jeg opplevd. De har mer enn nok å lære seg sitt eget felt. Lett for oss som står i det å tenke at legene bør vite, men assistert befruktning er jo et forholdsvis nytt spesialfelt :)
For min del så tenkte jeg at det er jo kanskje det tryggeste svangerskapet fordi de velger ut så gode embryo. Bare reagerte på at hun sa det:) er heldigvis ikke til hun jeg går til vanlig.

Jeg har fått beskjed om at jeg har risikosvangerskap pga autoimmun sykdom og medisinene jeg tar for å holde immunforsvaret litt i sjakk.

Synes det var litt skummelt og få den beskjeden, men prøver og fokusere på at ekstra oppfølging er en bra ting og det at en graviditet som regel er et sunnhetstegn. ☺️

Last edited:
Back
Topp